האבל צפה בלידה של גלקסיה זעירה

רוחבה של הגלקסיה POX 186 הוא רק 900 שנות אור

אבי בליזובסקי

גלקסיה קטנה שהחלה לפרוח לאחרונה – גוש מעוות של גז וכוכבים המתפתח באיחור רב אחרי הדודנים הקוסמיים שלה – צולמה בידי טלסקופ החלל האבל בפרסום שנחשף השבוע.

הגלקסיה התינוקת הזו, ששמה POX 186(משמעות השם POX – אבעבועה), נוצרכ כאשר שני עננים קוסמיים התנגשו כדי להאיץ יצירת כוכבים לפני פחות ממאה מיליון שנה. כך מוסרים ראשי המרכז המדעי של טלסקופ החלל.
מרבית הגלקסיות הגדולות, לרבות שביל החלב שלנו, יצרו את מרבית הכוכבים שלהם לפני מיליארדי שנים.
POX 186 היא מיניאטורית במונחים קוסמיים. רוחבה מקצה לקצה הוא רק 900 שנות אור. לשם השוואה, קוטר שביל החלב הוא מאה אלף שנות אור. שנת אור היא 9.5 טריליון ק"מ לערך, המרחק שעובר האור בשנה.
צילום הגלקסיה בידי האבל תומך בתאוריות לפיהם כל הגלקסיות החלו מאבני בניין קטנות יותר של גז וכוכבים אשר נוצרו מיד לאר המפץ הגדול.
מייקל קורבין מהמרכז המדעי של טלסקופ החלל בבלטימור, מרילנד, וויליאם ואקה ממכון מאקס פלאנק לפיסיקה של החלל בגראכינג, גרמניה, צילמו את התמונות במארס וביוני 2000. התוצאות שלהן הופיעו ביום ו' (20.12.2002) באסטרופיסיקל ג'ורנל.
"ממצא זה מפתיע", אמר קורבין."לא ציפינו לראות גלקסיה בשלבי יצירה ביקום הקרוב. הגלקסיה נמצאת במרחק 68 מיליון שנות אור מכאן, ולפיכך היא קרובה אלינו גם בחלל וגם בזמן.

לידיעה בסי.אן.אן