שיטה חדשה למיצוי ד.נ.א. מזוהם

חוקרים מאוניברסיטת קולומביה הבריטית פיתחו שיטה חדשה למיצוי ד.נ.א. ו- ר.נ.א. מדגימות מזוהמות ביותר, שיטה שתוכל לסייע לחוקרי מז”פ וביולוגיים מולקולאריים להגיע לגילוי האמת.

ניתוח די אן אי באדיבות אוניברסיטת קולומביה הבריטית

“באמצעות ניצול המאפיינים הפיסיקליים של הד.נ.א. – מטען חשמלי, אורך וגמישות – הצלחנו למצות ד.נ.א. מדגימות, אשר בשיטות אחרות לא היו מולידות מספיק חומר נקי לשם בחינתו,” אומר הביופיסיקאי, פרופסור Andre Marziali.

השיטה עוברת כעת מסחור ע”י חברת Boreal Genomics, חברה-בת של האוניברסיטה, והיא אמורה לגלם בתוכה יישומים נרחבים, החל ממחקר בסיסי במדעי-החיים ועד בחינה מז”פית של דגימות, הגנה ביולוגית, איתור מחוללי-מחלות שונים המצויים במזון ואבחון רפואי.

מיצוי ד.נ.א. בשיטות קיימות – המתבססות על מאפייניו הכימיים של החומר – הוכיח את עצמו כאתגר לא קטן כאשר זמינה כמות מועטה בלבד של ד.נ.א. או כאשר דגימות המקור הרצויות זוהמו בחומרים כימיים דומים אחרים.

“מצאנו כי ד.נ.א. ו- ר.נ.א. מגיבים לשדה חשמלי באופן שונה לחלוטין מחומרים אחרים,” מסביר החוקר הראשי. “באמצעות ניצול מאפיין ייחודי זה הצלחנו למצות ד.נ.א. ברמת ניקיון גבוהה מאוד מדגימה מזוהמת ביותר שמקורה בחולות הזפת של אלברטה, קנדה.”

1. מעולה! זה בשילוב השיטה לבדיקת מז"פ ללא PCR שפרסמה יעל פטר לפני כמה ימים מחמם את הלב של כל ביולוג מולקולרי באשר הוא. נהדר ומחייה נפש. מי ייתן ועוד מחקר (ועוד פרסומים בידען) יביאו לידיעתיינו אודות שיטות חדשות ומוצלחות יותר מהקיימות היום.