הברירה הדתית? הדת שגרמה לאבולוציה

שבט אינדיאני במקסיקו הוכיח שיש גם ברירה דתית בנוסף לברירה הטבעית * טכס דתי ארוך-ימים מוכיח שבני האדם יכולים גם לחולל אבולוציה מכוח הדת

טקס המערות של בני הזוקאווה. מתוך אתר אוניברסיטת  A&M בטקסס
טקס המערות של בני הזוקאווה. מתוך אתר אוניברסיטת A&M בטקסס

מסופר בתלמוד כי בשנת בצורת קשה במיוחד, החליט חוני המעגל לשרטט מסביב לעצמו מעגל, ולהודיע ברבים כי לא יעזוב את גבולותיו עד אשר יתחיל לרדת גשם. למזלו, הגשם החל זמן קצר לאחר מכן. לאלוהים, מסתבר, היה חוש הומור מוזר במיוחד, מכיוון שהגשם העז החל לגרום לשטפונות, ולחוני לא היתה ברירה אלא לחזור למעגל ולאיים שלא יצא משם שוב אלא אם יפסק הגשם.

בזמן כלשהו בין ימיו של חוני המעגל לבין גילוי יבשת אמריקה, התגבש בקרב בני הזוקווה מדרום מקסיקו מנהג דומה, אותו ביצעו מדי שנה. הם היו אוספים את בניהם וצוללים עמוק לתוך מערת הגופרית – 'קואווה דל אזורפרה' – על מנת לעתור בפני אלוהיהם לעונת גשמים ארוכה וברוכה. אלא שהאלים הפכפכים, ובני הזוקווה לא ידעו אודות הטכניקה של חוני. מכיוון שכך, כחלק מהטכס, הם דאגו להשליך למי הבריכה התת-קרקעית אבקת שורשים ייחודית, שרעילה לדגים. הדגים המתים שצפו אל פני המים התפרשו כמתנה מן האלים, ובני השבט ניזונו עליהם עד לבוא הגשמים. כך נהגו לעשות מדי שנה, עד שהדגים עברו אבולוציה ופיתחו הגנה מאלוהיהם של בני הזוקאווה. וגם מהאבקה.

מאז שנת 2004 חוקר את המערה ד"ר מיכאל טובלר, אקולוג אבולוציוני מאוניברסיטת אוקלאומה. משלמד על טכסיהם המקודשים של בני הזוקווה, ונחשף להם באופן אישי, החליט טובלר לחקור את השפעות הטכס הייחודי על הדגים וסביבתם. על המחקר פיקח ד"ר גיל רוזנטל, פרופסור לביולוגיה באוניברסיטת טקסס.

החוקרים אספו דגים משני איזורים שונים של המערה שנחשפו מדי שנה לרעלנים הקדושים. לאחר מכן אספו דגים משני אזורים במעלה הזרם, המרוחקים מהטכס של בני הזוקווה. שתי קבוצות הדגים נאספו במיכל אחד ונחשפו לאבקה הרעילה. התוצאה הייתה כמצופה: הדגים שנחשפו מדי שנה לרעל היו חסינים יותר מהדגים במעלה הזרם, עד כדי כך שיכלו לשחות במים הרעילים במשך זמן ארוך יותר בכמעט חמישים אחוזים.

ניסוי זה, בפני עצמו, אינו מעיד בהכרח על אבולוציה. האם ייתכן שהדגים פיתחו חסינות בעקבות חשיפה מתמשכת לרעלים? כנראה שלא, מכיוון שמסתבר שהטכס הקדוש האחרון התקיים בשנת 2007, ואחריו אסרה הממשלה על ביצוע הטכס מתוך חשש לפגוע באטרקטיביות של המערה כמוקד תיירות. במילים אחרות, הדגים שנאספו בשנת 2010 הם צאצאיהם וצאצאי-צאצאיהם של בעלי-הזימים שחיו במערה בפעם האחרונה שהתקיים הטקס. משמעות הדבר היא שבמהלך מאות שנות קיום הטכס, עברו הדגים אבולוציה שחיסנה אותם בפני הרעל. הדגים שהתמודדו טוב יותר עם הרעל שרדו לאורך זמן, והעבירו את הגנים המיטיבים גם לצאצאיהם. הברירה הטבעית הוחלפה בברירה הדתית.

רוזנטל טוען שדבר דומה קרה לכל אורך ההיסטוריה כתוצאה ממעשיהם של בני-האדם. "יש לנו נטייה להיצמד לרעיון הנפלא של פוקהונטס, שלפני שהאירופאים הגיעו הכל היה מושלם ובהרמוניה עם הטבע, ושכל השינויים בסביבה שלנו אירעו לאחר המהפכה התעשייתית," הוא מסביר. "לא. אנשים שינו את הסביבה מאז ומתמיד."

עתה נותר רק לחכות ללידתם של היהודים נטולי העורלה.

