סיקור מקיף

אנשים מעדיפים עדיין שיחה טבעית, גם עם מחשב

כך אומר גבי זודיק, דירקטור, מנהל טכנולוגיות ופיתוח Watson IoT במעבדת המחקר של IBM בחיפה בראיון לאתר הידען בעקבות כנס Cognitive Cafe של IBM

אילוסטרציה: pixabay.
אילוסטרציה: pixabay.

לאחרונה התקיים כנס ה- Cognitive Cafe החמישי של IBM במרכז “נא לגעת” ביפו. הכנס, אליו הגיעו מאות מנהלים בכירים במשק, אנשי אסטרטגיה ומומחי דאטה וטכנולוגיות מידע  התמקד  בתחומי הדאטה, אנליטיקה מתקדמת, בינה מלאכותית וצ’ט בוטים. הדוברים  חלקו מניסיונם עם פלטפורמות IBM תוך מתן עצות למשתתפים בנושאים השונים שנדונו.

אחד המשתתפים היה גבי זודיק, דירקטור, מנהל טכנולוגיות ופיתוח Watson IoT במעבדת המחקר של IBM בחיפה, שהתראיין בעקבות הכנס לאתר הידען: “למרות ההתקדמות הטכנולוגית והעלייה בתקשורת אלקטרונית באמצעות טקסט, דוא”ל, רשתות חברתיות, עדיין בני האדם מעדיפים שיחה טבעית.”

“ווטסון של IBM, מאפשר למערכות ממוחשבות להבין שפה טבעית, ע”י שימוש בטכנולוגיות של ניתוח נתונים, בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML). מערכת המחשוב הקוגניטיבית בנויה כדי לסייע בזמן קבלת החלטות, להפחית עלויות ולייעל את התוצאות ע”י הדמיה של תהליכי החשיבה האנושית. עם יכולת החשיבה ההגיונית המתוחכמת שלו, יכול ווטסון להעצים את האדם, ע”י הכלה של כמות נתונים אדירה , למידה מהירה והבנת ההקשר של הנתונים ועל בסיס זה לתת מענה לשאלות רבות בזמן אמת – כל זאת תוך שימוש בשפה טבעית.”

מאז תחילת המודלים החישוביים המסורתיים ועד עידן המחשוב הקוגניטיבי החדש, ניתן לראות שינוי דרמטי במערכות המקשרות אדם למכונה בפיתוחים של IBM, אך זוהי רק תחילתו של המסע, לדברי גבי זודיק, סמנכ״ל טכנולוגיות מידע וראש מחלקת הפיתוח שלמערכות ווטסוןIoT  לתחום הצרכני.

אנשים כבר לא רוצים לקיים אינטראקציה רק על ידי מסך מגע, כי באמת, הדבר הטבעי ביותר הוא לדבר אחד עם השני. זה מה ששונה במה שאנחנו עושים ב- IBM אנחנו מתמקדים ב-IoT קוגניטיבי, אשר שם את האדם במרכז. הפיתוחים מושתתים על טכנולוגיות של ניתוח נתונים, בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML), ומאפשרים תובנות מורכבות שבני אדם אינם יכולים להסיק בעצמם בגלל כמויות המידע העצומות, כל זה בזמן אמת. תובנות אלה מבוססות יכולת חשיבה הגיונית ומתוחכמת, שלא ניתנות בשום דרך אחרת.

“תחשוב על אנשים מפורסמים או ידוענים. הם מקבלים טיפול VIP לאורך כל היום, לא משנה לאן הם הולכים ומה הם עושים, תמיד יש מישהו בצוות שלהם שמבטיח שהם ילכו לסוג המסעדה שהם אוהבים, מסדר את התחבורה שלהם, או מזמין חדרים בבתי המלון המועדפים עליהם. בכל מקרה בו יש שינוי בלוז הם משנים ומעדכנים את יתר הפגישות ומעדכנים את הגורמים שצריך, אותו סלב לא צריך לדאוג לשום דבר.”

