סיקור מקיף

שיגור, מסע ונחיתה מוצלחים לחללית אוריון בטיסת המבחן הראשונה

מבצע שיגור הנסיון הראשון של אוריון עבר בהצלחה אפילו ללא תקלה אחת

החללית אוריון מצלמת את המצנחים שמעליה, כדקה לפני הנחיתה באוקיאנוס השקט. מתוך הטלוויזיה של נאס"א
החללית אוריון מצלמת את המצנחים שמעליה, כדקה לפני הנחיתה באוקיאנוס השקט. מתוך הטלוויזיה של נאס"א

שיגור החללית אוריון – אינפוגרפיקה וגלרית תמונות

יום עמוס עבר על חובבי טיסות החלל. לראשונה מאז תום עידן המעבורות בשנת 2011, המריאה חללית שמתוכננת להיות מאויישת לטיסת הניסוי הראשונה.

הרבה מערכות נוסו במהלך הטיסה שארכה ארבע שעות ו-24 דקות. ראשית טיל השיגור דלתא 4 בתצורתו הכבדה, השימוש בשלב השני כמעט לאורך כל המסע עד רגע לפני הכניסה לאטמוספירה, החללית עצמה על כל מערכותיה (למעט מודול הצוות שהיה מודול דמה, מודול אמיתי נבנה בימים אלה על ידי סוכנות החלל האירופית דווקא)., וכן מערכות GPS, מערכת לחילוץ הנוסעים למקרה של תקלה בשיגור, וכמובן את מערכת הגנת החום בכניסה לאטמוספירה, המנחים ששלושה דורות שלהם נפתחים, עושים את מלאכתם להאטת החללית ומפנים דרכם למצנחים המתאימים לאוויר דחוס יותר.

לבסוף, הנחיתה ומערכת כריות האוויר שאמורה לשמור על יציבות תא הנוסעים בהמתנה לחילוץ באוקיאנוס.

בכתבה זו אנו מביאים, מהסוף להתחלה, את העדכונים שליוו את המבצע הקצר מהשיגור ועד להכנות לחילוץ החללית ממי האוקיאנוס והסעתה בספינת גרר לנמל סן דייגו.

 

עדכון 19:30, הסוללה כובתה, מרכז הבקרה ביוסטון הודיע על סיום פעילתו במבצע זה עם אישור שלא דלפו חומרים מסוכנים מחללית האוריון וכי צוותי החילוץ יכלים למשות אותה ולהעביר אותה בספינה לנמל סן דייגו. משם היא תועבר לכף קנוורל לבדיקה מקיפה.

 

עדכון 19:20 – בשעה 19:30 ישדר מרכז הבקרה ביוסטון פקודה למחשב החללית אוריון לכבות את הסוללה, כדי לאפשר לצוותי החילוץ להעבירה בבטחה לסיפון הספינה אנקורג'. בכך למעשה מגיע לסיומו המבצע. במהלך השעה הנוספת של הפעלת הסוללה משכו אנשי לוקהיד מרטין ממחשב החללית את תנוני חיישני החום במהלך החדירה לאטמוספירה, זמן שבו כזכור נותק הקשר עם החללית. גם שני המצנחים שאותרו ויימשו מהמים ילקחו לניתוח מצבם.

 

עדכון 18:50 – הנחיתה היתה כ-2.5 ק"מ בלבד מזרחית למקום המתוכנן.

עדכון 18:40 עם התקרבות כלי טיס וספינות לאתר הנחיתה נראה שרק שתיים מתוך חמש כריות האוויר התנפחו כמתוכנן. למרות זאת אוריון התייצבה על גחונה. בהמשך היום היא תוסע על גבי ספינה של חיל הים האמריקני אנקורג' לנמל סן דייגו. המסע, בן כאלף ק"מ יארך מספר ימים.

עדכון 18:30
בשעה 18:29 אוריון נחתה בשלום, לאחר שהחדירה לאטמוספירה עברה בשלום, והמצנחים נפתחו בזמן המדויק שנקבע להם. כל חמש כריות האוויר התנפחו כמתוכנן והיא יציבה כעת וממתינה לחילוצה. למעשה כל המבצע עבר ללא תקלה אחת.

עדכון 18:22 – אוריון חדרה לאטמוספירה. זמנית אבד קשר הטלמטריה כצפוי. 18ף24 מלט התצפית רואה, הקשר חזר

עדכון 17:50
בנאס"א מעדכנים כי במהלך הנחיתה תיבדק מערכת הגנת החום של תא הנוסעים המורכבת מ-970 אריחי הגנה בשתי שכבות למניעת נזקים למקרה של סדק או פגיעת מטאוריט באחד האריחים.

עדכון 17:15 – בשעה 17:05 הגיעה האוריון לשיא הגובה במסלולה, 3,132 מייל ימי או 5,800 ק"מ כמתוכנן. השלבים הבאים: הפרדת מודול הצוות ממודול השירות ב-17:30, ונחיתה שעה לאחר מכן. מטוס ללא טייס של נאס"א מצפה לאוריון באיזור הנחיתה החזוי כדי לצלם את כל התהליך. השלב השני של אוריון ייפרד ויצית את מנועיו בפעם השלישית כדי לנחות באוקיאנוס השקט הרחק מהחללית עצמה.

