מיני-מסוקים בעלי תאי-דלק קלים

תאי דלק המיועדים למסוקים זעירים

בעתיד הקרוב, מיני-מסוק בלתי-מאויש יוכל לאתר ניצולים בהריסות מבנים או לבחון שטחים מזוהמים. מיני-מסוק זה יופעל באמצעות תא-דלק קל ביותר שמשקלו 30 גרמים והספקו 12 וואטים.

לשם אספקת די אנרגיה, יש לחבר מספר תאי-דלק בסדרה. היצרנים בר”כ מצרפים את התאים למערך משולב המכיל מספר משטחים מתכתיים אשר בכל אחד מהם ערוץ נפרד לאוויר ואחר למימן. שילוב כזה גורם למערך להיות די כבד. חוקרים מאוניברסיטת ברלין הצליחו לפתח תא דלק השוקל 30 גרמים בלבד ובעל הספק של 12 וואטים.

עד כה ניתן היה להשיג יחס כה גבוה של 400 וואטים לכל קילוגרם אחד רק במערכות גדולות למכביר השוקלות מאות גרמים. תא הדלק מספיק קל כך שיוכל להניע מסוק בגודל של 20 סנטימטרים. מסוק זה יוכל לשמש בעתיד למשימות של איתור ניצולים בהריסות מבנים, פיקוח על התנועה בכבישים ובחינת אזורים שזוהמו בשל תאונות כימיות. כיצד הצליחו החוקרים להפחית את משקל התאים באופן כה חד? “השתמשנו במשטחים דקים ביותר של תאי-דלק,” מסביר ראש המחקר ד”ר רוברט האן (Hahn). “החלפנו את משטחי המתכת ברכיבי פלסטיק קלים במשקלם.” לחוקרים אין כל צורך במשאבה נוספת לאספקת אוויר בכמות הרצויה: הרוח המתקבלת ע”י להבי המדחף של המסוק מוזרמת ישירות דרך פתחי האוויר.

החוקרים נדרשו גם למציאת פיתרון עבור אספקת המימן, מאחר ומיכל לחץ רגיל יהא כבד מדי למסוק. “בנינו מָגוֹב (reactor) קטן המכיל בורוהידריד נתרני מוצק. אם מזרימים מים למגוב זה מתקבל מימן,” מסביר החוקר הראשי. מאחר ודרישות האנרגיה שצריך המסוק כדי להישאר באוויר אחידות, על המגוב לייצר כמות מימן קבועה. החוקרים בנו כבר אב-טיפוס של תא-הדלק קל-המשקל מסוג זה. המסוק אמור להמריא, תוך הפעלתו ע”י תא דלק זה בלבד, כבר במהלך השנה הקרובה. עבור המדענים השלב הבא הוא להתאים את ייצור המימן דרך ספק אנרגיה משתנה. שימוש נוסף לתא-דלק כזה הוא נקודת טעינה למחשבים וטלפונים ניידים.