הפלנטות ביקום מעטות ורחוקות זו מזו

מחקר חדש מוריד קצת את ההתלהבות ממחפשי החיים מחוץ לכדור הארץ

אבי בליזובסקי

בתמונה: ערפילית אוריון, כפי שצולמה בידי טלסקופ החלל האבל

כמעט כל הפרוטו-פלנטות, כלומר כוכבי לכת בשלבי חייהם הראשונים, ימותו לפני שהם יוכלו להתפתח לגרסה הבוגרת של כוכב לכת מתו דיסקת האבק בחממות כוכבי הלכת המקיפות את הכוכב ההורה. אמרו מדענים השבוע.
מדענים שצפו באיזורים בהם נוצרים כוכבי לכת בקרבת ערפילית אוריון מצאו במקום זאת קלחת אשפה של שרידי הדיסקה, כמו החומר הקדמוני שהקיף את השמש וממנו נולדו כוכבי הלכת. הסביבה של הערפילית ייצרה אלפי כוכבים דמויי שמש בעשרה מיליון השנים האחרונות. יחד איתם נוצרו כמה כוכבי ענק שחיסלו באמצעות הקרינה שלהם, כל אפשרות להיווצרותם של כוכבי לכת במערכות כוכבים שכנות.

מעט הכוכבים שהצליחו להימלט מהקרניים הממיתות, נדחקו ברוב המקרים למסלולים קיצוניים סביב כוכב אחד או יותר, והפכו למערכת כוכבים כפולה ומשולשת, דבר שמפריע להיווצרות כוכבי לכת.
“ישנה דיעה מוטעית שלמרבית הכוכבים יש כוכבי לכת, ושהם למעשה מערכות שמש המפוזרות בכל רחבי היקום.” אומר האסטרונום ג'ון באלי (Bally) מאוניברסיטת קולרדו בבולדר. “המציאות ככל הידוע כעת היא שמערכת השמש של כדור הארץ היא מיוחדת ויש לנו מזל שאנחנו כאן.”

העובדה שמערכות השמש נדירות יחסית ואינן נמצאות במרחק סביר זה מזה, פירוש של דבר שגם אם התפתחה ציויליזציה סביב אחד מהם, יהיה לה קשה מאוד ליצור קשר עם ציוויליזציות מרוחקות ממנה, ובוודאי שיהיה לה קשה לטוס למרחקים ממוצעים גדולים.