מאובנים של פרוקי רגליים בני 230 מיליון שנה התגלו כלואים בענבר

חרקים שהתגלו בענבר בצפון מזרח איטליה. צילום: אוניברסיטת פדובה

כמו בסרט "פארק היורה" הענבר מכיל בתוכו דוגמאות של בעלי חיים. לא מדובר בטיפות דם של דינוזאורים שנשתמרו בתוך חרק שבלע אותם אלא רק בחרקים עצמם. במקרה הנוכחי של פרוקי רגליים שהשתמרו בענבר: זבוב וקרדית עתיקים ביותר מ-100 מיליון שנה מאשר בדוגמאות הענבר הקודמות.

צוות בינלאומי של מדענים גילה את הדוגמאות העתיקות ביותר של פרוקי רגליים – משפחה הכוללת את החרקים, העכבישים והסרטנים שהשתמרו בענבר.

השרידים – של זבוב אחד ושל שתי קרדיות התגלו בטיפת ענבר בקוטר של מילימטר בצפון מזרח איטליה, גילם מוערך בכ-100 מיליון שנה יותר מאשר כל דוגמת חרק אחרת שהתגלתה בענבר עד כה ובכלל. ממצאי הקבוצה, שהתפרסמו ב-27 באוגוסט בכתב העת PNAS סוללת את הדרך להבנה טובה יותר של האבולוציה של אחת הקבוצות המגוונות ביותר של אורגניזמים בעולמנו.

"הענבר הוא כלי חיוני לפלאונתולוגים משום שהוא משמר שרידים ברזולוציה מיקרוסקופית ולאפשר לנו לספק הערכה טובה יותר של כמות השינויים האבולוציונים על פני מיליוני שנים" אומר אחד השותפים במחקר דייויד גרימאלדי מחטיבת הזואולוגיה של מהמוזיאון האמריקני להיסטוריה של הטבע והסמכות העולמית בכל הקשור למאובני פרוקי רגליים ולחרקים שהשתמרו בענבר.

התמצקות של שרף מכונה ענבר. עד כה התגלו דוגמאות ענבר החל מעידן הפחם (מלפני 340 מיליון שנים) ועד לפני כ-40 אלף שנה. הוא מיוצר בידי מגוון רחב של צמחים משערות שולמית ועד לעצי פרי, אך בעיקר בידי עצי מחט. אף כי פרוקי הרגליים הופיעו לפני למעלה מ-400 מיליון שנה, עד כה, הפרט העתיק ביותר שמאובנו השתמר הוא בן 130 מיליון שנים. פרוקי הרגליים שהתגלו כעת שוברים את שיא הגיל ומביאים אותו ל-230 מיליון שנה. מדובר איפה בדגימות ענבר מהעידן השלישוני.

טיפות הענבר, מרביתן באורך 2-6 מילימטר נמצאו במקום גבוה באלפים הדולומיטים בצפון מזרח איטליה בידי יגניו רגאזי וגידו רוגי מאוניברסיטת פדובה. קבוצת מדענים גרמנים בראשות אלכסנדר שמידט מאוניברסיטת גאורג אוגוסט בגטינגן סרקו כ-70 אלף טיפות כאלה במטרה למצוא שרידים של בעלי חיים או צמחים ובסופו של דבר מצאו החוקרים את שלושת הדגימות הללו של פרוקי הרגליים. גרימנלדי ועמית מצרפת חקרו את החרקים הללו בשיתוף חוקרים ממשרד החקלאות הקנדי.

שתיים מהדגימות היו של קרדיות והן כונו Triasacarus fedeleiו- Ampezzoa triassica. אלו הן הדגימות העתיקות ביותר של קבוצה המכונה Eriophyoidea הכוללת כ-3,500 מינים חיים כיום. כולם ניזונים מצמחים ויוצרים בהם גידולים המכונים galls. מעניין שהקרדיות הללו דומות דמיון מפתיע לאלו של היום. הן ניזונו מעלי העץ שבסופו של דבר נלכדו בענבר שהפיק – עץ מחט ממשפחה שנכחדה. כיום 97% מהקרדיות ניזונות מעצי פרי, שתי הדגימות שהתגלו חיו לפני ההתפשטות המהירה של עצי הפרי פורחים.

