נמצא אזור בירח המואר כל הזמן

חוקרים מארה”ב סרקו צילומים ישנים של הירח, ומצאו אזור הנמצא בגובה רב מספיק כדי להיות מואר גם כאשר אינו פונה אל השמש

נניח שאתם עובדים בנאס”א ואתם רוצים להקים בסיס על הירח. תצטרכו הרבה אור שמש כדי לספק לו אנרגיה. ובכן, יוסטון, יש לנו בעיה. מאחר שאותו צד של הירח מופנה תמיד כלפי כדור הארץ, ובכל חודש הוא עובר ממצב מואר לחלוטין למצב חשוך לחלוטין, מציאת מקום שבו יש תמיד אור שמש עשויה להיות קשה מאוד.

אבל חוקרים מהמעבדה לפיסיקה יישומית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, בראשות ד”ר בן בוסי, חושבים שייתכן כי הם מצאו מקום כזה. הם סרקו תצלומים של הירח שצילמה החללית קלמנטיין לפני כעשר שנים, ובשפה הצפונית של מכתש פירי, בקרבת הקוטב הצפוני, איתרו אזור שמואר כל הזמן, לפחות בקיץ. ממצאיהם פורסמו בכתב העת “Nature”.

מדענים חושבים זה זמן רב שייתכן כי בקרבת הקטבים של הירח ישנם מקומות המוארים כל הזמן. בניגוד לכדור הארץ, הירח נטוי במידה מעטה מאוד – רק כ-1.5 מעלות – ביחס לציר הסיבוב שלו. לפיכך אזור בקרבת הקטבים הנמצא בגובה רב מספיק עשוי להיות מואר גם בחורף, כאשר הוא אינו פונה אל השמש.

השפה של מכתש פירי היא אזור גבוה כזה, אמר ד”ר בוסי. היא גבוהה בכקילומטר וחצי מקרקעית המכתש. מאחר שהתצלומים צולמו רק בקיץ הירחי, לא ברור אם האזור מואר גם בחורף. מכל מקום, “זה האזור המואר ביותר על הירח”, אמר בוסי.

המקום המואר יכול כאמור להתאים לבניית בסיס על הירח. “יהיה מקור בלתי פוסק של אנרגיית שמש, וכמובן שזה עדיף על פני מקור אנרגיה גרעיני”, אמר בוסי.

בנוסף לכך, באזור ישנה טמפרטורה קבועה יחסית – בסביבות מינוס חמישים מעלות צלסיוס. לעומת זאת, באזור קו המשווה של הירח הטמפרטורה נעה בין כ-90 מעלות למינוס 150 מעלות צלסיוס.

באדיבות מערכת וואלה