לידיעה באתר האוניברסיטה

לבלוג של רועי צזנה בתפוז

1. שלום עופר,

למעשה, אפילו מאה שנים של ברית מילה יכולות להביא לאבולוציה, בהינתן אוכלוסיה קטנה מספיק והמוטציה הנכונה שתתרחש באדם הנכון שיביא מספיק ילדים לעולם.

באשר ל- 'סערת הרגשות', זכותו של כל אדם להתרגש ולקחת ללב. לא אשלול זאת מהקוראים. איני רואה סיבה למחוק את המשפט.

2. ל-18
    על דבריך נאמרו דברי האלמוות במציצים:
    "הפוך גוטה, הפוך".
    אם ישנה שאלה מעניינת בהתפתחות העץ האנושי היא מדוע מיני האדם האחרים נעלמו זמן קצר אחרי הופעת האדם המודרני ולא מדוע התקיימו בני אדם זה לצד זה (שזה מתאים מאוד לטיעונים אבולוציוניים).
    לו טני בריאתני הייתי מעלה את שאלת העלמותו של הומו ארקטוס ולא את חייהם המשותפים של הארקטוס והאוסטרלופיתקוס זה לצד זה.

3. רועי שלום
    התוספת על ברית המילה עוררה סערת רגשות מיותרת, גם אלפי שנות ברית מילה לא ישנו את הגנום היוצר את הערלה, (למרק טעה אני מניח שאתה זוכר מכיתה ז).
    אני חושב שרצוי למחוק את המשפט.
    עופר

4. המין אוסטרלופיתקוס חי כ4 עד 2 מיליון שנה לפני זמנינו הומו הביליס חי בין 2.33 ל-1.44 הומו ארקטוס חי לפני כ-1.8 מיליון עד 30 אלף שנים לפני זמננו (ויקיפדיה).
    מה שהבריאתנים לא מבינים שאין שום סיבה תיאורטית שאוסטרלופיתקוס לא יחיה במקביל להומו ארקטוס לאחר שזה התפצל ממנו, בדיוק כמו שהחמור חי במקביל לזברה.. ההתפצלות היא מסוג קלדוגנסיס ולא אנאגנסיס.. כפי שניתן לראות, האוסט' התפתח הרבה יותר מוקדם, לאחר מכן התפצל ממנו ההומו האביליס, לאחר מכן חוליות הביניים בינו לבין הארקטוס והלאה עד האדם המודרני.. לאחר כל פיצול, ממשיכים המינים להתקיים כברת דרך ארוכה זה לצד זה ולעיתים חיים אפילו 3 מינים שונים ביחד..

5. לסתם מישהו, 19
    בזמן שהיו הומו ארקטוס, היו גם אוסטרלופיטקוס מכמה מינים, שכן כאשר נוצר נתיב התפצלות והתמיינות, המינים המוקדמים אינם נכחדים, ממש כפי שקורה כיום עם שימפנזה ובונובו.

6. בקשר לאלו שמדברים על אבולוציה ועורלות – אתם דיי שוכחים שלטבע אין העדפות. האבולוציה לא מכוונת לשום דבר, היא רק "מקדמת" שינויים מקריים שנותנים יתרון. אולי אם פעם היה איידס, ייתכן שלהיוולד בלי עורלה היה ייתרון. כיום האבולוציה לא משחקת כל כך אצל בני אדם.

7. אם כבר אבולוציה אז איך אפשר בלי קצת בריאתנות?
    ראיתי באתר בריאתני ישראלי את הטענה הבאה "המחקרים שאני מכיר מראים שאין שום הדרגתיות, הומו ארקטוס חי עם האוסטרלופיטקוס…"
    מאחר והוא לא מציין שום מחקרים ומאחר וחוץ מויקיפדיה אני לא מכיר שום מקורות חשבתי לשאול כאן.

8. נחום:
    אינך צודק.
    1. זה שלא כתוב שבדקו שהחוק מקויים אינו אומר שלא בדקו.
    2. זה שאינך יודע כמה זמן חיים הדגים אינו אומר שהחוקרים לא יודעים. למעשה ניתן לקבל הערכה על משך חיי הדגים מתוך המאמר. נסה זאת בעצמך.
    3. מדובר במים זורמים ולכן ברור שהאבקה נשטפה. גם אלמלא זרמו, מי האגם אינם יכולים שלא להתערבב ולהימהל כך שברור שהרכב המים בכל המקומות היה אחיד.
    אינך יודע למה חיכו ולמה לא אבל ברור שחיכו זמן רב מספיק בשביל שהמים יתנקו.
    אינני יודע למה התכוונת במילה "שחיון". זו בטח טעות כתיב אבל בכל מקרה אין סתירה בין זה שמשהו עובר בתורשה לבין אבולוציה. להפך: האבולוציה מתבססת על מעבר תכונות בתורשה.

