נחשף שרטוט לא מוכר של “פצצת האטום הנאצית”

השרטוט הופיע בדוח ללא תאריך אודות עבודות בתחום הגרעין בגרמניה הנאצית

תרשים של פצצת האטום הנאצית המתוכננת.

הסטוריונים העובדים בגרמניה ובארה”ב טוענים כי מצאו שרטוט בן 60 שנה המראה את פצצת האטום הנאצית. זהו הציור הידוע היחיד של “פצצת גרעין” והוא הופיע בדוח שנמצא בארכיון פרטי.
החוקרים שאיפשרו לציור לראות אור אומרים כי השרטוט הוא סכימה כללית ואינו מעיד על כך שהנאצים בנו או היו קרובים לבניית פצצה אטומית ואולם דוח מפורט רמז על כך שמדענים נאציים היו עשויים להתקרב למטרה יותר מאשר סברו עד כה.
בדוח שבו הופיע השרטוט לא נכתב תאריך, אך החוקרים טוענים כי העדויות מראות כי הוא נוצר מיד לאחר תום המלחמה באירופה. הוא דן בעבודות של מדעני גרעין גרמניים במהלך המלחמה. עמוד השער חסר, כך שאין עדויות מי חיבר אותו.
אחד מההסטוריונים שגילו את הדוח, ריניר קארלש Karlsch גרם לסערה של ויכוחים מוקדם יותר השנה כאשר טען כי בידיו הוכחות לכך שהנאצים ניסו בהצלחה מכשירים גרעיניים פרימיטיביים בימים האחרונים של מלחמת העולם השניה. מספר הסטוריונים דחו את הטענה.
השרטוט פורסם בידי קארלש ומארק ווקר, פרופסור להסטוריה ביוניון קולג’ בשנקטידי, ארה”ב במגזין Physics World.
מיני פצצה גרעינית
המסמך שנחשף כעת התגלה לאחר הפרסום של ספרו של קארלש “פצצת האטום של היטלר” שבו הוא טען את טענת הניסוי הגרעיני. “הנאצים היו רחוקים מפצצת האטום במובנה הקלאסי אך הם מקווים לשלב מיני פצצת איטום בתוך טיל” אמר ד”ר קארלש לאחר הגילוי החדש. “הצבא האמין כי נדרשים כששה חודשים להביא את הנשק החדש לפעולה, אך המדענים יודעים היטב את הקשיים בהעשרת כמות האורניום הדרושה.
מנהל תוכנית האנרגיה הגרעינית של הנאצים היה הפיסיקאי ורנר הייזנברג. אף כי הוא היה בעל השגים בתחומים אחרים של הפיסיקה, נכשל הייזנברג בהבנת היבטים חשובים של שרשרת התגובה של הביקוע הגרעיני.

כמה חוקרים אומרים כי הדבר גרם לו להעריך הערכת יתר את הכמות של החומר הבקיע – האורניום – הדרושה לבניית פצצת אטום. ואולם מהדוח הגרמני שנתגלה עולה מעריך כי נדרשים כחמישה קילוגרמים של חורמר בקיע כדי להגיע למסה קריטית של פצצת פלוטוניום. הדבר קרוב לנתונים האמיתיים ועשוי היה לרמוז על כך שהמדענים הנאצים ידעו טוב יותר על הביקוע הגרעיני מאשר האיש שעמד בראש התוכנית.
פרופ’ פול לורנס רוז, שכתב בשנת 1998 ספר אודות תוכנית האורניום הגרמנית אומר כי אין לו סיבה לחשוב שהדוח אינו אמיתי אך הוא חולק אודות המשמעות של נתוני המסה הקריטית. “אכן זה מפליא למצוא את הנתון של 5 הק”ג כתוב על מסמך, צריך עדיין למצוא את המניע לכך. גם אם זה נכון שהמדענים הבינו את זה, הקבוצה של הייזנברג לא היתה מקבלת ומאשרת את זה”. אמר רוז.
יתכן שהמחבר של הדוח קרא את הדוח של סמית Smyth, אודות פיתוח הפצצה האטומית האמריקנית שפורסם ביולי 1945, ואולם קארליש ווקר דחו את הטענה.