מחקר קורא להיזהר בטיסה למאדים

מה הסכנה שחיידקים מאדימאים יזהמו את כדור הארץ ויסכנו את החיים בו? המדענים מבקשים למנוע את מלחמת העולמות

המדענים ניצבים בפני דילמה בבואם לתכנן טיסה מאוישת למאדים. התשוקה המדעית למחקר של חיים שם, כנגד הצורך למנוע מיצורים אלה לשמש סכנה לבני האדם הבאים לחקור אותם.
המועצה הלאומית למדעים (NRC) ממליצה לקחת מקדם בטחון כדי למנוע מהחללית שתגיע לשם לחטוף זיהום. הסכנה למערכת הביולוגית בכדור הארץ מחיידקים מאדימאים הוא נמוך, ואולם הסכנה לפגיעה קשה אינו אפס ואסור להתעלם ממנו, קובעת המועצה בדוח שפרסמה בשבוע שעבר.
NCR דוחקת בנאס”א ליצור איזורים שבהם יהיה סיכון מינימלי לזיהום ביולוגי או מינרולוגי” זאת באמצעות שיגור חלליות לבדיקה אוטומטית של חומרים החשודים כאורגניים או צורות חיים אחרות.
האסטרונאוטים ישולחו לאיזורים שבהם יהיה הסיכון המינימלי למפגש עם חיים שעשויים להוות איום עליהם או לכדור הארץ כולו בשובם.
בצעד נוסף שנועד למנוע הבאה לכדור הארץ של זיהום אפשרי, קובע מחקר כי החללית השבה מהמאדים עשויה להינטש בחלל והאסטרונאוטים יועברו לחללית אחרת שתשיב אותם לכדור הארץ.

בעוד נאס”א לא מתכננת בינתיים כלל מסע מאויש למאדים, היא ביקשה מהמועצה לבצע מחקרים ומדידות כדי לדעת מראש מה יהיו הצרכים. חלליות לא מאוישות חקרו את המאדים בטיסות סביבו ונחתו על פניו.
מאדים עניין זמן רב את האסטרונומים. מים זרמו על פני השטח של כוכב הלכת, ולכן הוא הפך המועמד הראשי לחיפוש אחר יצורים חיים ולו גם חיידקים, שמדענים רבים סבורים כי הם עדיין מתקיימים בקרקע המאדים.
חברי משלחת שתנחת על המאדים עשויים להתכסות באבק והאסטרונאוטים שיצעדו על קרקע כוכב הלכת כדי לבצע עבודות מדעיות עשויים להביא את האבק הזה ביחד איתם, כפי שקרה בטיסות לירח.
כדי למנוע את שובם של האסטרואנוטים עם החומר המאדימאי הזה לכדור הארץ, הדוח מציע להעביר את האסטרונאוטים מהחללית שלהם לחללית אחרת, שם ישהו בסביבה סטרילית. אם לא יתאפשר להעבירם לחללית סטרילית יהיה צורך לבודד אותם על פני כדור הארץ, כפי שנעשה לאסטרונאוטים של אפולו 11 לאחר שובם מן הירח, בטרם נקבע כי אין חיים על הירח ולכן אין חשש מזיהום כדור הארץ.

נאס”א גם פותחת כעת במחקר כדי לבחון את המרכיבים הרעילים שעל מאדים כדי לתכנן ולבנות פילטרים שיגנו על האסטרונאוטים מהם. הדאגה העיקרית היא מהחומר כרום הקסה-וולנטי, חומר נדיר על כדור הארץ, שלפי המחקרים עשוי להימצא בכמויות גדולות יותר על מאדים.
נוכחות כמות גדולה של תרכובות גופרית ותרכובות כלור על מאדים מלמד על אפשרות של חומציות רבה באדמה ובאבק האטמוספירי. יש למדוד את כמויות החומרים הללו ולהתכונן אליהם.
המועצה הלאומית למחקרים היא חלק מהאקדמיה הלאומית למדעים, סוכנות עצמאית שהוקמה על ידי הקונגרס כדי לספק ייעוץ למימשל בנושאים מדעיים.