אוריון – ניסוי מוצלח במצנחים תקולים; נאס"א ולוקהיד מרטין מאיצות את קצב הניסויים כדי להקדים את הלו"ז

נציגת יוניברס טודיי נשלחה לעקוב אחר התקדמות בנייתה של הקפסולה אוריון במרכז החלל קנדי. בביקורה האחרון הרכבת אוריון נדמתה ככוורת דבורים עם פעילות רבה של טכנאים.

עגורן מרים את מודול הצוות אוריון EFT-1 ממתקן האיחסון שלו להעברה להמשך ההרכבה במתקן הבדיקות והתפעול במרכז החלל קנדי של נאס"א בפלורידה Credit: NASA/Frankie Martin

בשבוע שעבר נערכה בדיקת מערכת המצנחים עברה בהצלחה על אף "תקלות" של אי פתיחת חלק מהמצנחים
גרסת ניסוי של חללית אוריון של נאס"א נחתה בשלום במהלך ניסוי בו נכשלו שני מצנחים שלה.

בניסוי, שנערך ביורנה, אריזונה, טסה קפסולת ההדמיה במהירות של כ-400 קמ"ש כאשר המצנחים נפתחו. זוהי המאירות הגבוהה ביותר שהחללית עברה עד כה כחלק מסדרת הניסויים שתוכננו לאשר את מערכת המצנחים של אוריון לשאת בני אדם.

המהנדסים ביימו באחד הניסויים אי פתיחה של אחד משלושת המצנחים שדילג על השלב הראשון של ניפוחו לאחר שנזרק ממטוס בגובה 25 אלף רגל מעל מדבר אריזונה. המצנחים משמשים להאטה ולכיוון החללית בעוד המצנח הראשי מתנפח.

נאס"א ולוקהיד מרטין מתכוננות להקדים את הלו"ז

נאס"א מקדימה את לוח הזמנים של הרכבת קפסולת הנוסעים אוריון במרכז החלל קנדי בפלורידה והיא מאיצה את ההליכים לקראת המראת טיסת נסיון לא מאוישת (EFT-1) המתוכננת לספטמבר 2014 על גבי טיל דלתא-4 בגרסתו הכבדה. טיל זה אמור להיות זה שיאפשר בעתיד את הטסת האוריון למסעות מאוישים לחלל העמוק – אסטרואידים קרובי ארץ או אף למאדים.

"אנו מתכננים להדליק את מערכות החשמל באוריון בפעם הראשונה בקיץ הזה" אומר סקוט וילסון בראיון מיוחד ליוניברס טודיי לצד החללית. וילסון הוא מנהל תפעול הייצור (זה לא נשמע טוב בעברית.. מציעה: "תפעול וייצור" או רק "ייצור") של אוריון מטעם נאס"א במרכז החלל קנדי.

טיסת EFT-1 היא הצעד הקריטי הראשון לקראת השגת היעד החדש של נאס"א של הבאת אסטרואיד קרוב ארץ למסלול הקפה של כדור הארץ ולבסוף, טיסה של אסטרונאוטים לאסטרואיד גדול יותר בשנת 2021 אם בקשת התקציב של נאס"א תאושר.

תפיסת אמן המראה את האוריון כפי שהוא יופיע בחלל בטיסת הנסיון הראשונה, כשהוא מחובר לשלב השני של טיל דלתא 4. צילום: נאס"א
למרכז החלל קנדי יש תפקיד חשוב בפרויקט הבאת האסטרואיד. הפרוייקט עשוי להסתיים ארבע שנים מוקדם יותר מאשר שנת היעד שהציב אובמה – למשימה של נחיתה על אסטרואיד – 2025.

לכידת אסטרואיד ושיגור אסטרונאוטים על גבי חללית אוריון לאסוף דגימות קרקע תסייע למדענים להבין את היווצרות מערכת השמש ותקדם את אסטרטגית ההגנה הפלנטרית. חשיבות אסטרטגיית ההגנה הפלנטרית הובהרה כאשר מטאור פגע בפברואר השנה ברוסיה וגרם בעקיפין לפציעתם של 1,200 בני אדם ולנזק ל-3,000 מבנים.

עשרות עובדים מיומנים היו עסוקים בחיתוך מתכת, קדיחת חורים, חיזוק ברגים וחיבור מגוון רחב של רכיבים מכאניים וחשמליים לתא המדוחס של האוריון. בשטח נראו גם מודול השירות ורכיבים נוספים.

תא הנוסעים של EFT-1 והדמיה בקנה מידה המראה את רכיב הצוות על גבי מודול השירות בתוך בניין ההרכבה במרכז החלל קנדי. צילום: קן קריימר. /kenkremer.com

לוקהיד מרטין היא הקבלן הראשי של אוריון. "לוקהיד מרטין חברת (וחברת?) יונייטד ספייס אליינס שכרו לאחרונה מספר גדל והולך של עובדים בשתי משמרות, שבעה ימים בשבוע כדי להשלים את הרכבת העבודה עד סוף השנה." אומר ז'ול שניידר, מנהל פרויקט אוריון בלוקהיד מרטין ליוניברס טודיי.
כותבת נציגת יוניברס טודיי: "צפינו בחלק המשעמם של קדיחת חורים מדויקים וחיזוק זהיר של ברגי פלדה לחיבור של רכיבי הטבעת העליונים והתחתונים העשויים טיטניום לחלק המדוחס."

1. ספקן,

אני שוקל תביעת זכויות יוצרים על הניק. סתםםם.

לגבי הקפסולה. לפי מה שהבנתי לא מדובר במסעי חלל שבהם שקלו אי פעם להשתמש בטייסים אנושיים. מדובר, לפי הבנתי, במסעי *חלל עמוק* שבהם החללית טסה שנים רבות בחלל ללא שום חניה. האם יש טייס שמוכן לטוס בחלל 20 שנה ללא חניה?

2. "אוריון למסעות מאוישים לחלל העמוק" זה "פחית שימורים" שמכסימום ניתן להגיע איתה לירח עם אנשים,
    בשביל להגיע רחוק יותר צריך משהוא גדול יותר אולי אם אוריון תתחבר למשהוא גדול יותר,
    בכל מקרה שרואים לאיזה מצב האסטרונטים מגעים לכדור הארץ אחרי חצי שנה
    קשה לראות אותם פרודקטיבים בהגעה למאדים אחר כ 7 חודשים גם עם הכח משיכה הקטן יותר שיש שם
    לא ממתינים להם שם עם כיסא נוח ולחם, בסיכוי לא קטן הם ישכבו כמו מדוזות ויקח להם זמן רב להתאושש,
    לכאורה צריך ליצור כח משיכה מלאכותי במשך כל המסע לשם, ואת זה גם לא ניתן לעשות ברכב אוריון,
    לתחנת חלל הבין לאומית כל כמה חודשים נשלחת חללית אספקה לשם זה צריך את כל האספקה
    זה מצריך נפח גדול שוב את זה לא ניתן לבצע באוריון,
    אוריון נראה יותר כמו שאטל קטן שמביא אותך לחלל ומחזיר חזרה שמבוסס על טכנולוגיה ישנה ואמינה,
    להבדיל ממעבורת החלל שהיה לה מורכבות ומשקל עצמי גדול שעלה הון לשלוח אותו למעלה.