מראה נדיר כיום: תשעה אסטרונאוטים בו זמנית בתחנת החלל

אתמול הגיעו לתחנת החלל שלושה אנשי צוות חדשים, שניים מהם, דני (המשחזר את ניסוי של אילן רמון) וקזחי, ישובו לכדור הארץ בעוד כשבוע ביחד עם מפקד התחנה הנוכחי

צוות בינלאומי של אסטרונאוטים מארה"ב רוסיה, יפן דנמרק וקזחסטן עובדים ביחד בתחנת החלל הבינלאומית עד ה-11 בספטמבר. צילום: NASA TV
צוות בינלאומי של אסטרונאוטים מארה”ב רוסיה, יפן דנמרק וקזחסטן עובדים ביחד בתחנת החלל הבינלאומית עד ה-11 בספטמבר. צילום: NASA TV

שלושה אסטרונאוטים וקוסמונאוטים – סרגי וולקוב מרוסיה, אנדראס מוגנסן הדני מסוכנות החלל האירופית ועיידן אימנטוב מסוכנות החלל של קזחסטן הצטרפו לצוות ה-4 של תחנת החלל לאחר שעגנו בה אתמול. הם מצטרפים למפקד הצוות גנדי פדלאקה, ולקוסמונאוטים אולג קונוננקו ומיכאיל קוריינקו מרוסיה, לסקוט קלי וקיל לינגרן מנאס”א וקימיה יואי היפני. זו הפעם הראשונה מאז 2013 מונה התחנה תשעה אנשי צוות במקום שישה ברוב הזמן או שלושה בעת ההחלפות .

בעבר היה נהוג בעת החלפה לבצע חפיפה של מספר ימים בין שלושת האסטרונאוטים שהגיעו לשלושה שאמורים לשוב לכדור הארץ אולם הנוהג הזה פסק בשנת 2013 ומאז עברו לשיטה שבה קודם היוצאים נוחתים ומספר ימים לאחר מכן מגיעים אנשי הצוות החדשים.

אחת הבעיות שנובעות מהנוהג החדש הוא שקשה לבצע ניסויים, משום שבצוות שלד של שלושה אנשים ניתנת עדיפות ראשונה לביצוע עבודות התחזוקה בתחנה. אנשי הצוות המתוגברים יבצעו ניסויים בביולוגיה, ביוטכנולוגיה, מדעים פיזקלים ומדעי כדור הארץ ובהם ניסוי צפייה ב”שדונים” בהובלתו של פרופ’ יואב יאיר, ראש ביה”ס לקיימות במרכז הבינתחומי בהרצליה, כפי שדיווחנו לראשונה באתר הידען.

המסע מאפשר לסוכנות החלל הרוסית לבצע סבב בין הקוסמונאוטים שלה. וולקוב ישאר בתחנה למשך ששת החודשים הבאים ויחזור במארס 2016 ביחד עם שני אנשי הצוות שיסיימו עד אז שנה שלמה בחלל – קלי וקורניינקו.

פדאלקה יהיה זה שישוב לכדור הארץ עם השניים האחרים שהגיעו אתמול – מוגסן ואימטוב. קלי יהיה זה שיחליפו בתפקיד מפקד התחנה בצוות ה-45. קונוננקו ויואי ישארו בתחנה עד סוף דצמבר. בשל תקני בטיחות אסור לחללית סויוז להישאר בחלל יותר מחצי שנה.

1. רבותי ההיסטוריה חוזרת, ושוב הגענו לתקופת השטות.
    בשנות השישים השאלה הייתה כמה היפים אפשר לדחוף לתוך חיפושית, והגירסה הנוכחית היא כמה אסטרונאוטים אפשר לדחוף לתחנת חלל.