נתגלה אנזים הלוגנציה חדש

אחד מהגביעים הקדושים במדעי הכימיה היה מזה זמן רב הגילוי של תגובה בררנית המסוגלת להמיר את אטומי המימן בחומרים טבעיים מורכבים באטומי הלוגן – זאת לאור העובדה כי קשר של פחמן-הלוגן הוא אחד מהקשרים הכימיים היציבים ביותר בקרב תרכובות אורגניות.

שיניו לו מאוניבריסטת פיטסבורג ואחד מאנשי מעבדתו מחזיקים את האנזים שגילה

מולקולות המכילות קשרים מסוג פחמן-הלוגן נוצרות באופן טבעי בקרב כל ממלכות החי ומהוות קבוצה גדולה של חומרים טבעיים בעלי טווח נרחב של פעילויות ביולוגיות. לנוכחות של מתמירים הלוגנים בתרכובות פעילות רבות יש השפעה משמעותית על תכונותיהן המולקולאריות.

אחד מהגביעים הקדושים במדעי הכימיה היה מזה זמן רב הגילוי של תגובה בררנית המסוגלת להמיר את אטומי המימן בתוך חומרים טבעיים מורכבים באטומי הלוגן – זאת לאור העובדה כי קשר של פחמן-הלוגן הוא אחד מהקשרים הכימיים היציבים ביותר בקרב תרכובות אורגניות. עד לפריצת-הדרך המדעית שנחשפה במעבדה של Xinyu Liu באוניברסיטת פיטסבורג, לא הייתה קיימת שיטה סינתטית או ביולוגית אמינה להשגת המרה חשובה זו. במאמר שפורסם בכתב-העת המדעי Nature Chemical Biology, קבוצת המחקר גילתה את האנזים הראשון המסוגל לבצע את ההמרה הזו.

צוות המחקר בחן חיידק מוגדר והוכיח כי חלבון מסוים בו (WelO5) מהווה את האנזים הראשון אי-פעם המסוגל לעודד את ההמרה הבררנית של קשר אליפטי (C-H) לקשר פחמן-הלוגן (C-Cl) במולקולה קטנה. צפוי כי תגלית זו תסלול את הדרך להזדמנויות חסרות-תקדים בפיתוח של זרזים חדשים לתגובות הלוגנציה בררניות באטומי פחמן יציבים הנמצאים בתוך מבנים מולקולאריים מורכבים.

התגלית תוכל לסייע רבות ולהוביל לפיתוחם של יישומים מגוונים בתעשיות הרוקחות והחקלאות, ותאפשר למדענים בתחום הכימיה הרפואית לבנות מולקולות סינתטיות מותאמות אישית בעלות אטומי הלוגן במיקומים מוגדרים, כל זאת על מנת לשפר את פעילתם הביולוגית.