מדענים בארה”ב: שכבת האוזון משתקמת

לדברי המדענים קצב היעלמות האוזון ירד משמעותית בשנים האחרונות, הודות לאיסור על השימוש בפריאון

החור באוזון. איור: shutterstock

צוות של מדענים אמריקאים אומר כי הוא הצליח למצוא ראיות לשיקומה של שכבת האוזון, כך פורסם היום בבי-בי-סי. הצוות מצא שקצב הפגיעה באוזון הצטצמצם משמעותית בשנים האחרונות. עם זאת, לדברי המדענים, השכבה לא “תבריא” לגמרי לפחות ב-50 השנה הקרובות. החוקרים אמרו שהשיפור נובע מההצלחה של האיסור הבינלאומי על שימוש בחומרים המזיקים לאוזון.

החוקרים ניתחו נתונים שנאספו ב-20 השנים האחרונות על ידי לוויינים ושלושה מתקנים המונחים על הקרקע. הם מצאו שקצב היעלמות האוזון ירד משמעותית בסטרטוספרה העליונה – החלק העליון ביותר של שכבת האוזון. “הוא ירד בקצב של כ-%8 לעשור במשך כמה עשורים, וכעת הוא יורד רק ב-%4 לעשור”, אמר המדען שניהל את המחקר, פרופ’ מייקל ניוצ’רץ’ מאוניברסיטת אלבמה. “אנחנו מצפים שההיעלמות תיפסק לגמרי בשנים הקרובות”.

הפחתת קצב ההדרדרות באה הודות לאחת האמנות הגלובליות הראשונות לענייני סביבה – פרוטוקול מונטריאול. הפרוטוקול, שנחתם ב-,1987 אסר שימוש בחומרים כימיים שאחראים לפגיעה באוזון, בעיקר גזים מסוג פריאון בהם נעשה שימוש בתרסיסים ובמקררים.

למרות שהשכבות העליונות של האוזון נמצאות בדרך לשיקומן, המצב בשכבות התחתונות מסובך יותר. במקרה שלהן, ההתחממות הגלובלית משנה את הטמפרטורות ואת דפוסי הרוחות, מה שמעכב את השיקום. בסך הכל מאמין הצוות של פרופ’ ניוצ’רץ’ שיידרשו 50 שנה לפחות
עד ששכבת האוזון תתמלא לגמרי. עם זאת, הצוות מדגיש שהצלחתו של פרוטוקול מונטריאול מוכיחה את כוחן של אמנות בינלאומיות גם בסוגיות חמורות יותר כמו שינויי האקלים.

לידיעה באתר החדשות של יאהו