סיקור מקיף

האוטובוס שלנו גדול וירוק

כעת, לאחר שהבנו את גודל הנזק שהמכוניות גורמות לאיכות סביבה, חברה בשם סינוטקSinautec Automobile) Technologies) פועלת להחזיר לחיינו את החשמלית הידידותית

חשמלית מהדור הישן בבוקרשט
חשמלית מהדור הישן בבוקרשט

בתחילת המאה ה-20 ה”אוטובוס החשמלי”, כלומר החשמלית, היה כלי תחבורה נפוץ במרכזי ערים ברחבי העולם; אולם עם עלייתן של המכוניות (ואף בשל לחץ ישיר מצד יצרניהן), נעלמו החשמליות אט-אט. כעת, לאחר שהבנו את גודל הנזק שהמכוניות גורמות לאיכות סביבה, חברה בשם סינוטקSinautec Automobile) Technologies) פועלת להחזיר לחיינו את החשמלית הידידותית, בגרסה המעודכנת בעבור המאה ה-21.

החברה ושותפתה הסינית Shanghai Aowei Technology Corporation מציעות מערכת אוטובוסים המוּנעים באמצעות קבלֵי-על (ultracapacitors). בדומה לסוללה, קבל-על הוא ספּק אנרגיה עצמאי אשר נטען ופורק, ולכן אין צורך לחבר את האוטובוסים לאספקת חשמל שוטפת. זאת בניגוד לחשמליות המוכרות לנו כיום, שצריכות להיות מחוברות כל העת לכבלי חשמל הממוקמים לאורך מסלולן.

לקבלי-על יש גם יתרונות על פני סוללות ליתיום יון, המשמשות כיום בכלי רכב חשמליים והיברידיים רבים. ראשית, בעוד יכולת האספקה של סוללה הולכת ופוחתת עם הזמן (כיוון שהיא תלויה בתגובות כימיות ההולכות ונחלשות), חיי המדף של קבלי-על כמעט בלתי מוגבלים. כמו כן, טוענת סינוטק, אוטובוסים בשילוב קבלי הם זולים יותר לייצור מאשר אוטובוסים המונָעים על-ידי סוללות. נוסף על כך, קבלי-על נטענים במהירות רבה ואילו טעינת סוללה עשויה לארוך זמן רב.

חיסרון משמעותי של קבלי-העל הוא שהם פורקים במהירות רבה, וצריך לטעון אותם בכל כמה דקות. לכן, קבלי-על אינם מהווים (עדיין) פתרון מתאים בעבור כלי רכב המיועדים לנסיעות ארוכות ורציפות, אולם הם מושלמים בעבור כלי רכב שצריכים לעצור כל כמה דקות – כגון אוטובוסים.

במערכת שמציעה סינוטק טעינת הקבלים נעשית ישירות בתחנת האוטובוס. מעל תחנות מסוימות תלויים תיילי חשמל, וברגע שנהג עוצר בתחנה הוא לוחץ על כפתור ששולח מוטות מתכת המחברים בין האוטובוס ובין החוטים. הקבל נטען ומוכן לנסיעה בתוך דקות אחדות. לאוטובוס יש גם סוללת גיבוי כדי שיוכל לעבור מרחקים ארוכים יותר ולשרוד פקקי תנועה.

מערכת האוטובוסים של חברת סינוטק נמצאת בשימוש בשנחאי מאז 2006 וזוכה להצלחה רבה, לדברי החברה. בשבועות האחרונים החברה ערכה הדגמה ב-American University שבוושינגטון הבירה, ובה זכו נוסעים לסייר בקמפוס במיניבוס המונע על-ידי קבלי על. בחברה ממשיכים לפתח את טכנולוגיית הקבלים בכוונה להגדיל את אספקתם ובכך להגדיל את המרחק בין טעינה לטעינה.

3 תגובות

  1. האם האוטובוס אמור לחכות מס’ דקות בתחנת האוטובוס? אם כן, זהו חסרון משמעותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.