מחקר: ככל שגילה של מערכת שמש גבוה יותר, גדל הסיכוי למצוא בה חיים

דרושה: שמש זקנה

מאת: ד”ר נח ברוש

גלקסיה ספירלית

רוב הכוכבים המתאימים להוות שמשות במערכות שמש אחרות משלנו – אבל עדיין בגלקסיית שביל החלב “שלנו” – הם זקנים יותר מהשמש שלאורה אנו מתחממים. מחקר אוסטרלי העוסק בכך, שפורסם בשבועון סיינס, טומן בחובו חשיבות רבה, כיוון שהסיכוי למצוא חיים תבוניים מחוץ למערכת השמש שלנו תלוי, כנראה, במשך הזמן שעמד לרשות מערכות שמש דומות מרגע היווצרותן, על מנת שיהיו מצוידות ביכולות לפתח חיים. לכן, אם עומדים לרשות העולמות הללו מיליארד שנים נוספות על שלנו – הסיכוי למצוא בהם חיים גבוה יותר. המחקר האוסטרלי הוא חישובי, ומתבסס על 4 דרישות לקיומם של חיים. הדרישה הראשונה: קיומו של כוכב ש?בת (כוכב נייח, שאינו כוכב לכת) במערכת השמש, המהווה שמש למערכת כולה. הדרישה השנייה: נוכחות של יסודות כימיים כבדים – חמצן, חנקן ופחמן, יחד עם סיליקון, ברזל ואחרים – כדי ליצור את כוכב הלכת שינוע סביב השמש האחרת הזו. הדרישה השלישית: זמן מספיק כדי שהחיים המסובכים (מעל רמת החיידקים) יתפתחו; והדרישה האחרונה – היעדרם של גורמי הרס,כמו התפוצצויות כוכבים.
החוקרים מצאו כי אם מתמלאים התנאים הללו יחד עם המודל ההתפתחותי של גלקסיית שביל החלב, נוצרת טבעת של כוכבים, המתאימים לדרישות להיווצרות חיים.
ואמנם, טבעת כזאת נמצאת במרחק 27 מיליון שנות אור מכדור הארץ. היא מכילה כוכבים שנוצרו בתקופה שהחלה 8 מיליארדי שנה לפני זמננו, ונמשכה 4 מיליארד שנה. כיוון שהשמש שלנו צעירה מ-5 מיליארד שנה, נובע שברוב המקרים הכוכבים שסומנו כמבטיחי חיים – למעשה זקנים יותר. אם הופיעו בהם חיים, נדרש להם יותר זמן להתפתח מאשר לנו.

1. אז אלה שלא רוצים להכיר בכך שהחיים והעולם כולו הם יצירה נפלאה של יוצר הכל, משוכנעים כי חיים מוכרחים להיווצר מעצמם, ולכן הם מאמינים באופן אלטרנטיבי כי מוכרחים להתקיים ברחבי היקום, וכמובן, רק באופן המוכר לאותם מסכנים. למה הגישה הזאת והחיפוש הזה מזכירים לי את הפגנים, עובדי האלילים ועובדי הכוכבים הקדמונים?