משמאל גבי זודיק בכנס קוגניטיב קפה 2017. מימין, מנחה הכנס דרור גלוברמן. תמונת יח"צ.
משמאל גבי זודיק בכנס קוגניטיב קפה 2017. מימין, מנחה הכנס דרור גלוברמן. תמונת יח”צ.

“עכשיו, תאר לעצמך שאנחנו יכולים ליצור עוזר דיגיטלי, וירטואלי, שיוכל להתלוות אליך לאורך היום. זה יהיה מכשיר שאפשר לנהל איתו שיחה, אבל שלא כמו פתרונות אחרים בשוק, הוא יהיה פרואקטיבי ומותאם אישית. העוזר האישי של ווטסון יילמד בהתמדה את ההתנהגות ואת ההעדפות האישיות שלך. הוא יהיה איתך בכל מקום שתלך בין אם זה בבית, במכונית או במשרד. ככל שילמד עליך יותר יוכל להציע מראש תובנות כדי להקל על חייך. המערכת ייחודית ביכולת שלה להציע הצעות פרואקטיביות ולשמור על פרטיות הנתונים האישיים .”

“עוזר ווטסון אישי של IBM יוכל למשל להעיר אותך מוקדם יותר ביום עם מזג אוויר גרוע, כך שלא תתעכב בדרכים ותאחר לפגישה שלך או יוכל לשנות את זמן הפגישה כי הוא מבין שאתה עומד לאחר. העוזר האישי יכול לקחת בחשבון מספר רב של גורמים בלתי תלויים ולבדוק תנאי מורכב על מנת להסיק את הפעולה המיטבית עבורנו, למשל לגבי השאלה מתי לצאת מהבית או מתי להעיר אותנו, יש לקחת בחשבון מזג אוויר, עומסי תנועה, מצב הדלק ברכב, ואולי לוח הזמנים של הילדים וכמובן עבודה. צורת פעולה מעין זו, תשנה את האופן שבו אנו מנהלים את  חיי היומיום שלנו.”

“היכולת להבין את השפה הטבעית ואת הניואנסים שלה הפכה את ווטסון של IBM לשחקן חיזוק בתחומים מגוונים, כגון: בריאות, אירוח בבתי מלון ותחבורה. לדוגמה, עוזר ווטסון נמצא בשימוש בחדרי בתי החולים כדי לאפשר למאושפזים שליטה קולית, שיכולה להפעיל את מיזוג האוויר או את האורות בחדר, לענות על שאלות לגבי הליכי הטיפול הקרובים, או אפילו לספק מידע כללי על בית החולים, כמו תפריטי ארוחת ערב או חנויות שבמתחם.”

“הפתרון משתמש בפלטפורמת ווטסון כדי לקבל מידע על גורמים כמו טיפולים קרובים, סיבובי רופאים או שינויים פיזיים בחדר. זה מספק לחולים תובנות על הסביבה והנהלים ומאשפר לשמור עליהם מיודעים וכך גם רגועים יותר, ובנוסף תורם לחיסכון בזמן של צוות בית החולים.”

“שלא כמו יישומים אחרים המופעלים על ידי קול ומגיבים לחוקים רגילים של פקודות או שאלות, הפלטפורמה של IBM מותאמת אישית ויכולה לזהות את המשתמש וללמוד עליו.  היישום יכול לעבוד כאפליקציות במכשירים ניידים, במכשירים מחוברים, מכוניות, חדרי ישיבות ובתי מלון. הוא פרואקטיבי, שכן יכול להציע הצעות או לנקוט פעולות בשמך. ”

“מטרת הפעלת העוזר האישי על בסיס המערכת הקוגניטיבית של ווטסון הינה סיוע אישי של מעבר למיומנויות אוטומטיות אלא באמצעות שיחה בשפה טבעית.  תחום מחקר חדש המתפתח מכיוון טכנולוגי זה  הוא פיתוח יכולת ניתוח חדשה למדידת איכות השיחה, כפי שמתקיים היום באינטרנט.”

ראו עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.