כוכב לכת שגילויו אושר לאחרונה הוא הגדול ביותר עד כה המקיף שתי שמשות

Kepler 1647b מרוחק מאיתנו כ-3,700 שנות אור וגילו כ-4.4 מיליארד שנים, פחות או יותר בגילו של כדור הארץ. שני הכוכבים במערכת הכפולה דומים לשמש, אחד גדול יותר והשני מעט קטן יותר ממנה. כוכב הלכת הוא בעל מסה ורדיוס כמעט זהים לאלו של צדק, מה שהופך אותו לכוכב הגדול ביותר המקיף מערכת בינארית.

זוהי השוואה של הגדלים היחסיים של כוכבי הלכת שהתגלו באמצעות טלסקופ החלל קפלר השוכנים במערכת כוכבים כפולה. Kepler 1647b גדול משמעותית מאשר כל כוכבי הלכת שהתגלו עד כה במערכות מסוג זה. איור: לינט קוק

אם נפנה את עינינו לעבר קבוצת הכוכבים ברבור, נכוון גם לעבר כוכב הלכת הגדול ביותר שהתגלה עד כה, ויש לו ייחוד נוסף, הוא מקיף כוכב כפול. אמנם גם את שתי השמשות קשה לראות בעין בלתי מזויינת, אך צוות בראשות אסטרונומים ממרכז טיסות החלל גודארד של נאס”א בגרינבלט, מרילנד ואוניברסיטת מדינת קליפורניה בלאס וגאס השתמשו בטלסקופ קפלר החלל של נאס”א לזהות את הכוכב החדש, Kepler 1647b.

הגילוי גרר רעש לאחר ההודעה עליו בפגישה של האגודה האסטרונומית האמריקנית בסן דייגו.. המחקר התקבל לפרסום בכתב העת Astrophysical Journal . הכותב הראשי של המאמר הוא וסלין קוסטוב, בתר דוקטורט במרכז גודארד של נאס”א.

מסלול כוכב הלכת קפלר b1647 סביב השמשות במערכת הכפולה (באדום) לשם השוואה מוצג גם מסלול כדור הארץ סביב השמש (בכחול). איור: נאס"א
מסלול כוכב הלכת קפלר b1647 סביב השמשות במערכת הכפולה (באדום) לשם השוואה מוצג גם מסלול כדור הארץ סביב השמש (בכחול). איור: נאס”א

כוכבי הלכת הסובבים שני כוכבים מוכרים בכינוי כוכבי לכת סירקומבינארי או כוכבי לכת מסוג טאטואין על שם עולם הבית של לוק סקיווקר ב”מלחמת הכוכבים”. באמצעות נתוני קפלר של גופים החשודים כמערכות שמש מחפשים האסטרונומים ירידות קלות בבהירות הכוכב המרמזים על כוכב לכת העשוי לעבור מול הכוכב, ולחסום מקצת מאור הכוכבים.

“אבל מציאת כוכבי לכת המקיפים מערכת כוכבים כפולה קשה יותר מאשר איתור כוכבי לכת המקיפים שמשות בודדות,” אומר ויליאם וולשית’ מאוניברסיטת סן דייגו ואחד ממחברי המחקר. “המעברים אינם אחידים בזמן והם יכולים להשתנות במשך ואף בעומק.”

ליקוי כפול במערכת קפלר 1647. איור: נאס"א

“קצת מוזר שלקח כל כך הרבה זמן לאשר את כוכב הלכת שכן קל יותר לאתר כוכבי לכת גדולים מאשר קטנים” אמר ג’רום אורסוז, אסטרונום מסן דייגו ומחבר שותף של המאמר. “אבל הדבר נובע ממשך ההקפה הארוך של כוכב הלכת.

לכוכב הלכת נדרשים 1,107 ימים – מעט יותר משלוש שנים להקיף את הכוכבים המארחים שלו – תקופה ארוכה מכל כוכב לכת סירקומבינארי אחר שהתגלה עד כה. המסלול שלו גם מרוחק, ושונה מהנטייה המקובלת של מערכות אלה למסלולים קרובים לאחד הכוכבים. הדבר גם מעמיד אותו עמוק בתוך רצועת החיים של הכוכב שאותו הוא מקיף. אמנם כמו צדק גם Kepler 1647b הוא ענק גזים מה שהופך אוו לא סביר לארח חיים ואולם אם יש לו ירחים גדולים הם עשויים להתאים לחיים.

להודעה של החוקרים באתר נאס”א