חיידקים מפעילים מנועים

בעלי חיים רבים עבדו במהלך הדורות לגרירת עגלות: סוסים, חמורים, גמלים, כלבים ואפילו פשפשים. אל הרשימה הזאת מצטרפים כעת ייצורים שאפשר לראותם רק במיקרוסקופ – חיידקים

רצף תמונות, במרווחי זמן של 5 שניות זו מזו, מראה את תנועתו של המנוע החיידקי

חוקרים יפניים פיתחו שיטה להשתמש בסוג מסוים של חיידקים זחלנים כדי להפעיל מנוע מיקרוסקופי. כמו במנועים פשוטים רבים המיקרו-מנוע היפני כולל חלק מסתובב – רוֹטוֹר – המעוצב בצורת פרח בעל שישה עלי כותרת. הפרח מיוצב מעל תעלה עגולה ונתמך על ידי זיזים. כל ההתקן בנוי מן החומר צורן דו-חמצני, SiO2.

“סוסי העבודה” של המנוע הם חיידקים מן הזן הקרוי Mycoplasma mobile, המסוגלים לנוע במהירות רבה… יחסית לחיידקים. אם שמים אותם על מצע מיוחד של חלבונים החיידקים דמויי האגס האלה, שאורכם מיקרומטר אחד (מיליונית המטר), מתחילים לזחול. החוקרים ציפו את התעלה שמתחת לרוטור בחלבונים המיוחדים האלה, ואת החלק התחתון של הרוטור ציפו בחלבון מתאים אחר.

אחר כך, שחררו המדענים את החיידקים בתעלה ועודדו אותם לנוע בכיוון אחד. כשחלפו על פני הזיזים התומכים ברוטור הם התחככו בו. החיכוך הקל הזה סובב את המנוע. הסיבוב איטי בהשוואה למנועים חשמליים – בערך שתי סיבובים לשנייה. אבל החוקרים סבורים שיוכלו להגביר את המהירות פי 100. השימוש בחיידקים למטרות מכניות מושך את החוקרים כי בניגוד לחלקים דוממים החיידקים מתרבים ומתקנים את עצמם – וכל מה שהם זקוקים לו זה סוכר…