Nano Art: תערוכה המציגה מערכות ננומטריות על כרזות ענק במוזיאון המדע בחיפה

תערוכת קבע חדשה בחסות אפסון במדעטק, מוזיאון המדע בחיפה – NanoArt: היצירות בגודל של כמה מיליוניות המילימטר

אחת התמונות בתערוכת Nano Art, מוזיאון מדעטק בחיפה, 2011

תערוכת קבע חדשה המוקדשת כולה ל- NanoArt נפתחה במדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה. התערוכה, בחסות ענקית ההדמיה, חברת אפסון, מבוססת על יצירות אמנות שמרכיביהן הן אטומים ומולקולות. זוהי התערוכה הראשונה בישראל המוקדשת כולה לתחום החדש של אמנות הננו, שבה מפגינים האמנים שליטה בחומרים שגודלם הוא מיליוניות המילימטר. בין האמנים המציגים: סטודנטים וחוקרים ישראלים ומחו”ל. כן יוצגו עבודותיו של אמן הננו הבינלאומי הידוע ביותר כיום, כריס אורפסקו האמריקני.

אמנות הננו-ארט מציגה מעין נופים הבנויים מאטומים ומולקולות וכן ננו-פסלים, מבנים שנוצרו כתוצאה מעיבוד של חומרים שונים ברמה המולקולרית והאטומית שלהם, תוך שימוש בתהליכים כימיים או פיזיקליים ובציוד הגדלה מתקדם ביותר (מיקרוסקופים אלקטרוניים ואטומיים).

היצירות המיניאטוריות שלא ניתן לראותן בעיין, צולמו באמצעות מיקרוסקופים רבי עוצמה, הוגדלו לגדלי ענק והודפסו במדפסות המתקדמות של אפסון בתקן ה- Digigraphie – תו תקן בינלאומי המאפשר ליצור העתקי אמנות חתומים ומורשים, ברמה הקרובה מאוד לאיכות היצירה המקורית. התו היוקרתי, שיוסד ע”י חברת אפסון העולמית, יצר תחום חדש: הדפסה דיגיטלית של יצירות אמנות. כיום משתמשים בטכנולוגיה צלמים, פסלים, ציירים ומעבדות צילום, כדי ליצור הדפסים באיכות גבוהה מאוד. את התו מעניקה ועדה, המורכבת מאמנים, פסלים וצלמים, שתפקידה הוא להגדיר כללים וקריטריונים נוקשים לשימוש בתג. העבודות עצמן מודפסות, לפי סוג העבודה הנדרשת, על נייר אומנותי ואיכותי, קנבס, נייר צילום רגיל, ועוד. כל חומרי הגלם עוברים בדיקות של מעבדות עצמאיות חיצוניות כדי להבטיח את עמידות ההדפסים לאורך זמן.

האמנים המציגים: ד”ר יגאל לילך (עם פסל גיטרה בגודל 20 ננומטר), אלינה פלושניק וענבל דווידי (עם מפת ננו של ישראל), אלישע עזרא וסוהא אטיל-קאדרי מהאוני’ העברית, מיכל אשד, מלאני עומר-מזרחי, תמר גורדון, ג’ני גולדשטיין, סופיה בוחבוט מבר אילן (שקראה ליצירתה “כלב הקואנטום”), קטיה רכב מאוני’ בן גוריון, ד”ר פלוריאן אוטו מגרמניה, ביאנה גודין מטקסס, ד”ר דוד יעקב מהטכניון ורונן קרייזמן ממכון וייצמן.