התגלה כוכב הלכת המרוחק ביותר עד כה: 5,000 שנות אור מכדור הארץ

הגילוי מרחיב את טווח גילוי כוכבי הלכת הרחק מעבר לרדיוס 180 שנות האור שבו התגלו עד כה למעלה ממאה כוכבי לכת. העולם החדש מקיף את כוכב האם שלו מדי 29 שעות

אסטרונומים גילו את כוכב הלכת הידוע המרוחק ביותר עד כה – כוכב לכת גדול מסוגו של צדק המרוחק 5,000 שנות אור מכדור הארץ. הגילוי מרחיב את טווח גילוי כוכבי הלכת הרחק מעבר לרדיוס 180 שנות האור שבו התגלו עד כה למעלה ממאה כוכבי לכת.
העולם החדש מקיף את כוכב האם שלו מדי 29 שעות, קרוב יותר מאשר מסלול מרקורי סביב השמש. ניתן היה להבחין בו משום שהוא עובר במסלולו לפני כוכב האם כפי שהדבר נראה מכדור הארץ.
כוכב הלכת נתגלה במהלך אחד ממספר סקרים של כוכבים שבמסגרתן מחפשים כוכבים שאורם מתעמעם כתוצאה ממעבר כוכב לכת המלווה אותו.
כוכב הלכת, המכונה Ogle-TR-56b הוא כוכב לכת השני בסך הכל שמתגלה בשיטה זו. כוכב הלכת הקודם, HD 209458b התגלה ב-1999. תצפיות מפורטות של התמונה שלו לפני כוכב האם שלו איפשרו לאסטרונומים להבחין לראשונה בפרטים רבים אודות האטמוספירה שלו.
אסטרונומים ממרכז הרוארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה הכריזו על הגילוי של Ogle-TR-56b במפגש של החברה האסטרונומית בסיאטל.
מעבר של כוכב לכת בינינו לבין כוכב האם שלו מהווה תופעה נדירה. ואולם כאשר מתרחש מעבר כזה הוא מאפשר לדעת פרטים רבים על כוכב הלכת מאשר ניתן לגלות בכוכבי לכת המאותרים באמצעים אחרים.
Ogle – ראשי תיבות של Optical Gravitational Lensing Experiment – ניסוי בעדשות כבידה ובעדשות אופטיות משתמש בטלסקופ בצ'ילה כדי לנטר שדות כוכבים צפופים בכיוון מרכז הגלקסיה שלנו.
תצפיות עוקבות על הכוכבים שחושדים שיש סביבם כוכבי לכת מראים כי הכוכבים התעמעמו – סימן שעבר ביניהם לביננו כוכב הלכת.
דימיטר סאסלוב, אחד ממגלי העולם החדש אומר כי האסטרונומים עומדים בפתחה של תקופה חדשה של תגליות ופיתחו דרכים חדשות לאתר עולמות חדשים. האסטרונומים אומרים כי קוטרו של כוכב הלכת הוא פי 2.6 מצדק, אך הוא שוקל ביחס קטן יותר מצדק לקוטרו, ולפיכך צפיפותו דומה יותר לזו של שבתאי. יתכן שהוא נוצר רחוק יותר מהכוכב שהוא מקיף אך הוא נע למסלול קרוב יותר.
עד כה התגלו למעלה ממאה כוכבי לכת, ובדרך לאישור עוד שני מועמדים להחשב לכוכבי לכת שנתגלו אף הם בידי Ogle.