לא יידרש תיקון בחלל למעבורת אנדוור

זו ההערכה בנאס”א לפני בדיקות אחרונות שלאחריהן יובהר האם ניתן יהיה לנחות בלי תיקונים

בכירי נאס”א אופטימיים באשר לסיכויים לכך שלא יידרש תיקון של השקע שהתגלה בחלקה התחתון של המעבורת אנדוור בחלל. לדברי הבכירים אין סבירות גבוהה לכך שיהיה צורך לשלוח אסטרונאוטים החוצה כדי לתקן את השקע שאורכו כ-9 סנטימטרים.
באתר נאס”א נמסר כי מנהלי המשימה קבעו כי הנזק שנגרם לאיזור קטן במגן החום של אנדוור אינם מהווים איום לבטיחות הצוות או לתפעול המשימה ואולם, הם דנים עדיין באופציות לתיקונים שנועדו יותר לדאוג שלא תהיה בעיה בטיסות הבאות של אנדוור.

במהלך השיגור ב-8 באוגוסט פגעה פיסת קצף בידוד במעבורת ויצרה שקע מרובע באורך ורוחב של כרטיס ביקור. רסיס חדר דרך זוג של אריחי הגנת חום בעובי 2.5 סנטימטר וחשף פיסה של לבד הנמצאת שם כמחסום האחרון לפני מסגרת האלומיניום של המעבורת. בכירי נאס”א ביצעו ניסויים על כדור הארץ, כדי להחליט האם יש צורך לשלוח את האסטרונאוטים להליכת חלל כדי לתקן את הנזק. מגן החום מתוכננת להגן על המעבורת מהחום הגדול בעת החדירה לאטמוספירה – כאלפיים מעלות צלזיוס.
ניתוחים שבוצעו עד כה הראו כי האנדוור יכולה לחזור בבטחה לכדור הארץ למרות השקע, אומר ג'ון שנון, יו”ר צוות ניהול המשימה. “כל הניסויים והניתוחים יושלמו הלילה.” הוסיף.

הליכת החלל השלישית בעיצומה
האסטרונאוטים ריק מאסטרצ'ינו וקליי אנדרסון החלו בהליכת החלל השלישית מחוץ לתחנת החלל. השניים מכינים את התחנה להעברתו של רכיב P6 וקולטיי השמש שעליו מראש התחנה לסופו של P5, הליך שיבוצע במשימה STS-120. בין היתר העבירו האסטרונאוטים למקום חדש קרונועים.
מוקדם יותר הם העבירו מחדש את האנטנה מ-P6 ל-P1. בנוסף למיקום מחדש של האנטנה התקינו השניים משדר ומעבד אותות לשידרוג מערכת התקשורת בתדרי S-band.
בהמשך צפויים השניים להכניס פנימה כמה ניסויים מדעיים שהוצבו מחוץ לתחנה באוגוסט 2006 והם יוחזרו לכדור הארץ לצורך ניתוח.

מורה בחללבינתיים מבצעת נאס”א את משימתה הותיקה – מורה המלמדת שיעור מן החלל. ביום שלישי מצאה המורה-האסטרונאוטית ברברה מורגן זמן לענות לשאלות מתלמידים באמצעות קשר וידאו.

מורגן, 55, שהתאמנה לראשונה בנאס”א כגיבוי לכריסטה מקוליף שנבחרה להיות המורה שתלמד מהחלל, יוזמה שהכריז עליה הנשיא רייגן בשנות השמונים. מקוליף וששה אסטרונאוטים נוספים נהרגו ב-1986 על סיפון המעוברת צ'לנג'ר, שטיל האצה דולף גרם להתפוצצות 73 שניות לאחר השיגור. לאחר התקרית ביקשה נאס”א ממורגן להשאר לתפקיד המורה בחלל. ואולם כאשר הוחלט בנאס”א להפסיק להטיס אזרחים לחלל, נאלצה מורגן להפוך לאסטרונאוטית במשרה מלאה והיא הצטרפה לנאס”א ב-1998.
היא שוחחה מן החלל לקהל של מאות תלמידים שהתאספו במרכז כנסים באיידהו, כ-150 ק”מ מבית הספר היסודי שבו לימדה מורגן לפני שהפכה לאסטרונאוטית. אחד התלמידים שאל כיצד זה להיות מורה לעומת אסטרונאוטית, ומורגן ענתה: “אסטרונאוטים ומורים עושים למעשה את אותה עבודה. אנו חוקרים, אנו מגלים ואנו חולקים את התגליות. הדבר הטוב בלהיות מורה הוא שיש לך קשר ישיר עם התלמידים והדבר הטוב ביותר בלהיות אסטרונאוט הוא שאתה עושה זאת מן החלל. שתי המקצועות הן מקצועות מרתקים.”
תלמיד אחר שאל אודות כושר גופני בחלל ומורגן הרימה את שני הגברים הגדולים שצפו לצידה, אחד בכל יד והעמידה פני מתאמצת.

1. לאבי – כשאתה עובד ככה ב- 12 בלילה על 3 מסכים במקביל – אתה עושה עבודת קודש – אני קורא מושבע של האתר.
    סתם הערתי על טעות…

2. "אנדרסון החלו בהליכת החלל השלישית מחוץ לתחנת החלל הישראלית" – משפט ראשון מתחת לתמונה – לדעתי כדאי לתקן, למרות התפרצויות הגאווה העזים שלי…

3. נקווה מאוד שלא נצטער על זה. הלוואי ויחזרו בשלום וששאר המשימות ימשיכו בתוכנית הזמן המתוכננת. אף אחד לא רוצה לחכות עוד 4 שנים של טראומה חללית.

אם חלילה וחס (חלילה חלילה וחס) יקרה אסון הרי שהכתובת הייתה על הקיר והקוראים קראו אותה אך החליטו להתעלם.

[מה עושים כזה סיפור מלצאת להליכה רביעית!! נוספת בשביל התיקון הזה? הליכות חלל קטנות על נאסא. אז למה לקחת סיכונים מחושבים?]