עדכון 16:40.

המעבר דרך חגורת ואן אלן עבר בשלום. כל מכשירי החללית פועלים כתקנם. אוריון החלה לשדר תמונות של כדור הארץ ממרחק של כ-4,500 ק"מ.

עדכון 16:08
הצתת המנוע בשעה 16:00 והבערתן למשך 4:40 דקות עברה בהצלחה. לאחר מכן נפרד השלב השני מהחללית ואוריון עשתה את דרכה לבד. בדקות הקרובות היא תחצה את חגורת ואן אלן, וחלק ממכשיריה ימדדו את רמת הקרינה שחווה החללית בכל נקודה.

עדכון 15:50 

הערכה מדויקת יותר של מיקום הנחיתה תתבצע לאחר שהחללית תשלים את חציית חגורת ואן אלן,
בסביבות 16:10 למשך 10 דקות יכובו המצלמות שלה.
עדכון 15:35

ההפעלה השניה של מנוע השלב השני צפויה לשעה 16:00 שעון ישראל. המנוע יופעל במשך 4.5 דקות והוא יעלה את האוריון לגובה של 5,800 ק"מ. בדרך לשם, עוד לפני ההצתה היא תחצה את חגורת הקרינה – חגורת ואן אלן. החללית צפויה להגיע לשם בסביבות השעה 17:05 ולשדר צילומים בהם אמור כדור הארץ להיראות כדיסקה.  לאחר מכן היא תחל במסעה למטה ותחצה את חגורת ואן אלן בפעם השניה.. כאשר יופעלו מנועיה לקראת החזרה לכדור הארץ, בסביבות השעה 18:20 היא תחל במבצע הנחיתה שיארך כ-8 דקות, במהלכו ייפתחו שלושת המצנחים. שתי נושאות מטוסים של הצי האמריקני ממתינות במרחב הנחיתה הצפוי לחילוצה מהים.

שיגור החללית אוריון מתוך הטוויטר של נאס"א
שיגור החללית אוריון מתוך הטוויטר של נאס"א

עדכון 14:35

שיגור חלק לחללית אוריון בטיסת הניסוי הראשונה שלה EFT-1. לאחר דחיות חוזרות ונשנות אתמול, הצליחו אנשי נאס"א, ULS ולוקהיד מרטין לבצע את השיגור בשעה שבה נפתח חלון השיגור – 07:05 שעון החוף המזרחי 14:05 שעון ישראל.

החללית עלתה במשך רבע שעה למסלול נמוך סביב כדור הארץ, רק שעה ו-55 דקות לאחר השיגור יוצת שוב השלב השני של טיל הדלתא 4 כבד, למשך כארבע דקות. לפיכך את ההקפה האליפטית הרא/שונה היא תבצע בגובה נמוך יחסית ורק בפעם השניה היא תעלה לגובה של כ-5,800 קילומטרים בעזרת השלב השני, ואז תחזור לנחיתה באוקיאנוס השקט ליד חצי האי באחה קליפורניה.

במהלך שהותה במסלול הגבוה יותר, תחצה אוריון את חגורת ואן אלן, חגורת הקרינה המקיפה את כדור הארץ. המהנדסים מתכננים לכבות את מצלמות החללית בעת המעבר.

חללית ללא יעד
כפי שציינו בכתבות קודמות, אוריון היא המחליפה למעשה של מעבורת החלל. היום הניסוי הוא בלתי מאוייש והחללית מלאה בחיישנים שידווחו מה בדיוק עשויים לחוש האסטרונאוטים, אך בהמשך היא עשויה להמריא לטיסה מאוישת.

צילום ראשון של כדור הארץ ממצלמות החללית אוריון בטיסת המבחן הראשונה שלה, 5/12/14. צילום: נאס"א
צילום ראשון של כדור הארץ ממצלמות החללית אוריון בטיסת המבחן הראשונה שלה, 5/12/14. צילום: נאס"א

השאלה היא רק לאן היא תמריא. תחנת החלל הבינלאומית צפויה לקבל שירות הסעת נוסעים וציוד מהחברות ספייס אקס ובואינג שזכו במכרז. אין כרגע תוכניות לחזור לירח או לשגר בני אדם למאדים. השיגור היחיד שמדובר עליו הוא הבאה של אסטרואיד למסלול סביב הירח, שתיעשה על ידי חללית רובוטית. כאשר החללית והאסטרואיד ייכנסו למסלול סביב הירח, ימריאו אליו אסטרונאוטים על גבי אוריון ויטלו ממנו דגימות.

מבקרים רבים טוענים שאם נאס"א והקונגרס לא היו נכנעים ללחצים של חברות הענק, אולי אפשר היה לחשוב על פתרונות יצירתיים וזולים יותר. ואולם כרגע מתבצעת בחינה של הטכנולוגיה. אם היא תהיה בטוחה, אולי הדבר יקל על מקבלי ההחלטות לשגר בני אדם לטיסות רחוקות.

Broadcast live streaming video on Ustream
שידור חי מהטלוויזיה של נאס"א

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן