נאס”א לוקחת אתכם למסע וירטואלי בערפילית אוריון

סרטון חדש שפרסמה נאס”א לוקח את הצופה למסע תלת-מימדי בערפילית הססגונית אוריון, ענן ענק של גז ואבק המהווה בית חרושת לכוכבים חדשים

סוכנות החלל האמריקאית פרסמה בשבוע שעבר סרטון מרהיב, בו מוצג מסע וירטואלי ותלת-מימדי בערפילית אוריון. הסרטון הופק על בסיס צילומי אור נראה של טלסקופ החלל האבל וצילומי אור תת-אדום של טלסקופ החלל שפיצר, בשילוב עם שיטות אנימציה ממוחשבות. את הסרטון מלווים צלילי “סרנדה למיתרים” של המלחין אנטונין דבוז’אק.

ערפילית אוריון (M42 בקטלוג מסיה) היא האחת הערפיליות הבהירות ביותר בכיפת השמיים, וניתן לראותה גם בעין בלתי-מזוינת. במרחק של כ-1,350 שנות אור מכדור הארץ, היא נראית כמו ה”כוכב” האמצעי בחרב של קבוצת הכוכבים אוריון, הנמצאת מתחת לשלושת כוכבי חגורת אוריון (ראו מפה).

הערפילית היא ענן ענק של גז ואבק, והינה חלק מענן גדול יותר המכונה “קומפלקס הענן המולקולרי של אוריון“. בגיל של כ-2 מיליון שנה בלבד, הערפילית צעירה מאד במונחים קוסמיים ומהווה בית חרושת לכוכבים חדשים, שנוצרים מקריסה כבידתית של הגז והאבק בענן. למעשה, היא האזור הקרוב ביותר אלינו בו נוצרים כוכבים חדשים, ובכך היא מקור מצוין לאסטרונומים החוקרים את התהליכים שהביאו להיווצרות מערכת השמש שלנו לפני כ-4.6 מיליארד שנה.

ערפילית אוריון, בצילום אור נראה של טלסקופ החלל האבל. 2006. מקור: NASA, ESA, M. Robberto (Space Telescope Science Institute/ESA) and the Hubble Space Telescope Orion Treasury Project Team.

סרטון ההדמייה שנמשך 3 דקות נע בתוך הערפילית במהירות שאם הייתה אמיתית הייתה צריכה להיות גדולה ממהירות האור, שכן גודלה נאמד בכ-24 שנות אור. במהלך המעוף המדומה ניתן לראות תוואים שונים כגון ענני גז קורנים שחוממו בעקבות קרינה עזה, ודיסקות קדם-פלנטריות סביב כוכבים צעירים, בהם נוצרים כוכבי לכת כמו אלו של מערכת השמש שלנו.

תוואי מרכזי שנראה בסרטון הוא צביר הכוכבים “טרפזיום” במרכז הערפילית, שמכונה על שם הצורה דמוית הטרפז של הכוכבים המסיביים ביותר שלו. הצביר נמצא בתוך חור ענק בערפילית, ש”גולף” על ידי רוחות השמש החזקות והקרינה האולטרה-סגולה של הכוכבים המסיביים. קרינתם העזה אחראית גם לבהירות החזקה של הערפילית.

הדמיית התלת-מימד פותחה על ידי סוכנות החלל במטרה לשתף את הקהל הרחב בפעילויות המחקר המדעי שלה, ויהיה זמין לפלנטריומים ומרכזים נוספים ברחבי העולם. “היכולת לעוף דרך מבנה הערפילית בשלושה מימדים נותנת לאנשים הבנה טובה הרבה יותר של איך באמת נראה היקום”, אמר פראנק סאמרס, מהמכון למדע טלסקופ החלל בבולטימור, מרילנד, שהוביל את הצוות שהפיק את הסרטון.

צביר הכוכבים הטריים טרפזיום בערפילית אוריון - השוואה בין צילום אור נראה (שמאל) ותת-אדום קרוב (ימין), שמסוגל לחדור דרך האבק בערפילית ולחשוף כוכבים קטנים וקרים יותר. מקור: NASA.
צביר הכוכבים הטריים טרפזיום בערפילית אוריון – השוואה בין צילום אור נראה (שמאל) ותת-אדום קרוב (ימין), שמסוגל לחדור דרך האבק בערפילית ולחשוף כוכבים קטנים וקרים יותר. מקור: NASA.

השילוב בין אור נראה ואור תת-אדום מספק מבט מלא של מבנה ומרכיבי הערפילית. טלסקופ החלל האבל רגיש לאור נראה, המגיע מכוכבים ועצמים הזוהרים בטמפרטורה של כאלפי מעלות. טלסקופ החלל שפיצר, לעומת זאת, צופה ביקום באורכי גל ארוכים יותר המשתייכים לתחום התת-אדום, שמסוגל לחדור דרך אבק בין-כוכבי. שפיצר יכול לפיכך לצפות אל תוך מעמקי הערפילית, וכן לחשוף כוכבים קטנים וקרים יותר, שזוהרים בעיקר בקרינה תת-אדומה.

“צפייה ביקום באור תת-אדום נותנת קונטקסט מרשים למראות המוכרות יותר באור נראה. הסרט הזה מספק אפשרות ייחודית ואימרסיבית לראות כיצד תוואים חדשים נראים כשאנו עוברים לאורכי גל של אור, שהם בלתי נראים לעינינו באופן נורמלי”, אמר רוברט הורט, שהשתתף בפיתוח המסע הוירטואלי.

הסרטון הופק על ידי צוות חוקרים ומומחי הדמייה מ”המכון למדע טלסקופ החלל” (STScI) בבולטימור, מרלינד ו”מהמרכז לעיבוד וניתוח תת-אדום” (IPAC) באוניברסיטת קאלטק בקליפורניה. הוא הוכן במסגרת תוכנית לשיתוף הקהל הרחב של נאס”א, Universe of Learning.

להודעה של נאס”א