החרק השלישי – זבוב לא ניתן לזיהוי משום שחלקי גופו לא השתמרו היטב, אך כעת משהחוקרים הוכיחו שניתן לאתר מאובנים של חרקים שנכלאו בענבר מהתקופה השלישונית הם יחפשו אחר דוגמאות נוספות.

"בעידן השלישוני התרחשו שינויים עצומים בצמחיה ובמגוון בעלי החיים משום שהיא היתה מיד לאחר ההכחדה ההמונית הגדולה בהיסטוריה – בסוף הפרמיאן" אמר גרימלדי. "זו היתה תקופה חשובה בה ניתן ללמוד דברים רבים על התפתחות החיים והאבולוציה." אמר.

1. מה זה השטויות האלה? חרקים לא קיימים יותר מ6000 שנים
    העם היהודי יישרוד לנצח והאישה נבראה מהצלע שלי!!!!!1
    אחרת אין ערך לחיי ויצאתי אפס דפוק

2. התיארוך/גיל החרקים לא נעשה על ידי רדיומטריה. הענברים עם החרקים נמצאו ביחידת סלע שתוארכה ע"י נוכחות של מאובנים שונים (אמוניטים, אבקנים) אשר גיל הופעתם ידוע – ביוסטרטיגרפיה.

תקופת ה Carboniferous היא תקופת הקרבון ולא הפחם.

3. רק לאחרונה הוכחה הטענה שרקבון רדיומטרי אינו סטטי וזאת טעות בעולם המושגים הפיזיקלי… אז למה להשתמש במסקנות של תארוך רדיומטרי אם צריך להטיל ספק באמינותו מלכתחילה? 🙂

4. אדםאדום

פרוקי רגליים כבר היו בשיגשוג הקמבריון לפני כ- 530 מליון שנה (יש טוענים שגם לפני כן).

החרקים הם הקבוצה העיקרית היום מתוך כלל פרוקי הרגליים, יתכן שהופיעו לפני 400 מליון שנה (צריך לבדוק).

עדויות של פרוקי רגליים לפני 530 מליון שנה יש באמצעות השתמרותם בתור _מאובנים_ ואילו כאן מדובר על השתמרות מסוג אחר (השתמרות בתוך _גוש שרף_). השתמרות בתוך שרף של פרוקי רגליים יש רק מלפני 230 מליון שנים.

המינוח בכותרת "מאובנים של פרוקי רגלים …" הוא כנראה מינוח שגוי, שכן מה שכלוא בתוך השרף אינו _מאובנים_ אלא החומר האורגני המקורי. במאובנים החומר האורגני המקורי נעלם והוחלף בחומר מינרלי אחר.

5. ktלאדםאדום
    כידוע לך העולם נברא לפני 5300 שנה ולכן הם לא כל כך עתיקים

6. "אף כי פרוקי הרגליים הופיעו לפני למעלה מ-400 מיליון שנה, …..פרוקי הרגליים שהתגלו כעת שוברים את שיא הגיל ומביאים אותו ל-230 מיליון שנה"
    שאלתי: אם המאובן העתיק ביותר של פרוקי הרגליים הוא כפי שהתגלה כעת, בן 230 מיליוני שנה בערך, כיצד יודעים שפרוקי הרגליים הופיעו לפני כ- 400 מיליוני שנה?

7. "טיפות הענבר, מרביתן באורך 2-6 מילימטר נקברו במקום גבוה באלפים הדולומיטים בצפון מזרח איטליה בידי יגניו רגאזי וגידו רוגי מאוניברסיטת פדובה."

אני מניח שהחוקרים המכובדים מאוניברסיטת פדובה לא באמת קברו את טיפות הענבר, הם בטח לא כל כך מבוגרים. אולי הם גילו את טיפות הענבר שהיו קבורות שם.