משפחה חדשה של חומרים אנטי-בקטריאלים הנלחמים בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה

קוטל חיידקים פוטנציאלי חדש נמצא לא מכבר בהידרה קטנה החיה במים מתוקים, חלבון המיוצר על ידי ההידרה מחסל באופן שיטתי את מרבית החיידקים העמידים באנטיביוטיקה

הידרה. (מקור: ויקיפדיה)

ככל שיותר ויותר חיידקים מפתחים עמידות בפני אנטיביוטיקה סטנדרטית, כך המדענים נחושים יותר להמשיך לחקור מקורות חדשים לתרופות. משחקי החתול והעכבר האלה בין הטבע ליצרני התרופות מתקדמת שלב נוסף במלחמה סמויה זו.

קוטל חיידקים פוטנציאלי חדש נמצא לא מכבר בהידרה קטנה החייה במים מתוקים מחסל באופן שיטתי מגוון רחב של חיידקים עמידים לתרופות.

חלבון Hydramacin-1 המיוצר על ידי ההידרה, וזוהה על ידי צוות חוקרי אוניברסיטת קייל בגרמניה, שונה מכל פרוטאין אחר. חלבון זה לא דומה לאף חלבון אנטי-בקטריאלי אחר הידוע לאדם, מלבד שני פרוטאינים אנטי מיקרוביים שנמצאו בחיה עתיקה אחרת – העלוקה.

ה-Hydramacin הוכיח את יעילותו בסדרת ניסויי מעבדה. חלבון זה מסוגל לחסל סדרה רחבה של חיידקים מקבוצת צביעת הגרם-החיוביים (+g) והגרם-השליליים (g-), כולל סדרת חיידקים מסוכנים כמו Klebsiella-Oxytoca המצריכים בידוד קליני ומהווים גורם שכיח לזיהום עמיד לתרופות שמקורו בבתי חולים.

החוקרים גילו כי הצמדת ה-Hydramacin לחיידק מקבצת סביבה חיידקים מהאזור ובהמשך משבשת את הממברנה הבקטריאלית.

הצוות הצליח לקבוע את המבנה התלת מימדי של Hydramacin-1 והדבר חשף בפניהם כי החלבון בעל הדמיון הגבוהה ביותר בא במשפחת סופר פרוטאינים הנמצאת בארס עקרבים.

במגזין לביולוגיה כימית הציעו החוקרים כי הפרוטאין של Hydramacin ושל שתי העלוקות יוצרים משפחה חדשה המכונה Macins.

הודעת האגודה האמריקאית לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית