איווג’ין וקומפיוג’ן יבדקו יצור חלבונים אנושיים בעגבניות בר

שתי החברות הישראליות תשתפנה פעולה בבדיקת היתכנות יצור של 3 חלבונים תרפוייטיים השיכים לקומפיוג'ן

חברת הביוטכנולוגיה איווג'ין, מפתחת שיטות ביוטכנולוגיות לטיפוח צמחים, הודיעה היום כי חתמה על הסכם עם קומפיוג'ן, חברת גנומיקה לאבחון וגילוי תרופות ודיאגנוסטיקה, לבדיקת היתכנות יצור של 3 חלבונים תרפוייטיים השיכים לקומפיוג'ן, בפלטפורמה היחודית של איווג’ין Plant Made Pharmaceutical – PMP.

במסגרת ההסכם קומפיוג'ן תספק את המידע על-3 רצפי החלבונים התרפוייטיים הכלולים בפרויקט. חלבונים אלה התגלו באמצעות מערכות המודל המתוחכמות ומנועי הגילוי הממוחשבים רבי העוצמה של קומפיוג'ן. חלבונים אלה קיבלו תוקף במחקר ביולוגי “רטוב” במעבדות של קומפיוג'ן עצמה. איווג’ין תבדוק אפשרות יצור חלבונים אלה, תוך שימוש בפלטפורמה ייחודית המבוססת על ניצול רקמה צמחית טבעית ליצור חלבונים.

השימוש ברצפי DNA והבנתם בעזרת שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הביא לפריצת דרך משמעותית בפיתוח מוצרים ביו-פרמצבטים בתחום הסרטן, מחלות אוטו-אימוניות ומחלות לב וכלי דם. למעלה מ-90 תרופות חדשות מוכחות אושרו על ידי FDA מאז שנת 2000 ולמעלה מ-1,000 תרופות המבוססות על חלבונים מצויות בשלבים שונים של פיתוח. כ-200 עד 300 מהן נמצאות בשלב מתקדם של ניסויים קליניים.
כיום, השיטה המקובלת ביותר ליצור חלבונים ומוצרים ביולוגים אחרים הינה שימוש בתאי יונקים המיצרים את החלבונים בפרמנטורים. תהליך יצור זה יקר ומורכב. הוא מאופיין בזמן פיתוח ארוך עד ליצור כמות חלבון מינימלית ותיעוש היצור (יצור חלבון בכמויות מסחריות דורש זמן נוסף של 3 – 5 שנים). העלות הראשונית להקמת מפעל העומד בסטנדרטים הנדרשים הינה גבוהה ונעה בין 250 ל-500 מיליון דולר, ובנוסף עליות היצור השוטף אף הן גבוהות.

השימוש בצמחים שעברו שינויים גנומים ליצור של חלבונים הומניים הינו תחום המעורר עניין רב בתעשיה, ומספר לא קטן של חברות מנסות לפתח פלטפורמה צמחיות למטרה זו. ליצור חלבונים הומניים בצמחים יש ערך כלכלי ויתרון איכותי רב, ובכלל זה צמצום הסיכונים הבריאותיים במחלות המאפיינות תאים שמקורם מיונקים כדוגמת הפרה המשוגעת ומחלות אחרות כמו HIV ו-Hepatitis B. יתרונות נוספים בשיטה זו: הון התחלתי נדרש והוצאות תפעול נמוכות, מעבר מהיר וזול ליצור כמויות מסחריות וגמישות רבה בתהליך הייצור.
בנוסף ליתרונות כללים אלה של יצור חלבונים בצמחים, הפלטפורמה הייחודית שמפותחת ע”י איווג’ין נותנת מענה לשתי המגבלות העיקריות של הפלטפורמות המפותחות ומוצעות כעת ע”י החברות הפועלות בתחום זה: הפקת החלבון מהצמח והריכוז שלו, כך שבתום תהליך ניקוי החלבון הכמות שתישאר תהיה בעלת ערך כלכלי. הייחוד בפלטפורמה של איווג’ין נובע מכך שהיא מבוססת
על שימוש ברקמה צמחית ספציפית אשר באופן טבעי מייצרת חלבון טבעי בריכוז גבוה, ומאפשרת
תהליך הפקה קל וריכוז יעיל של החלבון מהרקמה הצמחית. יתרון חשוב נוסף אחר הוא שהפלטפורמה תוכננה כך שכל הצמחים הנדרשים להפקת חלבון בכמויות מסחריות יגדלו בסביבה סגורה ומוגנת למניעת זיהום של הצמחים.

עופר חביב, CFO & COO של איווג'ין אמר: “אנו מרוצים מהאפשרות לפתח ולהציג את היכולת שלנו ליצור חלבונים הומניים בפלטפורמה צמחית תוך כדי התמקדות ביצור החלבונים של קומפיוג'ן, אשר הפוטנציאל המסחרי הגלום בהם הוא אמיתי”.

אודות איווג’ין
איווג’ין הינה חלוצה במתן פתרונות ביוטכנולוגיים למגבלות של שיטות טיפוח קלאסיות, במטרה ליצור מוצרים חקלאיים חדשים ויבולים משובחים בדרך כלכלית יעילה. הדבר נעשה על ידי מיזוג טכנולוגיות חישוביות, גנומיקה מולקולרית של צמחים, עם שיטות טיפוח קלאסיות מתקדמות. התוצאה היא פלטפורמה, שמניבה צמחים משופרים ומוצרים מבוססי צמחים.

איווג'ין תעודת זהות:
שנת הקמה: 2002
תחום פעילות: ביוטכנולוגיה חקלאית
מוצרים בפיתוח: כותנה עם איכות וכמות סיב משופרת, עמידות לעקות אביוטיות בצמחים שונים, שיפור בניצולת חנקן ופלטפורמה ליצור חלבונים לתעשיית התרופות .
מספר עובדים: 20