סיקור מקיף

החללית מייבן על כן השיגור לקראת המראתה המתוכננת ביום שני למאדים

החללית מייבן. צילום: נאס"א
החללית מייבן. צילום: נאס"א

החללית תספק תשובות אודות ההסטוריה האקלימית של מאדים באמצעות חקר הגזים הבורחים היום מהאטמוספירה לחלל

על תשלובת השיגור מס' 41 במרכז החלל קנדי ניצב טיל אטלס 5 הנושא את החללית מייבן (MAVEN – Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) שתשוגר מחר למאדים. בסוף השבוע הועבר הטיל לכן השיגור והוצב בתצורה אנכית.
בנאס"א מוסרים כי כל העבודות הנדרשות בטרם השיגור הושלמו למעט הטענת הסוללה, אך יש לכך מספיק זמן עד השיגור צהפוי ביום שני בשעה 06:28 שעון החוף המזרחי (13:28 שעון ישראל). יש עדיין סיכוי של 40% שמזג האוויר לא יענה על הקריטריונים הנוחים לשיגור עקב עננות.

החללית מייבן (ראשי תיבות באנגלית: האבולוציה של אטמוספירת מאדים והחומרים הנדיפים שבה) תהיה המשימה הראשון המוקדשת להבנה מעמיקה של האטמוספירה העליונה של מאדים.

מטרת החללית MAVEN תהיה לקבוע את השפעת אבדן גזי האטמוספירה לחלל על האקלים של מאדים לאורך התקופות, וכן להבין לאן נעלמו האטמוספירה והמים. הנתונים שתאסוף מייבן גם יסייעו למדענים להעריך כמה אחוזים מהאטמוספירה של מאדים אבדו במהלך השנים באמצעות מדידת הקצב הנוכחי של הימלטות גזים לחלל ואיסוף מידע אודות התהליכים הרלוונטיים שיאפשרו הערכה אחורנית.

באותו נושא באתר הידען:

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. פעם ראשונה שמשוגרת חללית מטארולוגית לגוף אחר במערכת השמש שאיננו כדור הארץ. במבט קצת קדימה כדאי לחשוב על אפשרות נוספת.. יכול להיות שאפשר לקבל כיסוי מטארולוגי מלא של המאדים באמצעות משגר הפועל בעקרון של ראש חץ מתפצל. לשגר מקבץ של חלליות מטארולוגיות באמצעות משגר אחד. על משגר זה יהיו 6 חלליות. עם התקרבות המשגר לעבר המאדים החלליות תיכנסנה למסלול סביב המאדים, 3 חלליות למסלול משווני נייח כמו לווייני תקשורת אשר תהיינה במרחק 90 מעלות אחת מהשניה. שלוש החלליות הנותרות תיכנסה למסלול קוטבי סביב המאדים גם כן במרחק של 90 מעלות אחת מהשניה. אפשרות אחרת שיגור משגר עם 3 חלליות שיכנס למסלול סביב קו המשווה ועל פי אות מתוכנן ישגר חלליות אלה אחת אחר השניה. המשגר השני יכנס למסלול קוטבי ויבצע פעולה דומה. זהו מבצע מורכב ומסובך ביותר שיכול להיעשות רק בשיתוף פעולה בינלאומי. אולי כדאי להתחיל ליזום פרוייקט מסוג כזה בארץ .

  2. פעם ראשונה שמשוגרת חללית מטארולוגית לגוף אחר במערכת השמש שאיננו כדור הארץ. במבט קצת קדימה כדאי לחשוב על אפשרות נוספת.. יכול להיות שאפשר לקבל כיסוי מטארולוגי מלא של המאדים באמצעות משגר הפועל בעקרון של ראש חץ מתפצל. לשגר מקבץ של חלליות מטארולוגיות באמצעות משגר אחד. על משגר זה יהיו 6 חלליות. עם התקרבות המשגר לעבר המאדים החלליות תיכנסנה למסלול סביב המאדים, 3 חלליות למסלול משווני נייח כמו לווייני תקשורת אשר תהיינה במרחק 90 מעלות אחת מהשניה. שלוש החלליות הנותרות תיכנסה למסלול קוטבי סביב המאדים גם כן במרחק של 90 מעלות אחת מהשניה. אפשרות אחרת שיגור משגר עם 3 חלליות שיכנס למסלול סביב קו המשווה ועל פי אות מתוכנן ישגר חלליות אלה אחת אחר השניה. המשגר השני יכנס למסלול קוטבי ויבצע פעולה דומה. זהו מבצע מורכב ומסובך ביותר שיכול להיעשות רק בשיתוף פעולה בינלאומי. אולי כדאי להתחיל ליזום פרוייקט מסוג כזה בארץ .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן