הגלקסיה האליפטית הענקית NGC 1316 נחשפת בבהירות על ידי האבל

ההערכה היא שמדובר במיזוג של גלקסיות גדולות שהתרחש לפני כמה מיליארדי שנים ואשר עיצב את פני הגלקסיה, שהיא גם אחד ממקורות הרדיו הגדולים בשמים

טלסקופ החלל האבל צילם לאחרונה בפרטים את הגלקסיה הענקית NGC 1316 השוכנת בקבוצה הדרומית פורנאקס.
התמונה חופשת נתיבי אבק כהים וצבירי כוכבים ענקיים, המספקים עדות לכך שהגלקסיה שאנו רואים כיום היא תוצאה של התנגשות בין שתי גלקסיות עשירות באבק ובגז. הפסים הכהים הם השאריות הכוכביות של גלקסיה שנבלעה על ידי NGC 1316.

התמונה היא שילוב של ההפרדה המרחבית והרגישות של מצלמת הסקרים המתקדמת שהותקנה בהאבל ב-2002 ושימשה לצילום תמונות אלה. המצלמה איפשרה מדידות מדויקות של סוג צבירי הכוכבים האדומים בגלקסיה.
האסטרונומים קבעו כי צבירי כוכבים אלה מהווים עדות ברורה להתנגשות הגלקטית שארכה כמה מיליארדי שנה ועיצבה את צורת הגלקסיה כפי שהיא נראית כיום.
NGC 1316 נמצאת בגבולו של צביר גלקסיות שכן לזה שלנו בקבוצת הכוכבים הדרומית פורמקס, במרחק 75 מיליון שנות אור לערך מאיתנו. היא אחת מהגלקסיות האליפטיות הבהירות ביותר בפורנקס, ולכן גם ידועה בשם פורנקס A והיא מהווה גם את אחד ממקורות הרדיו החזקים והבהירים בשמים, כאשר פליטות הרדיו משתרעות כמה וכמה מעלות בשמים (הרחק מעבר לצילום של האבל).
ההסטוריה האלימה של NGC 1316 ניתנת לאבחון בכמה שיטות. תמונות בשדה רחב שצולמו ממצפה קרו טולולו בצ'ילה מראות מבחר מביך של גלים, לולאות ופלומות במעטפת החיצונית של הגלקסיה. ביניהם גם תצורות "גאות". יתכן שהצרות שביניהם הם שאריות כוכביות של גלקסיות ספירליות אחרות שהתמזגו לתוך NGC 1316 במהלך מיליארדי השנים האחרונות. האיזורים הפנימיים של הגלקסיה הנראים בתמונה שצולמה בידי האבל חושפים מערכת מורכבת של נתיבי וטלאי אבק. אלו נחשבים השרידים של התווך הבינכוכבי שנלווה לגלקסיה ספירלית אחת או יותר שנבלעה בגלקסיה.