תרמית הירח דירבנה מסע צלב כנגד האנטי-אסטרונומיה

דוקטור לאסטרונומיה מזים באתר שפתח ובספר שהוא עומד לכתוב תאוריות קונספירציה למיניהן, כמו הטענה שהנחיתה על הירח פוברקה

תרמית הירח

המיתוס אודות ביצים העומדות ביום השוויון האביבי בין היום והלילה התחיל את העניין, מידע מוטעה במכוון אודות מטאורים הרגיזו אותו, אך כאשר הוא שמע שכמה אנשים סבורים שמצבע הנחיתות של אפולו על הירח לא התרחש מעולם, הבין פיליפ פלייט Plait שהגיע הזמן לצאת למסע צלב כנגד האנטי מדע ובפרט אנטי אסטרונומיה.

מה שהחל כפרוייקט אינטרנטי קטן של סטודנט מתוסכל לאסטרונומיה הפכו לטור בעיתון, חוזה לכתיבת ספר ואתר אינטרנט המקבל 15 אלף היטים בשבוע (http://www.badastronomy.com. ) פלייט לא חס על אף אחד. פלייט, כיום דוקטור לאסטרונומיה מאוניברסיטת וירגיניה ואשר עובד בפרוייקט טלסקופ החלל האבל יורה את חיציו בסטרים, בשידורי טלוויזיה ושידורי חדשות, וכן באתרים באינטרנט, כאשר הם חולקים בעובדות מוכחות בתחום מדעי החלל. כמו הדוגמא שבני האדם מעולם לא הלכו על הירח, למרות אינספור העדויות שיש לכך.

“אנשים מאמינים בדברים מוזרים ביותר, אך הם אינם מוכנים להאמין בעובדות המוצקות ביותר המוצבות מול עיניהם.” אמר פלייט בראיון במהלך המפגש השנתי של האגודה האמריקנית לאסטרונומיה בסאן דייגו. הוא מאשים את הסרט קפאריקורן 1 כגורם למרבית הטיונים הללו. זהו סרט מדע בדיוני שתאר משימה מפוברקת למאדים שבמהלכה האסטרונאוטים בכלל נשארו בכדור הארץ. זוהי מכה קשה. הסרט נתן לגיטימציה להרבה אנשים המאמינים שמעולם לא הגענו לירח.” אומר פלייט. “לא היו לכך הרבה מאמינים, אך בעזרת האינטרנט, אתה יכול להעביר דיס-אינפורמציה במהירות. אנשים מוכנים לקבל את החומר הזה.”
היכן הכוכבים?

הטיעון הנפוץ ביותר בפיהם של שוללי אפולו הוא שבתמונות של האסטרונואטים על הירח לא רואים את הכוכבים למרות שהשמים כהים, ולפיכך זו הוכחה שהתמונות צולמו היכן שהוא על פני כדור הארץ. פליייט משתנק כאשר הוא מזכיר טיעון זה, ומגיב שלא רואים כוכבים כי הירח בעצמו מחזיר את אור השמש והוא בהיר ביותר, כה בהיר עד שעל פני כדור הארץ יכולים אנשים לקרוא לאורו של הירח המלא. “כשהם לוקחים את האסטרונאוט המואר, על הקרקע המוארת של הירח, זה כמו לצלם ביום על פני כדור הארץ.” הוא אומר. “אף כוכב לא יכול לחדור דרך אור זה.”

במקום לחשוף את האמת של הרעיון באתר שלו, פתח פלייט מדור חשיפת האמת ותאורית הקונספירציה” אך הוא מתכנן להקדיש לנושא פרק בספרו המתוכנן ” Bad Astronomy”. יהיה שם גם פרק על אלו המחשבים את גיל היקום תוך שימוש בתנ”ך, והמעריכים את גיל היקום באלפי שנים במקום מיליארדי השנים שהאסטרונומים יודעים עליהם כבר שנים רבות.
המדע המתקבל?

אסטרונומיה היא אחת מהמדעים הנגישים ביותר. הוא אומר. כולם תוהים אודותיה והיא נוגעת בשאלות הבסיסיות ביותר של האנושות: מדוע אנחנו כאן, מה מקומנו ביקום, האם ליקום יהיה סוף, כיצד הוא החל? אלו אינן שאלות קטנות. דתות שלמות ותעשיות המגלגלות מיליארדי דולרים בשנה מתפרנסות מן השאלות הללו. “פירוש הדבר הוא שיש דלת פתוחה למוחות האנשים. אם אתה יכול להשתמש בנתיב זה כדי להגיע לאנשים, זוהי דרך טובה לאנשים – לטוב או לרע.” אומר פלייט.

במסגרת האתר שהחל מתקופת לימודיו ב1993 וב-1994, מביע פלייט רוגז על אמונות נפוצות כמו זו שהביצים יכולות לעמוד על הקצה שלהן רק ברגע השוויון האביבי. זו רק דוגמא לשטות לשמה. הוא מפרסם תמונת ביצי אוויזים העומדות כמו במסדר צבאי שצולמו ב-25 באוקטובר, שהוא לדבריו היום הרחוק ביותר מיום השוויון האביבי ככל האפשר.

הוא לא חשב להרחיב את האתר שלו גם לאסטרונומיה רעה עד 1998, מספר חודשים לפני מטר הלאונידים. היה זה עיתוי טוב: היו לו הרבה גרגרים לטחון באירוע זה, בשל האמונות התפלות הרבות הקשורות במטאורים. פלייט ממשיך כיום לפתח את הנושא והוא עובד במערכת החינוך הציבורי לטלסקופ קרינת גאמא. הוא גם כותב טור לעיתון הגרמני פרנפוקטר אלגמיינה צייטונג.