אסטרונומים גילו עצם המקיף את את השמש במסלולו דומה לזה של נפטון

“לרקוד עם נפטון” – זהו הגוף הראשון מסוג זה המתגלה ליד נפטון

אסטרונומים גילו עצם המקיף את את השמש במסלולו דומה לזה של נפטון. זהו סוג אסטרואיד המכונה “אסטרואיד טרויאני”. יש כמה צבירים של גופים כאלה החולקים את המסלול עם צדק. המדענים טוענים כי העצם הזה מקיף את השמש במסלולו של נפטון במשך מיליארדי שנים.
העצם, הידוע כ-2001 QR322, הוא הראשון שנמצא בהקשר עם נפטון. “זה זמן רב שהמדענים ציפו למצוא טרויאנים נפטוניים” אומר חבר הצוות האמריקני יוג'ין צ'אינג מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. העצם הטרויאני הראשון התגלה ב-1906 ועד כה נתגלו 1,600 עצמים כאלה במסלול צדק. עד כה לא נתגלו עצמים כאלה במסלולם של כוכבי לכת גדולים אחרים. הגוף התגלה במהלך סקר של מערכת השמש החיצונית שהשתמשו בארה”ב ובצ'ילה במימון נאס”א.

קוטרו מוערך ב-230 ק”מ וכמו נפטון מסלולו סביב השמש אורך 166 שנים. החוקרים מצאו אותו לראשונה ב-21 באוגוסט 2001 בתמונה דיגיטלית שצולמה באמצעות טלסקופ בקוטר 4 מטרים ב- Cerro Tololo. ואולם נדרשה עוד למעלה משנה של תצפיות וחישובי מסלול כדי לאשר ש- QR322 2001 הוא טרויאן נפטוני.
האסטרונום יוג'ין צ'ינג אמר: המסלול של 2001 QR322 הוא יציב והוא אומר שהוא יוכל להקיף במשותף את השמש במסלול משותף עם נפטון לאורך מיליארדי שנים.
ככל הנראה 2001 QR322 היה אסטרואיד בעל מסלול אליפטי באורח קיצוני ומסלולו השתנה כתוצאה מהשפעתם של הגופים הגדולים במערכת השמש החיצונית.