סיקור מקיף

נזק מצטבר של כעשור בלימודי המתמטיקה בשל פניה לבינוניים ובלימת החזקים

כך קובלים משתתפים בכנס שעסק בעתידם של לימודי המתמטיקה אתמול בטכניון * רבים מהמשתתפים קראו לבטל את שיטת הצבירה  
 

מתמטיקה
 אווירה קשה בכנס שנושאו “החינוך המתמטוי בישראל לאן?” שנערך אתמול בטכניון. עיקר הטענות של המשתתפים היו כנגד הבינוניות וירידת הרמה של לימודי המתמטיקה. זו גם הסיבה שלמרות שאנו כבר במאה ה-21 עדיין נכשלים כל הניסיונות להחדיר את השימוש במחשבים בלימוד המתמטיקה.
אחת המרצות, ד”ר נעמי צ'יזיק, מנהלת הוראת המתמטיקה ברשת אורט אומרת כי המורים נאלצים היום ללמד רק לבחינות הבגרות והם מכינים את התלמידים כל שנה לאחד השאלונים, ואין להם זמן להסתכל ימינה ושמאלה, אפילו לא כדי להכניס את המחשבים. זו אחת התוצאות של הנסיון להיטיב עם התלמידים ולהוסיף מועדי בחינה.
עוד סיבה שלא להכניס את המחשבים היא שמבחני הבגרות עצמם מוגשים בעט ונייר, ולכן המורים מונעים את האפשרות להשתמש במחשבים. ” אני לא מכירה אף יוזמה דידקטית שהוטמעה בשנים האחרונות במערכת החינוך. היזמים של דרכי הוראה חדשות, שימוש במחשב בהוראה מתוסכלים מול אי היכולת של המורים להטמיע ולהתעניין ואין מושיע.”.
רבים ממשתתפי הכנס, ובהם גם צ'יזיק קראו לבטל את תוכנית הצבירה שהונהגה בשנים האחרונות. תוכנית הצבירה מורכבת משבעה שאלונים כאשר תלמיד שניגש לשלוש יחידות לימוד עובר את א,ב, וג', 4 יח ג',ד,ה ו5- ה,ו,ז קשה לתאר את מצוקת המורים. מופעלים לחצים לפצל את ההגשה ליחידה אחת בכל שנה, דבר שאין לו הגיון מבחינה מקצועית. למבחנים הללו אין ספרי לימוד מאושרים על ידי המשרד ולכן המורים אינם יכולים לדעת מה הרמה הנדרשת. ולמעשה הם פועלים לפי הבחינות הקודמות ואין הרבה כאלה.
“כתוצאה מתוכנית הצבירה צריך להקדים את המיון – כבר בכיתה ט' מגדירים מי הולך ל-3,4, ו-5 יחידות לימוד המעבר מרמה לרמה נעשה קשה. בתוכנית הקודמת לימדנו את תלמידי 4 ו-5 יחידות עד סוף יא'. תלמידי 3 יח' למדו את אותו החומר ברמה נמוכה יותר ותמיד ניתן היה לנייד בין היחידות.”
כתוצאה ממהלכי משרד החינוך שנועדו להיטיב עם התלמידים ולאפשר להם בחינה במועד ב', נוצרו מועדים חדשים לבחינות הבגרות ומועד א' הוקדם לסוף חודש מאי – כלומר קיצרו שנת הלימודים בחודש. הם אינם מתייחסים ברצינות ראויה לבחינות כי יש להם זכות לגשת למועד ב'. המורים נדרשים אחר כך לעבוד למעשה ללא תמורה עד אמצע יולי – תום מועד ב'. המורים גם נקראים להספיק את כל החומר והם סובלים ממצוקת שעות. אין הקצאה מתאימה של שעות מתמטיקה במשרד ואין אכיפה של ההשקעה הקיימת. יש לנו מורים רבים שהיו מלמדים הרבה יותר טוב אם לא היו להם רק שלוש שעות שבועיות בלבד לתלמידי שלוש יחידות. זו משימה בלתי אפשרית כך הולך וגדל הפער בין הקצאת העוגות – כל אחד מקבל עוגה אחרת כי מנהלים עושים כרצונם בסל השעות. יש עיריות ואף עמותות שנותנות שעות נוספות וכך נוצר מצב יש בתי ספר שיש בהם 8 שעות שבועיות לתלמידי 5 יחידות ואחרים רק 5 שעות. והם עובדים לתחרות על אותה בחינה. למעלה מ-30% מהשעות מתבטלות בשל נסיעה לפולין, הכנת טקס יום הזכרון ושל”ח וכו' ותמיד על חשבון שעות הלימודים. בנוסף, ריבוי הבחינות החיצוניות גורר את המערכת למצב שבו המורים מלמדים לקראת הבחינה ולא מצליחים לעסוק בלמידה בשמה. במצוקת השעות לא ניתן ללמד אחרת. אנחנו רצים אחרי הזנב שלנו כל הזמן.
המיון נעשה מוקדם ללא קריטריונים, המורים שרוצים להראות שיותר תלמידים לומדים ברמות גבוהות. הורים שלוחצים שילדם ילמד במגמה יוקרתית, המורה מקבל כיתה של 40 תלמידים שרבים לא מתאימים לרמה אליה שובצו ולבסוף רבים מהם גם לא שורדים במגמה עד כיתה יב'.

