הדמיית מחשב שנעשתה לטיל המתוכנן, מדגם ארס 1, שאמור להעלות את אנשי הצוות למסלול סביב כדור הארץ, הראתה כי הוא עלול לרעוד ולהתפוצץ בעת השיגור
ראש נאס”א, מייקל גריפין, אמר לאחרונה כי ברור לו שכלי מאויש שאמור להחליף את מעבורת החלל יציב קשיים ואתגרים בפני מהנדסי סוכנות החלל. “לנאס”א עבר מצוין של התגברות על קשיים ואתגרים טכניים, ואני בטוח שכך יהיה גם במקרה זה”, ציין גריפין בשיחה עם סוכנות הידיעות AP.
המשגר “ארס 1” (Ares 1) מפותח במסגרת תוכנית שעלותה מוערכת במאה מיליארד דולר, ואשר תאפשר לנאס”א לחזור אל הירח עם אסטרונאוטים, בשנת 2020. כזכור, האסטרונאוטים האחרונים שביקרו בירח היו אנשי הצוות של החללית אפולו 17, וזה היה בדצמבר 1972.
הרעידות אמורות להיווצר כתוצאה מזרימת הגז הלוהט מתוך המנוע הרקטי של השלב הראשון בטיל ארס 1, 2והדאגה היא באשר להשפעתן על מה שמצוי בחלקו העליון של הטיל – ובמיוחד החללית המאוישת “אוריון”. בעיית הרעידות זוהתה על ידי נאס”א והיא נפוצה בטילי שיגור המונעים בדלק מוצק. גלי ההלם הנוצרים בעת פעולת המנוע עלולים להשתוות לתדר התהודה הטבעי של המנוע הרקטי עצמו, ולהוביל לרטט עז ביותר, היכול להביא במקרים מסוימים להשמדת הטיל כולו.
נאס”א לא נתנה פומבי לבעיות הרטט בטיל החדיש, עד לפניה של סוכנות הידיעות AP שעשתה שימוש בחוק חופש המידע ואילצה את נאס”א להגיב. מהנדסים של נאס”א מעריכים כי הסכנה ברעידות חמורה, והעניקו לה ציון של 5 מתוך 5 בסולם החומרה. פרופסור פישנבק ציין כי על פי המידע שבידיו, הרעידות אמורות להתרחש ודבר זה יוליך לאסון, באם לא ינקטו צעדים מהירים של תכנון מחודש של מרכיבים עיקריים בטיל. מנוע הדלק המוצק של הטיל אוריון יבנה על ידי חברת ATK מערכות שיגור מיוטה, ארה”ב, אשר בנתה וממשיכה בייצור מאיצי הדלק המוצק של מעבורות החלל.
עוד בנושא באתר הידען:
חמישים השנים הבאות בחלל
נאס”א השלימה את סקר הדרישות מהטיל ארס 1