סיקור מקיף

גישה חדשה לשימור

בכנס סביבתי שהתקיים השבוע הוחלט להחליף את המושג שמירת טבע ב”השקעה בטבע”

שמורת טבע בפולין. מתוך ויקיפדיה
שמורת טבע בפולין. מתוך ויקיפדיה

ב-18 לאוקטובר 2011 התקיימה פגישה של מובילי יוזמות” לשימור הטבע והסביבה. בין המשתתפים גם פטר קריווה, (Peter Kareiva), מדען ראשי ב”שמירת הטבע” (Nature Conservancy) ארגון שבסיסו בארלינגטון – ווירג’יניה.

לקראת הכנס התראיין קריווה ב”ניצ’ר” והעלה רעיונות איך “למכור” את שמירת הטבע לקהל הרחב ויותר מכך למנהיגים. מאחר ששימור הטבע אינו מדורג כנושא חשוב, יש לשנות את הגישה. קריווה הציע כי במקום לנסות ולשכנע בצורך לשמור על הטבע, נכון יהיה לאמץ את ה”מוטו”: “להשקיע בטבע”.

ארגוני סביבה יוזמים שינוי תוך הבנה כי על אף המאמצים הרבים אין הצלחה בהגשמת מטרות השימור ובהגנת הטבע והסביבה מהשפעות הפעילות האנושית. על אף השטחים היבשתיים והימיים שמוכרזים כשמורות, הפגיעה במגוון הביולוגי גוברת.
הכוונה היא לראות בצורך של האוכלוסיה האנושית לאנרגיה, למזון ולפיתוח כלכלי מניע לפעילות שימור הטבע (ולא כגורם שלילי כפי שמקובל). את נקודת המבט השונה מנסים “למכור” לבאי הכנס. על אף שמנהיגים כמו גם הקהל הרחב כולם בעד שימור, אין הנושא עומד בראש סולם החשיבויות (העדיפויות). שימור הפך לנושא שברקע הדברים, מצב אותו יש לשנות כדי שכולם יבינו כי שמירת הסביבה והטבע אינה רק לבעלי עניין “מוזרים” אלא נושא שמשפיע על חיי כולנו.

בימים בהם הכלכלה העולמית מדדה, יש צורך להציע רעיונות שירפאו את המצב, רעיונות להשקעה בטבע שייטיבו עם המשקיעים ויותר מכך, ייטיבו עם הקהל הרחב. שכן במבט על קריסת בנקים ועסקים “פיננסים” אחרים מסתבר כי הם משקיעים ב”אוויר”, השקעות חסרות בסיס וערך אמיתי.

אם במקום זאת ישקיעו בתשתיות בטבע כמו: מישורי הצפה, מנגרובים, שוניות אלמוגים, יערות משווניים – תוחלף האמרה של “להגן על הטבע” ל”להשקיע בטבע”, שהרי בעולם “כלכלי” קל ופשוט יותר לשווק השקעה במקום שמירה. לדוגמא: האירגון שבראשו עומד קריווה מעורב בשיקום שוניות, בתי גידול של צדפות וביצות במפרץ מקסיקו. שיקום זה יאפשר מקור פרנסה משליית צדפות אבל גם יגן על יושבי החופים מנזקי סערות. לרשות הארגון עומדים מדענים כמו אגרונומים שיועצים לחקלאים ומקדמים פיתוחים טכנולגיים תוך כדי שימת לב למניעת פגיעה בטבע.

קיים סיכוי טוב לשיתוף פעולה עם חברות כימיקלים באמצעות חיפוש משותף למיקום המפעלים שזקוקים למקור מים בקרבת המפעל, תוך כדי התחייבות המפעל לשפר את איכות המים במורד הנחל ולשיקום הסביבה הטבעית סביב המפעל.

שיתוף פעולה דומה מתקיים בין ארגון השימור העולמי WWF לבין מפעלי קוקה-קולה. מיזמים דומים נעשו בארץ – החברה להגנת הטבע בשיתוף עם חברת החשמל. הכוונה אינה לשפוט את המפעלים לפי “כמות הכסף שמחליף ידיים”, אלא על פי מה שיקרה לאנשים, לתושבים ולסביבה.

בכנס המדעי נרשמה התחלה של הפנמת האמצעים – השקעה בטבע לטובת המשקיעים, האוכלוסיה האנושית והסביבה הטבעית.

נוסיף כי לאורך השנים, שבה ועלתה הטענה כי ההשקעה בשמירת הטבע, השקעה בסביבה היא השקעה שמניבה הכנסה משמעותית: הכנסה ישירה למשקיע והכנסה עקיפה – ע”י שיפור סביבתי לכל יושבי הסביבה.

3 תגובות

  1. נדמה לי שהמושג “טיפוח הטבע” יהיה מוצלח ומניב יותר.איני חושב בכלל ובמיוחד בימים אלו שיש לאמץ את המודל הכלכלי תועלתני וככל שנוגע לנושאים “ירוקים” חשוב אף להתרחק ממנו.אולם גישה נגטיבית או “פטרנלית” גם היא בעלת מגבלות והפרעות משלה.גישת ה”טיפוח”,באה לענות הן על הצד הפעיל – ההשקעה,החיזוק ,שיפור הידע והנגישות ,התרומה לסביבה ולאוכלוסיה החיה בקרבה (בדומה ל”טיפוח חינוכי או טיפוח יופי”) והן לצד השומר המתגונן נגד הרס וחבלה כמו נניח “טיפוח ערכים”.בכל מקרה מקובלת ורצויה התפיסה והגישה שגם ב”עולם הירוק” יש לשאוף לרענון החשיבה,לקבלת רעיונות מכולם ולהתחדשות ביצועית נכונה ומתמדת.

  2. רעיון פשוט מעולה.
    סביר להניח שיצריך לחנך דור חדש של דוברים לתנועות הירוקות, אבל זה שווה את המאמץ.

  3. 18 לאוקטובר היה יום שלישי
    16 לאוקטובר היה יום ראשון
    עם כל החגים מתבלבלים הימים
    שנה טובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.