חוקר בריטי:”דלקת שתקפה את הטבע הקדום, הותירה רק שני זויגים

המערכת המינית היתה יותר יעילה, לדבריו, לו היו מאה זויגים

מדען בריטי מחולל בימים אלה בקהילת החוקרים מהומה רבתי, לאחר שטען כי העובדה שאצל בני-אדם (וגם רוב היצורים האחרים בטבע), יש רק שני זויגים (המונח הביולוגי למינים, – sexes זכר ונקבה) היא תוצאה מ…דלקת חיידקית, שאבות-אבותינו הקדמונים, נתקפו בה, להערכתו, לפני שני מיליארד שנה. ההסבר המקורי שסיפק, לא זוכה לפי שעה לאישור נוסף – אלא רק לביקורת. עצם העלאת הנושא לדיון – מעניין.
פרופ' לורנס הארט מאוניברסיטת באת', טוען בראיון לבי.בי.סי., כי אין גבול למיגוון החיים על פני כדור הארץ ולכן לא ברור מדוע בקרב רוב המינים (species) יש רק שני זוויגים (sexes) – ו”זאת כשבמין נדיר של פטריות יש, כך קבע, לא פחות מ-36 אלף זויגים ובמין נדיר ביותר של עובש – .”13 “יש רק כמה יוצאים-מהכלל והם די נדירים, החורגים מהכלל האוניברסלי בדבר קיומם של שני זויגים”, כך אמר פרופ' הארט.
לדבריו מדובר בלי ספק ב”מיסתורין אבולוציוני”. בהמשך הסביר: “אילו היו במין האנושי, למשל, 100 זויגים, ואז כל אדם יכול היה 'לחזר' אחרי כל אחד מהם, פירוש הדבר שהסיכוי הסטטיסטי למצוא בן-זוג לשם הפרייה ורבייה היה עולה ל-99 אחוז ול א כפי שהמצב כיום: 50 אחוז”.
“במצב הנוכחי, הוסיף החוקר הבריטי, כשיש שני זויגים בלבד, כושר הישרדות המין האנושי קשה יותר – ועם זאת נמנעות מוטציות רבות שעלולות לגרום קטסטרופה. הכל נובע מהדרך שבה אנו יורשים את מערכת הגנים המיטוכונדריים שלנו”.
בשונה מהגנים שבגרעין התא, הגנים המיטוכונידריים מצויים מחוץ לגרעין, והחומר הגנטי, הדי.אן.איי שלהם, משתכפל במהירות רבה ביותר. הארט אמר כי לדעתו, הגנים המיטוכונדריים הם שרידי הדלקת החיידקית ש”חטפו” אבות-אבותינו. החיידק הפך לחלק בלתי-נפרד מגוף האדם, הוסיף הביולוג הבריטי. מאחר שכל מין יורש מיטוכונדריה רק מצד האם (הזויג הנקבי), נמנעת הקטסטרופה. אבל יש כמה יוצאים מהכלל, כמו סוג של פטריות שברבייה שלהן לא מעורב די.אן.איי מיטוכונדרי.
ובאותו עניין: מדענית אמריקנית טוענת, במאמר שפירסמה בכתב העת של האקדמיה למדעים של ארה”ב, שיש להתבונן על כלל המין האנושי כאשר הוא מבוסס על חמישה זויגים – ולא על שניים. היא העמידה על ציר אחד את כל הזויגים הקיימים, לדעתה, כשבשני הקצוות הוצבו, כמקובל זכר מכאן ונקבה מכאן, וביניהם עוד שלושה זויגים: אדם שאיננו זכר ב-100 אחוז, אדם שהוא חצי-חצי, ואדם שאיננו נקבה ב-.100 לדעתה: צורת התבוננות זאת מאפשרת לחוגים נרחבים יותר של הציבור, לרבות שמרנים ודתיים, להשלים עם עובדת קיומם של הומואים, לסביות וקוקסינלים.