במסגרת קונסורציום בו שותפים הטכניון, אוניברסיטת ת”א, אוניבריסטת בר אילן והמרכז האוניברסיטאי אריאל, משקיע משרד רוה”מ בשיתוף הקרן הלאומית למדע, 45 מליון שקל במחקר ובפיתוח תחליפי נפט לתחבורה
משרד ראש הממשלה דוחף ומקדם פרויקט יוקרתי, בשיתוף הקרן הלאומית למדע, שמטרתו פיתוח תחליפי נפט לתחבורה. כאמור, בשלב הראשון אושר מימון בסך 45 מליון שקלים למחקר ופיתוח. מדובר בפעם הראשונה בה המדינה משקיעה בסדר גודל כזה במו”פ הכולל שיתוף פעולה של מספר מוסדות מחקר: אוניברסיטת בר-אילן, הטכניון, המרכז האוניברסיטאי אריאל ואוניברסיטת תל אביב.
הפרויקט בתחום האלקטרוכימיה, עוסק במחקר ופיתוח של חומרים מתקדמים שישמשו לצבירה והמרה של אנרגיה, בכדי ליעל את השימוש בדלקים חלופיים ובדלקים המופקים מנפט. פיתוח תאי דלק יאפשרו הפיכת הדלק ישירות לחשמל מבלי לשרוף אותן – כמקובל בתהליך הפקת אנרגיה קונבנציונלית. “אנו שוקדים על פיתוח קטליזטור (זרז) בגודל ננומטרי לתאי-דלק”, מסביר ד”ר אלכס שכטר, ראש המחלקה לכימיה במרכז האוניברסיטאי ומנהל המעבדה. “מדובר במכשיר שהופך את הדלק ישירות לחשמל, במקום לשרוף אותו, ומנצל את הדלק טוב יותר”. פיתוח קטליזטור כזה יאפשר שימוש בדלקים ירוקים יותר, כמו מימן או כוהל.
הקונסורציום הבין אוניברסיטאי נדרש מכיוון שנדרשות כאן מגוון התמחויות, ושיתוף הפעולה בין צוותי חוקרים מהמוסדות השונים מאפשר זאת. המחקר הנוכחי כולל בין השאר מחקר לפיתוח סוללות הדור הבא, סוללות בעלות צפיפות אנרגיה גבוהה – קרי, הספק חשמל גבוהה במשקל קטן. משמעות הדבר הוא שברכבים חשמליים הסוללות תהיינה קלות יותר וקטנות יותר – דבר שיאפשר הארכת טווח הנסיעה. לשם פיתוח אב טיפוס, בכל אוניברסיטה פועל צוות לחקור ולפתח את קבוצת חומרים מסויימת. באריאל, למשל, חוקרים קטליזטורים ללא פלטינה שישתלבו בסוללות אלו.
פרופ’ דן מאירשטיין, נשיא המרכז האוניברסיטאי: “המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, משקיע משאבים רבים על מנת לתרום בפעילות מחקרית לפתרון בעיות בעלות חשיבות עולמית ולאומית, ניתן לעשות זאת תוך שיתוף פעולה עם מוסדות אקדמים אחרים – מה טוב”.
4 תגובות
תחליף נפט לא יקום ולא יהיה!!!!! רק בגלל זה אמריקאים וכל העולם יפתחו נגדנו במלחמת עולם!!!!
only electrical trains in cities and between cities are the solution, like europ!!!!
דרוש מוסד אקדמי אחד שיבדוק איך ניתן להפעיל תחבורה ציבורית בצורה נאותה, תוך הפעלת קישור בין רכבת לאוטובוסים.
4 מוסדות אקדימאים ישתפו פעולה בחקר תחליפים לנפט, ובסוף יעלו על הפתרון הסופי: חמור.