” שעון חיידקי’ עשוי לעזור לקבוע את מועד המוות

חוקרים אמריקנים העוקבים אחר מצב גופות במרכז זיהוי פלילי בטקסס זיהו כי מחתימת החיידקים על הגופה ובאיבזרים בהם נגע הקורבן לפני מותו ניתן ללמוד הרבה דברים על הגופה, לרבות המועד המדויק של המוות

זירת רצח. איור: shutterstock

צוות חוקרים מאוניברסיטת סם יוסטון בהאנטסוויל טקסס והמרכז הדרומי לזיהוי פלילי שמפעיל מתקן המכונה “חוות גופות” בו בודקים המדענים חתימות חיידקים של גופות אדם לאורך זמן כדי ללמוד על תהליך הריקבון וכיצד הוא מושפע ממזג האוויר עונות השנה בעלי חיים ומכות חרקים.

אחד מהמחקרים השוטפים שיוצאים מהמכון הזה, בראשותו של פרופ’ נח פירר, שופך אור על הפוטנציאל לפיתוח כלי חדש לזיהוי פלילי (כלי פורנזי) – זיהוי שעת המוות בהתאם לחתימת החיידקים שנשארו על כרטיסי זיכרון או עכברים של מחשבים, רעיון שנחשב מעניין דיו כדי להופיע בסדרת הטלוויזיה: CSI זירת הפשע.

החוקרים השתמשו בציוד למיפוי גנום מחברת אילומינה (Illumina) מקליפורניה. הנתונים עובדו במתקן ריצוף הגנים – הדור הבא באוניברסיטת קולורדו בבולנדר.

מחקר זה קובע, כי האוסף של גנום חיידקים הנמצאים בגוף האדם מספק מאגר מידע על ההיסטוריה של הגופה”, אמר רוב נייט, פרופסור לכימיה וביוכימיה ומדען בתחילת הקריירה שלו במכון הרפואי ע”ש הווארד יוז . “מחקרים עתידיים ייאפשרו לנו להבין עד כמה אנו יכולים ללמוד מחקר החיידקים גם על אירועים שקדמו למוות – כגון תזונה, סגנון חיים ונסיעות.

“אין שום כלי משפטי יחיד שהוא שימושי בכל התרחישים, בכל כלי יש מידה מסוימת של חוסר ודאות, ” אומר החוקר ראשי. ” אבל בהתחשב בתוצאות שלנו והניסיון שלנו עם החיידקים יש סיבה להאמין שאנחנו יכולים להפחית חלק מאי הוודאות הזה ולראות בטכניקה הזו אמצעי משלים למתן הערכה טובה יותר של המוות בבני אדם. ”