תכלס להגיד שהדת גרמה לאבולוציה זה לא רק הגיוני אלא שמדובר במסקנה כמעט וודאית. התפתחות אבולוציונית יכולה לארוך הרבה פחות מ 5000 שנה. למעשה – הרבה הרבה הרבה פחות.
    בגלל זה חיידקים ומזיקים שונים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה ולחומרי הדברה ובגלל זה הבחינו באבולוציה של לטאות במשך תקופה של 36 שנה, כפי שתוכל לקרוא כאן: https://www.hayadan.org.il/lizard-fast-evolution-230408/

בקיצור: עדיף לדעת על מה שמדברים

9. המחקר הזה לוקה בחסר
    1. מי אמר שהשבטים האלו מקיימים באמת את החוק?
    2. מי אמר כמה זמן חיים הדגים?
    3. מי אמר שהמיים נקיים מהאבקה שהושלכה שם כל השנים?
    למה לא חיכו עד שיוולדו להם צאצאים בברכה נקייה ?
    חוץ מזה שחיון עובר בתורשה זו לא התפתחות אבולציונית!

לגבי הבירת מילה אני מבין שזה נכתב בהומור כי זה לא ממש קשור כמו שכתבו מעלי

תכלס להגיד שהדת גומת לאבולוציה זה קצת לא הגיוני כי התפתחויות אבולוציניות לוקחות יותר מ5000 שנה

10. סטודנט למדעי רוח מתוקצב בלפחות 32,633 ₪ בשנה על ידי המדינה. לעומת זאת משקיעה המדינה 8,085 ₪ לכל היותר באברך כולל בממוצע. הנתונים מופיעים בשחור על גבי לבן במקומות שונים בתקציב המדינה.

11. הטבע מעדיף עורלות כי יש לזה יתרון במהלך ההתפתחות העוברית.. (מויקיפדיה – דרוש מקור) לכן הטבע יברור את אלה שיש להם עורלה למרות שיכול להיות שזה יגרום להם נזק בתור נולדים.. (כל עוד התועלת העוברית רבה על הנזק בהמשך)

12. תינוקות לא יוולדו בלי עורלה כי זה לא נותן להם שום ייתרון יחסי. עובדה שהטבע מעדיף בעלי עורלות שכניראה יש בהם ייתרון.
    בנוסף הטבע מעדיף את קרום הבתולים אף על פי שמיליוניי שנים בתולים ניקרעים!
    ולסיום ביפן קיימת אגדה על אחד הסמוראים הגבורים שברח מרודפיו, קפץ לים והפך לסרטן מאז כל סרטן שיש על גבו ציור של פני סמוראי ניצל ומוחזר לים. למותר לציין שהאמונה הנ"ל גרמה לסרטנים להראות כדמות סמוראי.
    אז שיהיה לנו שבוע טוב

13. על פי ויקיפדיה:
    " ארגון הבריאות העולמי ממליץ על מילת גברים במסגרת המלחמה באיידס, בשל ראיות מכריעות שמילה יכולה להוריד את שיעור ההידבקות בHIV בכ- 60 אחוזים."
    על פי ויקיפדיה יש בעולם עד 900 מליון נימולים.. ובארצות הברית לדוגמה, רוב האוכלוסיה נימולה..
    עושה רושם שמדובר בתופעה נפוצה למדיי, ויש לכך סיבות אובייקטיביות.. אז לדבר על 'אכזריות' ו'הטלת מום זה קצת מוגזם..
    (אני אגב מגדיר עצמי כאתאיסט..)

14. נתגלו דגים החסינים לקרינה ורעלנים במיימי הקישון
    ודולפינים המסוגלים לעכל פלסטיק באוקיינוס האטלנטי

15. ל-7 ו-8 – הוכח באופן מדעי שמילה מונעת הידבקות והתפתחות של מחלות מין. 70% מהגברים בצפון אמריקה הם נימולים – רובם בגיל הרך. מה גם שאולי היה עדיף לעשות זאת תחת הרדמה מקומית.

ל-4 – צודק! כך גם נעלמו צבעי-עיניים שונים מהאנושות כמו ירוק-איזמרגד (נדיר) וצהוב-כתום (קיים רק בחלקים מבודדים של מרכז אסיה)

16. ברירה שמקורה התנהגותי קיימת גם בבני אדם.
    יואל רק סיפר לי על האפריקאים שחיים משני צדי נהר האומו.
    בצדו האחד של הנהר גרים הסודאנים שהם שחורים כפחם, ובצדו האחר חיים האתיופים.
    הסודאנים נוטים לראות בעור שאינו שחור ממש פגם נוראי – עד כדי כך שעד לאחרונה נהגו להטביע בנהר כל תינוק שנולד עם עור שאינו שחור כפחם.
    התנהגות זו מסבירה היטב את ההבדלים בין צבעי העור של שני העמים.

17. מי שלא יודע את המקור, שלא יצטט סיפורים בשם המקור. אנא קרא את המקור ותקן את הסיפור על חומי המעגל בהתאם.

18. מי שטייל בדרום אמריקה נחשף לתוצאות של סלקציה דתית שהתרחשה לפני מאות שנים. בני המאיה היו מקריבים כל יום לאל השמש את הבחורה הכי יפה אצלם. התוצאה היא שהיום רוב האינדיאניות באזורים האלו נראות כמו…