שיטה ננו-טכנולוגית מאפשרת יצירת פלסטיקים גמישים פי עשרה יותר מהידועים

ננו פלסטיק

חוקרים בסין מדווחים לראשונה על “אלקטרוספינינג” (electrospinning) מוצלח בהכנה של סוג פלסטיק הנפוץ בכלי-רכב ובתעשיית האלקטרוניקה. השיטה החדשה, המשתמשת במטען חשמלי לשם הפיכת פולימרים לסיבים דקיקים בנוכחות חשמל, הצליחה להפיק משטחי פלסטיק המסוגלים להימתח עד פי עשרה יותר מבלי להישבר יחסית לחומר המקורי, ותוכל להוביל לשימושים חדשים לפלסטיק.

במחקר החדש, המדענים מציינים כי הפלסטיק המקורי, המכונה פוליאוקסימתילן (polyoxymethylene, POM), משמש כאטב הנדסי וזאת בזכות קשיותו דמוית-המתכת, משקלו הקל ועמידותו בפני כימיקלים שונים. אולם, החומר שברירי יחסית, ומגביל בכך את מגוון שימושיו. למרות שסוגים שונים ורבים של פלסטיקים עובדו לסיבים בשיטה זו לקבלת תכונות ושימושים משודרגים, חוקרים לא הצליחו לעשות כן עבור סוג זה של פלסטיק נפוץ, אומרים החוקרים.

הם מדווחים כי הפלסטיק יכול להיות מעובד לסיבים במידות ננומטריות – דקים פי אלפים מעובייה של שערה בודדה – לאחר המסתו בממס הקרוי HFIP והעברתו תהליך של אלקטרוספינינג. השיטה מאפשרת קבלת הפלסטיק מסוג זה עם גמישות מוגברת, נקבוביות גדולה יותר ושטח פנים גבוה במיוחד. מאפיינים אלו יאפשרו שימושים חדשים של פלסטיק זה ליישומים מגוונים בתעשייה ובתחומי האלקטרוניקה והרפואה, אומרים החוקרים.

1. נשמע מאד פרקטי וחשוב לפיתוחים עתידיים בנושא בטיחות בדרכים.

תודה רבה על הידיעה!