ננוטוקסיקולוגיה – האם ננו-חומרים בטוחים לשימוש?

ההתפתחות המהירה של תחום הננוטכנולוגיה הביאה עימה גם חששות הולכים וגוברים בנוגע לסיכונים הבריאותיים הטמונים בעצמים ננומטריים. האם חששות אלו מוצדקים? האם יש צורך בתחום מחקר חדש – ננוטוקסיקולוגיה – על-מנת לאמוד את הסיכונים הללו?

ננו טקסיקולוגיה - האם החומר הננומטרי רעיל?. איור - מכון המחקר EMPA

דר. משה נחמני

כולנו זוכרים את ספרו של מייקל קרייטון "טרף" אשר בעלילתו חומרים ננומטריים שהתרבו ומילאו את כל הארץ והרגו את בני האדם.

חוקרים ממכון המחקר השוויצרי EMPA (Swiss Federal Laboratories for Materials Testing and Research) דנים בשאלות אלו במאמר שפורסם בכתב-העת המדעי Angewandte Chemie.

"חקר הבטיחות של ננוטכנולוגיה כרוך בשילוב של ביולוגיה, כימיה ופיסיקה, יחד עם גהות בעבודה, מדעי החומרים והנדסה בכדי ליצור תחום מחקר בינתחומי ממשי," מסבירים החוקרים. "יש להתחשב במספר גורמים כאשר אנו באים לדון ביחסי הגומלין שבין ננו-עצמים לבין אורגניזמים," מוסיף אחד מהחוקרים. בתחום זה המושג "ננוטוקסיקולוגיה" מוצדק לחלוטין – חלקיקים ננומטריים יכולים לחדור לתאים בדרכים אחרות מאשר עושים כן חלקיקים גדולים יותר.

מאפיין חשוב נוסף טמון בעובדה כי לננו-עצמים יש שטח פנים גדול יחסית לנפחם. אם כמות קטנה של חומר ננומטרי נספגת בגוף, אזי האורגניזם בא במגע עם מספר מולקולות הרבה יותר גדול משמעותית, יחסית לחלקיקים גדולים יותר. כתוצאה משיקול זה, יחסי מינון-תוצא (Dose-effect) שונים מהרגיל. בנוסף, ייתכן ותתקבלנה השפעות כימיות ופיסיקליות שאינן מתרחשות באופן רגיל עם חלקיקים גדולים יותר. "לא ניתן לקבוע מראש אם חלקיק קטן או גדול יותר הרבה יותר רעיל," מציינים החוקרים.

"כמובן שלא ניתן להתעלם גם מסוג התרכובת הכימית המעורבת ותצורתה המבנית בכל מקרה לגופו." אטומי פחמן בצורה של ננו-חלקיקי יהלום אינם מזיקים, בעוד שבצורת ננו-הצינורות – בהתאם לאורך ולגודל הצבר – הם עשויים לגרום לבעיות בריאותיות. כתוצאה מכך – לא ניתן להימנע מלבחון כל ננו-חומר לגופו מבחינת רעילותו.

עבור הערכת סיכונים, יש צורך להתייחס גם למידת המינון המעשי ולזכור כי לא כל תוצאה ביולוגית מצמיחה סיכון לבריאות.

החוקרים מציינים כי כמות גדולה של נתונים לגביי ההשפעות הביולוגיות של ננו-חומרים אומנם זמינה, אולם לא כל המחקרים אמינים דיים. לעיתים לא ניתן לשחזר את החומר המסוים שנבדק או את התנאים המדויקים. "באמצעות איתור והצבעה על ליקויים מתודולוגיים, והפקת המלצות מעשיות שימנעו אותם, אנו מקווים לתרום לשיפור מתמיד בנתונים," מוסיפים החוקרים.