נאס”א העבירה את פרויקט מטוס החללX-37 לדארפה להמשך פיתוח כחללית ביון

בידיעה (2004) נכתב גם כי סקייל קומפוזיט תהיה מעורבת בפיתוח המטוס, נכון לשנת 2015 היא אינה מעורבת בו. כולו נתון כעת בידי הצבא האמריקני.

נאס”א העבירה את פרויקט מטוס החלל X-37 הנמצא בשלב של הוכחת יכולת טכנולוגית לסוכנות פרויקט ההגנה המתקדמת של הפטנגון (DARPA), המתכננת להמשיך עם ניסויי ההטלה האטמוספריים של אב הטיפוס בשנה הבאה. דובר נאס”א, מייקל בראוקוס (Braukus) אמר כי הסוכנות תישאר מעורבת בפרויקט X-37 ואולם DARPA תהיה זו שתריץ את הפרויקט.

העיתון המקומי “DESERT NEWS” המכסה את איזור מדבר מוחאבי דיווח כי מטוס החלל הנסיוני יועלה להצנחת מבחן בידי “האביר הלבן” – המטוס מתוצרת סקיילד קומפוזיטס, שנשא את החללית ספייסשיפ-1 לטיסה ההסטורית המאוישת הפרטית הראשונה לתת-מסלול.

בראוקוס אמר כי סקיילד קומפוזיטס תהיה מעורבת בנסיון להנחית את X-37 בשנה הבאה, אך לא מסר אם הניסוי יתבצע באמצעות “האביר הלבן”. עד כה השתמשה נאס”א במטוס מסוג B-52 לכל נסיונות ההטלה של מטוסי נסיון להנחתה. ההחלטה תצטרך להתקבל בידי הסוכנות שאחראית למטוס. “ניתוחי עלות תועלת גורמים להעדפת סקיילד קומפוזיטס”, אמר בראוקוס.

דוברת סקיילד קומפוזיטס קי לה-פאברה לא אישרה את מעורבותה של החברה בניסוי ההטלה. החברה, שותפות בין פול אלן וברט רוטאן שבבעלותה החללית ספייסשיפ-1 והמטוס הנושא איתה הכריזה לאחרונה כי היא תבצע את הניסוי הרשמי הראשון בנסיון לזכות ב-X-PRIZE בשווי 10 מיליון דולר ב-29 בספטמבר.
נאס”א מעורבת בפיתוח החללית X-37 עוד משנת 1998, כאשר הפרויקט נבחר כראשון בסדרה של הדגמות מטוסי חלל שכונתה ה-X העתידי. באותו הזמן, הסכימה נאס”א לחלוק את עלות הפרויקט בגובה 173 מיליון דולרים עם בואינג וחיל האוויר. לאחר שחיל האוויר הודיע ב-2001 כי פסיק לממן את הפרויקט, הודיעה נאס”א לבואינג כי היא חייבת למצוא מממן נוסף כדי להמשיך את הפרויקט. לאחר לחץ מצד חברת הקונגרס דנה רוהרברגר, רפובליקנית מקליפורניה, הקצתה נאס”א בשנת 2002 לבואינג חוזה בסך 301 מיליון דולר לבניית שני מטוסי X-37 במקום אחד. אחד המטוסים הללו אמור לבצע סדרה של ניסויי הטלה בתוך האטמוספירה, לסלול את הדרך לטיסה למסלול ונחיתה ממנו ב-2006.

ואולם בסוף 2003 הורתה נאס”א לבואינג לעצור את פיתוח המטוס השני ולבסוף הורתה לבואינג להפסיק לעבוד על הפרויקט לחלוטין. X-37 נדון ושוב הוחלט להפסיקו במסגרת וועדה שבחנה את הפרויקטים של נאס”א בטענה שהוא לא מתאים לאג’נדת החלל החדשה של הסוכנות.

בראוקוס אמר כי החללית השניה – זו שתגיע למסלול עדיין לא תיבנה אבל החללית שנועדה לניסויים בתוך האטמוספירה תחזור למסלול העסקים כעת, כאשר נאס”א מצאה שותף חדש המעוניין להוביל את הפרויקט. לדברי בראוקוס, הוציאה נאס”א עד כה על הפרויקט סכום של 325 מיליון דולרים.
דובר בואינג, אד מם אמר כי הפרויקט עבר ממחלקת מערכות נאס”א של בואינג למחלקת מערכות חלל וביון.

לידיעה בספייס.קום