אנזים מלאכותי חדש ובטוח יותר לסביבה

ניתן להפוך תהליכים תעשייתיים מזהמים לבטוחים יותר באמצעות השימוש באנזימים. אולם, רק מבחר קטן של אנזימים זמין לתעשייה הכימית. לאחרונה, קבוצת חוקרים מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת קופנהגן הצליחה לייצר אנזים מלאכותי המתווה את המסלול להכנת אנזימים לכל יישום.

אוניברסיטת קופנהגן

אנזים חדש זה, השונה מכל אנזים טבעי אחר, מובדל בשלושה היבטים: השפעתו רבה, הוא פשוט לייצור והוא האנזים המלאכותי הראשון המסוגל להאיץ תהליכי חמצון בעזרת התרכובת הפשוטה והזולה מי-חמצן.

תהליכי חמצון נחשבים לאחד מאבני-היסוד של כל ייצור כימי, החל מצבעים וכלה בתרופות. אולם, לחומרי-חמצון טיפוסיים יצא שם של מרכיבים מסוכנים. משום כך, אנזימים כה רצויים, במיוחד אם ניתן לקבוע מראש את פעילותם הנדרשת לנו. ראשית, ניתן לתכננם כך שיהיו בררניים ביותר. אך, אפילו חשוב יותר מכך הינה יכולתם לפעול בתנאים אנושיים, שלא כמו מקביליהם הכימיים הרגילים, שלעיתים נדרשים לטמפרטורות גבוהות, לחצים קיצוניים וסביבה מאכלת.

עד לאחרונה, אנזימים נמצאו באופן בלעדי רק במיקרואורגניזמים בטבע. אולם, האתגרים בפניהם עומדים האנזימים במיקרואורגניזמים ובחברות תעשייתיות שונים מאוד זה מזה. על-כן, לתעשייה היה מחסור בתחליפים ידידותיים לסביבה לכימיקלים. האנזים המלאכותי החדש מקופנהגן מוסיף משפחה חדשה שלמה של כלים לידי הכימאים והוא מהיר, אם כי לא מספיק מהיר.

לרוב, אנזימים טבעיים מאיצים תגובות כימיות עד פי כמיליון. האנזים החדש, לעומת זאת, מאיץ תגובות עד כדי פי עשרת אלפים בלבד, קצב שעדיין אין לזלזל בו, מציינים החוקרים.

“היינו מצויים בפיתוח של חומרים אלו החל משנת 2000. כאשר הצלחנו לגלות את האנזים הראשון, האצת התגובה שלו הייתה רק פי 25, כך שאני סבור שאנו מדברים כאן על פריצת-דרך אמיתית,” אומר החוקר הראשי.

ככל שאנזימים חדשים אלו יתקרבו יותר לזמני-תגובה טבעיים, הם לבטח יהפכו לחשובים יותר ויותר בתהליכים רגישים כמו אלו המשמשים בתעשיית התרופות.

הידיעה מאוניברסיטת קופנהגן