נאס”א וממשלת יפן משחררות לציבור מפה טופוגרפית של כדור הארץ

הנתונים הטופוגריים התלת ממדיים המדויקים של כמעט כל שטחי היבשה בכדור הארץ ישמשו להנדסה, חיפוש אנרגיה, שימור משאבי טבע, ניהול סביבתי, תכנון עבודות ציבוריות, מלחמה בשריפות, נופש, גיאולוגיה תכנון ערים ועוד. המפות ניתנות להורדה בחינם לכל דורש ברזולוציה גבוהה

אגן לוס אנג'לס - דוגמה למפה טופוגרפית מפורטת של איזור

נאס”א ויפן משחררות לציבור מפה טופוגרפית חדשה של כדור הארץ המכסה שטחים רבים מאי פעם. המפה הופקה באמצעות נתונים מפורטים מהחללית טרה (Terra) של נאס”א.

מודל הגובה הגלובאלי הדיגיטאלי של כדור הארץ נוצר מכמעט 1.3 מיליון זוגות תמונות סטריאוסקופיות שנאספו בידי הרדיומטר לפליטות והחזרים תרמיים (ASTER), שהוטס על סיפון הלוויין טרה. נאס”א ומשרד הכלכלה, הסחר והתעשיה של יפן פיתחו את מסד הנתונים והוא זמין כעת לכל המשתמשים בעולם בחינם.

“זהו מסד נתוני הגובה המקיף ביותר הזמין לכל העולם” אמר וודי טרנר, מדען תוכנית ASTER במטה נאס”א בוושינגטון. “סדרת נתונים גלובלית ייחודית זו תשרתש מתשמשים וחוקרים מטווח רחב של דיסציפלינות הנדרשים למידע אודות גבהים ותוואי שטח אחרים.”

מפה טופוגרפית של כל העולם

לדברי מייק אברמס, המדען המוביל של ASTER במעבדה להינע סילוני של נאס”א (JPL) בקליפורניה, המידע הטופוגרפי החדש יהיה תוספת רבת ערך לכל העוסקים במדעי כדור הארץ מההיבטים השונים וכן ליישומים פרקטיים. “הנתונים המדויקים של ASTER ישמשו להנדסה, חיפוש אנרגיה, שימור משאבי טבע, ניהול סביבתי, תכנון עבודות ציבוריות, מלחמה בשריפות, נופש, גיאולוגיה ותכנון ערים, אם למנות רק חלק מהתחומים.

עד כה, מסד הנתונים הטופוגרפיים הזמין ביותר היה של משימת המכ”מ של המעבורות, משימה זו מיפתה כ-80% משטח היבשה של כדור הארץ – בין 60 מעלות צפון ל-57 מעלות דרום – האיזורים שמעליהן משייטות המעבורות. הנתונים של ASTER מכסים 99% משטח הקרקע – מ-83 מעלות צפון ל-83. כל נקודות מדידת הגובה בנתונים החדשים מרוחקות כ-30 מטרים זו מזו.

נתוני אסטר גם ממלאים רבים מהחללים בנתונים שאספו המעבורות כגון תוואי שטח תלולים במיוחד ובכמה מדבריות.” אומר מייקל קובריק, מדען בפרויקט מיפוי המכ”ם הטופגרפי של המעבורות ב-JPL. “נאס”א פועלת כעת לשלב את נתוני אסטר עם אלו של המעבורות ומקורות אחרים כדי לייצר אפילו מפה טופוגרפית גלובלית טובה אף יותר.

קרחונים בהרי ההימלאיה - בהוטן

נאס”א ומשרד המסחר היפני תורמים במשותף את נתוני אסטר לקבוצת תצפיות כדור הארץ (Group on Earth Observations), שותפות בינלאומית הממוקמת בארגון המטאורולוגי הבינלאומי בג'נבה, לשימוש במערכת המערכות שהם בונים – מאמץ בינלאומי לאיחוד נתונים אודות כדור הארץ מכל מכשיר ומכל מערכת כדי לסייע בניטור ותחזית השינויים הסביבתיים הגלובליים.

נאס”א, משרד המסחר היפני והסקר הגיאולוגי האמריקני בסיוע סוכנות המודיעין הלאומית הגיאוספטיאלית האמריקנית ושותפים נוספים אישרו את תקפות המידע.

ASTE הוא מכשיר למדידת כדור הארץ ששוגר על סיפון החללית טרה בדצמבר 1999. המכשיר צילם את כדור הארץ בתחום האור הנראה והאינפרה-אדום התרמי, הרזולוציה המרחבית היא בין 15 מ' ל- 90 מטר. צוות מדעי משותף של אמריקנים ויפנים תיקפו וכיילו את המכשירים ואת הנתונים.

להורדת הנתונים

1. מורן
    לא קראתי את הכתבה, אז תקני אותי אם אני טועה, אבל הבנתי שהנתונים הטופוגרפים הם רק של חלקי יבשה (אדמה) ולא של בניינים ודברים כאלה.

2. עכשיו אפשר לתכנן טיולי אופניים בסימיאן מאונטנס מבלי לצאת מהבית