החברות שהחלו כעת בתהליך קבלת הרשיון הם בואינג המפתחת את החללית CST-100 ; סיירה נבאדה מערכות חלל מלאויסוויל קולורדו הבונה את ה- Dream Chaser (שתי החלליות ישוגרן על גבי אטלס 5 של חברת ULA וחברת ספייס אקס המציגה את קפסולת הדראגון ואת הטיל פאלקון 9 למשימות מאוישות.
בשבוע שעבר עשתה נאס”א צעד חשוב לקראת חזרה לשיגור אסטרונאוטים מאדמת ארה”ב. ב-22 בינואר החל השלב הראשון של תוכנית החלל המאוישת המסחרית Commercial Crew Program’s (CCP) שבמסגרתה יינתן רשיון לשלוש חברות המתחילות בפעילויות שיאפשרו טיסות מסחריות בטוחות לתחנת החלל.
אבן דרך זו מגיעה ביום שבו הסוכנות מציינת 45 שנה לשלב חשוב בשיגור אסטרונאוטים לירח. ב-22 בינואר 1968 שוגרה אפולו 5 שהיתה הטיסה הראשונה בה נוסה מודול הירח מכף קנוורל, ואישר כי הכלי מתפקד כפי שתוכנן. המשימה גם סייעה להבטיח כי החלית תוכל לטוס בבטחה עם אסטרונאוטים במשימה הבאה.
וכך גם הפעם. עד ה-30 במאי 2014, מבטיחות שלוש החברות שחתמו על חוזה עם ה-CCP לפתח מוצרים שיאפשרו טיסה בטוחה לפי הסטדנרטים ננדרשים על ידי נאס”א. חוזי רישוי המוצרים יספקו תקן לכל ההיבטים של טיסות חלל מאוישות, לרבות תכנון החללית, כלי השיגור ופעילויות צוותי הקרקע והמשימה.
לאחר קבלת הרשיונות, בעקבות הניסויים שיתקיימו והעמידה בתקנים, ה-CCP תאפשר את השיגורים המסחריים ממרכז החלל קנדי לתחנת החלל הבינלאומית.
“במהלך שלב זה של המשימה, אנו חייבים ליצור יכולת לשגר בני אדם למסלול נמוך” אומר אד מאנגו, מנהל התוכנית במרכז החלל קנדי. “כאשר אנו יוצרים את היכולת, תוכל נאס”א להפוך ללקוח ונוכל לשנע את הצוותים שלנו לתחנת החלל הבינלאומית לביצוע ניסויים מדעיים קריטיים.”
החברות שהחלו כעת בתהליך קבלת הרשיון הם סניף יוסטון של בואינג המפתחת את החללית CST-100 שישוגר על גבי הטיל אטלס 5 של חברת יונייטד לאנץ’ אליינס; סיירה נבאדה מערכות חלל מלאויסוויל קולורדו הבונה את ה- Dream Chaser שגם הוא ישוגר על גבי אטלס 5, וחברת ספייס אקס מהות’ורן קליפורניה, המציגה את קפסולת הדראגון ואת הטיל פאלקון 9 למשימות מאוישות.
לפי החוזה, החברות יספקו נתונים שיסייעו להם בפיתוח תקנים הנדסיים כמו גם יכולות ניסוי וניתוח התכנון. השלב השני הצפוי להתחיל באמצע 2014, יערב תחרות פתוחה ומלאה שתכלול את ניסויי סיום הפיתוח ואת תהליכי האימות הנדרשים לאפשר טיסות נסיוניות לתחנת החלל.
בנאס”א אומרים כי המטרה היא לפתח יכולות טיסת חלל מאוישת בטוחה, אמינה וזולה אל וממסלול ארץ נמוך לשימושים ללקוחות פוטנציאליים ממשלתיים ומסחריים.
בעוד נאס”א עובדת עם התעשיה האמריקנית לפיתוח יכולות מסחריות לשיגור אסטרונאוטים אמריקנים אל ומתחנת החלל הבינלאומית, היא ממשיכה לפתח בעצמה את החללית הבאה לירח והלאה.
“האסטרטגיה שלנו כפולה” אומר פיל מקאליסטר, מנהל פיתוח הטיסות המסחריות במטה נאס”א בוושינגטון. :אנו מספקים למגזר הפרטי מעט יותר אחריות להטסת נוסעים ומטען למסלולים נמוכים ובהם כמובן לתחנת החלל בעוד נאס”א ממשיכה את תפקידה המסורתי בכל הקשור לחלל העמוק”. סיכם מקאליסטר.
תגובה אחת
רק עוד C אחת היתה חסרה לצרוף CCCP (ר”ת ברית המועצות לשעבר…)