המרצים למתמטיקה באוניברסיטאות מרגישים שהדור של הסטודנטים לא יודע מתמטיקה

על רקע הדברים הללו נשמע הדובר שלאחריה אוטופי או אולי ציני. פרופ' מיכאל משלר מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שהיה חבר בועדות המכינות את חומר הלימודים כי הציע ללמד בבתי הספר היסודיים, לא התיכוניים אליהם מכוונת צ'יזיק, כיצד לכתוב תוכנות מחשב המכילות אלגוריתמים פשוטים וכך להקל עליו את לימודי המתמטיקה בדרך הרבה יותר נעימה מאשר לימוד פרונטלי. עם זאת, המצב בשטח גם לדעתו גרוע ביותר, וכי משרד החינוך ביטל רבים מההישגים שהיו בתחום לימודי המתמטיקה לאחר מותם של שני “גורואים” של התחום שעמדו בראש ועדות תוכניות הלימודים ובעיקר פרופ' עמיצור, וכי כל הזמן ניכרת פניה למכנה המשותף הנמוך ביותר במקום לעודד תלמידים מצטיינים.
כמומחה לתוכניות לימודים במתמטיקה הוא פירט את ההבדלים בין התוכנית הקודמת – ששימשה בשנות התשעים ואשר הוא היה ממחבריה, לתוכנית הנוכחית. לכאורה ההבדלים קטנים אבל כולם מסתבר, גרמו להורדת המדע ולקיפוחם של תלמידים חזקים. כתוצאה מכך, התלמידים החזקים הפכו לבינוניים והדבר מורגש באוניברסיטאות שהאחראים על לימודי המתמטיקה לסטודנטים החדשים מתלוננים על ירידה ברמה לעומת המצב שהיה לפני עשור.
הערת עורך האתר:

משלר לא אמר זאת במפורש, אבל אתר הידען קשוב למתריעים מזה שנים על הירידה ברמת החינוך בארץ, ועל כך שהיא תגרום להפיכתנו למדינת עולם שלישי. בכינוס של אתמול קיבלנו את ההוכחה לכך, חבל שגם הממשלה הנוכחית אינה קשובה לכך ועסוקה בעיקר בהישרדותה שלה, ומתוך כך פוגעת ביכולת הישרדותה של המדינה. אולי זה לא פופולרי אבל פרופ' משלר קרא להגדיל את הפער בדרך הבאה – לחזק גם את החלשים וגם את החזקים כך שכולם ימצו את מירב יכולתם. נכון שהפער היחסי יגדל אבל הרמה האבסולוטית תעלה.
 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.