פיתוח צבעים חדשים בזכות פיגמנט חדש

כימאים מאוניברסיטת המדינה באורגון גילו כי אותו הגביש שהם זיהו לפני שנתיים המשמש כפיגמנט הכחול הטוב ביותר בעולם יוכל לשמש גם עבור יצירת צבעים אחרים באמצעות הוספת יסודות אחרים, וצבעים אלו יוכלו להיות בעלי פוטנציאל ניכר בתעשיות הצבעים והפיגמנטים.

מבנה הגביש המשמש להכנת הפיגמנט בצבעים שונים. גרפיקה באדיבות אוניברסיטת אורגון

הצבע הראשון ברשימה שלהם הוא כמובן פיגמנט להפקת צבע כתום מבריק – כמובן, מאחר וצבעי המדים של קבוצת הספורט של האוניברסיטה הם שחור וכתום. אולם, הפוטנציאל הרחב יותר עבור פיגמנטים אלו, מציינים החוקרים, הוא היכולת לעוות את אותו המבנה הכימי ממש לקבלת שלל צבעים חדשים בפיגמנטים שייצורם יהיה בטוח יותר, עמיד יותר וידידותי יותר לסביבה מאשר אלו הקיימים היום.

"המבנה הגבישי הבסיסי בו אנו משתמשים לפיגמנטים אלו היה ידוע עוד מקודם, אולם אף אחד לא חשב להשתמש בו למטרה מסחרית כלשהי, לרבות פיגמנטים," אמר Mas Subramanian, פרופסור למדעי החומרים במחלקה לכימיה באוניברסיטת אורגון.

"לכל הצבעים הללו אמורות להיות אותן התכונות של יציבות רבה ועמידות בפני חום וחומצות," אמר החוקר. הם מבוססים על אותו המבנה הגבישי, ולכן שינויים קלים בשיטה יולידו צבעים שונים לחלוטין ופיגמנטים בעלי איכות גבוהה." ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Inorganic Chemistry.

המצאה זו נבעה ממה שהייתה לאמתו של דבר תגלית מקרית במעבדות החוקרים בשנת 2009, כאשר המדענים בחנו מספר תחמוצות מנגן בנוגע לתכונות אלקטרוניות מעניינות. בשלב אחד של התהליך, כאשר דגימה חוממה לטמפרטורה של כמעט 1100 מעלות צלזיוס, צבעה הפך לכחול חד. התברר כי לכימיה זו יש תכונות מעניינות המשפיעות על בליעת האור ובסופו של דבר על צבעה של התרכובת. בשלב זה החוקרים הסיטו את מוקד המחקר שלהם למה שעשוי להתפתח למהפכה בתעשיית הצבעים והפיגמנטים. יישומים עתידיים עשויים להשתרע החל ממדפסות הזרקת דיו ועד לרכבים ואפילו לצבע ביתי.

המחקר הוביל, בתחילתו, לפיגמנט כחול יפהפה בעל תכונות שעניינו את האנושות מזה אלפי שנים, אחורה בזמן עד לשושלת האן בסין, מצרים הקדומה ותרבות המאייה. לרוב הפיגמנטים הקודמים היו בעיות שונות בתחומי הרעילות, היציבות והרגישות שלהם לחום או לחומצה. חלקם מסרטנים, ואחרים פולטים חומרים רעילים.

הצבע הכחול הראשוני בפיגמנט מקורו ביסוד מנגן שהיה בתרכובת. המדענים גילו עתה כי אותו המבנה עצמו יוכל להוביל להיווצרותם של צבעים אחרים פשוט באמצעות החלפת היסודות.

"הפיגמנט הכתום החדש מבוסס על אטום ברזל וייתכן ונשתמש בנחושת ובטיטאניום על מנת לקבל צבע ירוק," מציין החוקר. "כמו-כן, הצבעים צהוב וחום כהה אפשריים לפיתוח, ואנו אמורים להיות מסוגלים לייצר פיגמנט אדום חדש. פיגמנטים אדומים רבים מיוצרים היום מקדמיום וכספית, שהינן מתכות רעילות. "אלו יהיו מעניינים במיוחד עבור שימוש מסחרי," מסביר החוקר הראשי.

1. אני לעומת זאת לא חשבתי על צבעים חדשים דוגמת אדום כחול ירוק, כי אין ולא יכולים להיות צבעים חדשים (בתחום הראיה האנושי). חשבתי על המשמעות האחרת של צבעים – צבעי שמן, מים, קריון, עפרונות צבעוניים וכו'. אך המלה המתאימה לשימוש בכתבה במקום צבע, היא צבען או פיגמנט – שנעשה בה אומנם שימוש בכתבה, אך בנוסף למלה צבע.

2. "פיתוח צבעים חדשים" – אבל אלו לא באמת צבעים חדשים… אלו שיטות וחומרי מוצא חדשים ליצר את הצבעים המוכרים היטב. חבל, חשבתי שאראה כאן צבע חדש ומפתיע…