סלעים פחמניים שהתגלו במאדים עשויים להכיל עדויות לקיום חיים שם לפני 4 מיליארד שנה

סלעים פחמניים באיזור נילי במאדים, המכילים ככל הנראה עדות לקיום חיים בתקופה המוקדמת של מאדים
מאמר חדש בכת בעת Earth and Planetary Science Letters מציג מחקר פורץ דרך על ההיווצרות ההידרותרמית של סלעי טיט-פחמניים באיזור Nili Fossae במאדים. הממצאים עשויים להעיד על קיום יצורים חיים במאדים ככל הנראה ברמה החיידקית, שהתקיימו בערך לפני 4 מיליארד שנה, זמן קצר לאחר התקררות כוכב הלכת.

מחקר בראשות אדריאן ג ‘יי בראון ממכון סט”י ועמיתיו מהמעבדה להינע סילוני של נאס”א וממכון ג’ונס הופקינס לפיסיקה יישומית, ומהמכון לחקר  המדבר של אוניברסיטת קמפינס בברזיל ניתחו תמונות ממכשיר ה- Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer והשוו אותם עם תמונות ברזולוציה גבוהה של מכשיר HiRISE, שניהם בתוך החללית MRO, כדי לנתח את הרכב הסלעים.

החוקרים טוענים כי זיהו סלעים שעשויים להכיל שרידים מאובנים של חיים בתקופה הראשונה של מאדים. עבודתם חושפת כי איזור זה במאדים מקביל לאיזור באוסטרליה שבו התגלו העדויות המוקדמות ביותר לחיים על כדור הארץ שנקברו ונשמרו בצורה מינרלית.

החוקרים טוענים כי הסלעים הפחמניים היו חייבים להיווצר בתנאים של זרימת מים חמים. הפעילות ההידרותרמית סיפקה את האנרגיה הדרושה לפעילות הביולוגית – קרי לחיים במאדים המוקדם באיזור נילי. יתרה מכך, במאמר אנו משווים זאת לשרידי המרבצים הגעשיים העתיקים באיזור מזרח פילבארה במערב אוסטרליה, כמקבילה למאובני נילי. הם מעידים על כך שהסמנים הביולוגים או העדויות לקיום יצורים חיים אם אכן נוצרו בנילי, עשויים היו להשתמר כמו באוסטרליה.

טילמן ספון, עורך כתב העת Earth and Planetary Sciences הדגיש כי מדובר בממצאים משמעותיים באיזור נילי במאדים המראים דמיון בין עקבות החיים הראשונים בכדור הארץ ובמאדים המוקדם, וממליץ לנחות באיזור אם וכאשר תתבצע משימה אקזוביולוגית על מאדים.

1. הכיתוב תחת התמונה מופרך לחלוטין. לא קרוב אפילו למה שנטען במאמר ואפילו לא בגוף הכתבה שלכם.
    במאמר נטען רק ש*אם* היו חיים במאדים אז *אולי* יתאפשר למצוא עדות להם בסלעים שנמצאו שם, כפי שאותרו חיים קדומים בסלעים מסוג דומה באוסטרליה.
    איך מזה מגיעים ל-“סלעים.. המכילים *ככל הנראה* עדות לקיום חיים בתקופה המוקדמת של מאדים”?

וגם המשפט “הממצאים עשויים להעיד על קיום יצורים חיים במאדים ככל הנראה ברמה החיידקית” אינו קשור למקור. הטענה היחידה היא שהיווצרות סלעים מסוג זה מעידה על די *אנרגיה* להיווצרות חיים, אך בוודאי אינה מעידה על עצם התפתחותם של חיים – לא ברמה חיידקית ולא ברמה בסיסית יותר.

2. האמת היא שככל הנראה הייתה שם הרבה יותר אטמוספרה בעבר אבל רוח השמש העיפה חלק גדול ממנה בגלל שלמאדים אין שדה מגנטי.

3. נתון מעניין שמעיד על כך שהחיים על כ”א התחילו בסמוך לתחילת החיים על מאדים, רק שעל כ”א הם שרדו בגלל האטמוספרה ועל המאדים לא הצליחו כי לא התפתחה שם אטמוספרה.

4. דניאל:
    חיים קיימים על פני כדור הארץ בערך מלפני 4 מיליארד שנים (ההערכות נעות בין 3.7 ל 4.2 מיליארד שנים).
    ביחס ליצירת אטמוספרה על המאדים – אי אפשר להתחיל לחשוב על זה בגלל שכבר התחילו מזמן:

5. תגלית מרעישה… 4 מיליארד שנים. מישהו יכול לומר לי כמה זמן קיימים חיים אורגנים על כדו”א ? דווקא יותר מעניין היה אם מישהו היה “מגלה” כיצד לזרוע שם חיים אורגניים ולחולל אטמוספירה נסבלת למען עתיד האנושות… לא כדאי להתחיל לחשוב על דברים כאלה? או בקיצור – עוד קישקוש בעלות אסטרונומית… שבוע טוב!

6. אחד שמבין

אתה לא מבין,
    חיים מבוססי חלבונים מתקיימים על כדור הארץ.
    חיים שמתקיימים מחוץ לכדור הארץ (בתנאי שאכן מתקיימים) לא חייבים להיות מבוססי חלבונים.
    יכולות להיות אפשרויות רבות, חוץ מחלבונים, בכדי שיהיו ‘חיים’ ביקום. על כ”א הם מבוססי חלבונים,
    אבל מחוץ לכ”א החיזרים יכולים להיות גם כדור שכולו אנרגיה ברמות שונות…
    זה כמובן דעתי הפרטית שלא תתבלבל עם עובדות.

הטענות בקשר להמצאות חיים על המאדים הן על סמך החומר הידוע לאדם בקשר לחיים על כ”א.

7. להערכתי אין סיכוי שיווצרו חיים מבוססי חלבונים.הסיבה היא שבשביל מערכת לתרגום חלבונים יש צורך בכמה חלבונים.מה שאומר שבכדי שיהיו חלבונים שיעברו אבולוציה ,יש ראשית צורך בקיום חלבונים.כלומר כל המערכת המסנטזת חלבונים הייתה צריכה להווצר בבת אחת.חסר סיכוי לדעתי.מישהו מסוגל לפתור זאת?

8. היי ליאו,
    אנחנו פה פונים אליך ממפקדת החוצנים בכדור הארץ.
    אנחנו מבקשים בשלב זה לשמור על חשאיות בכל הנוגע לנוכחות שלנו
    עד להודעה חדשה !!!
    זו התראה פרטית לעינייך בלבד.
    בפעם הבאה נאלץ להשתמש בכלים אחרים ופחות נעימים…