סיקור מקיף

נאס”א השלימה סקירה של הדרישות מהטיל ארס 1

 סקירת דרישות המערכת מאשרת כי השלבים הקודמים של התכנון – שלבי דרישות המערכת, הושלמו, אומתו והם תואמים את דרישות המשימה. הסקירה גם מאשרת כי הארכיטקטורה ותפיסת התכנון של ארס 1 יכולים למלא את מטרות המשימה ושפרויקט ארס מוכן לשלב התכנון ההנדסי 

 

משמאל: תמונת קונספט של הטיל ארס 1, טיל השיגור שישא את קפסולות אוריון ו-4-6 אנשי צוות למסלול סביב כדור הארץ.  איור: NASA/MSFC מימין: תמונת קונספט של הטיל, לאחר שני מחזורי הערכה
האנטסוויל, אלבמה.  נאס”א השלימה סקירה הבוחנת את הדרישות מטיל השיגור ארס 1 (Ares I) שישמש לשיגור החלליות המאוישות מדגם אוריון. נאס”א מתארת שלב זה כאבן דרך בתחום כלי הטיס המשתייכים לתוכנית החלל המאוישת מזה 30 שנה. הסקירה מקדמת את סוכנות החלל צעד קדימה לקראת פיתוח הדור החדש של מערכות היסע חללית לאסטרונאוטים בטיסות לירח, מאדים וליעדים אחרים.

“זה צעד גורלי בדרך לפיתוח המשגר ארס 1” אמר מנהל תוכנית קונסטלישן ג'ף הנלי. “השקענו המון בניתוחים הנדסיים ובתכנונים כדי לכתוב סקירה שתתן לנו בטחון להמשיך בעבודת התכנון של ארס 1.”
סקירת דרישות המערכת מאשרת כי השלבים הקודמים של התכנון – שלבי דרישות המערכת, הושלמו, אומתו והם תואמים את דרישות המשימה. הסקירה גם מאשרת כי הארכיטקטורה ותפיסת התכנון של ארס 1 יכולים למלא את מטרות המשימה ושפרויקט ארס מוכן לשלב התכנון ההנדסי. סקירה ראשונית של שלבים אלה מתוכננת לאמצע שנת 2008.

סקירה זו היא הראשונה בסדרת אבני דרך שנאס”א נדרשת למעוד בהם לפני בניית הטיל הראשון. כל סקירה כזו מספקת דרישות מפורטות יותר לתכנון הכלי כדי להבטיח כי המערכת הכוללת תעמוד בכל דרישות אמינות ובטיחות הטיסה של נאס”א. תהליך הסקירה גם יזהה אתגרים טכיים וניהוליים, ויאתר דרכים להפחית את הסכנות הפונטציאליות כאשר הפרויקט יתקדם.
“ההשלמה המוצלחת של הראשונה בסדרת הסקירות היא תוצאה של הרבה עבודה קשה ושעות רבות של אנשים רבים בכל רחבי ארה”ב הן בממשלה והן בתעשיה” אומר סטיב קוק, מנהל משרד המשגרים המאוישים  (Exploration Launch) במרכז מארשל. “התוצאה של מאמציהם היא אישור מועצת המנהלים לפיה יש לנו סדרה טובה ויציבה של דרישות לשלב התחלת התכנון של ארס 1.”

בין הפרטים שזכו להתייחסות בסקירה היה ההתחייבות לעמידה בהפחתת עלויות התפעול באמצעות ייעול ופישוט תהליך הייצור של המשגר. כל רכיבי החומרה – השלב הראשון, השלב העליון והמנוע של השלב העליון – יהיו קלים לתפעול כדי לאפשר לנאס”א לשמר נוכחות ארוכת טווח בחלל בלי לחרוג ממסגרת התקציב.
הסקירה הנוכחית נכתבה לאחר הצלחת סקירות מערכתיות לרכיבים של הפרויקט, לרבות מנוע  J-2X, השלב הראשון של ארס-1 ותכנון טיסת המבחן. מנוע J-2X יהיה זה שיניע את השלב העליון של ארס 1, וישמש גם כמנוע העזיבה של מסלול כדור הארץ עבור חללית ארס 5, שיניע את אוריון ממסלול כדור הארץ אל מסלול הירח. טיסת הניסוי הבלתי מאוישת Ares I-1 מתוכננת לשנת 2009, והיא תהיה טיסת הניסוי הראשונה שבה ישולבו כל מערכות המשגר.
בינואר 2007, יחל פרויקט ארס במחזור השני בסדרת ניתוחי התכנון כדי לעדכן את תכנון המשגר. מחזור זה יהיה תכנון קו הבסיס שמאגד את כל השינויים שבוצעו במסגרת המחזור הראשון. בקונפיגורציה המעודכנת של ארס 1, המחיצה בשלב העליון בין מכלי המימן הנוזלי והחמצן הנוזלי במכל ביניים, דבר שמקצר את המשגר. פרופיל הדחיפה של השלב הראשון של ארס 1 גם הוא הפך לקו בסיס. משמעות הדבר היא כי הדרישות כבר הושלמו באשר לדרך שבה יוצתו חמשת מאיצי הדלק המוצק במהלך ההמראה.

תוכנית קונסטלישן, שמרכזה ביוסטון, נושאת באחריות הכוללת לפיתוח חלליות הנוסעים והמשגרים שלהם שאמורים לתמוך בתוכנית המאוישת של נאס”א שנועדה להרחיב את נוכחות האנושית במערכת השמש. המשרד האחראי על פרויקט המשגרים נמצא במרכז החלל של נאס”א בהאנטסווין אלבמה, והוא אחראי לתכנון והפיתוח של משגרי ארס 1 וארס 5. מרכז החלל ג'ונסון ביוסטון גם אחראי על פיתוח קפסולת אוריון ועל תפעול המשימה. מרכז החלל קנדי של נאס”א בפלורידה אחראי על הפעולות על הקרקע ובעת השיגור. התוכנית גם כוללת צוותי פרויקטים רבים בכל מרכזי נאס”א ואצל קבלני משנה ברחבי ארה”ב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.