תרופות פלא שעובדות? מגנטים שעשויים למנוע התקפי לב

כדוריות הדם, שכידוע מכילות ברזל, עשויות בסיוע ממגנט להתחבר ביחד ולנוע במרכז העורק. אל תמהרו להשתמש במגנטים סתם כך

מגנט - מתוך ויקיפדיה

לפני מאות שנים היו רוכלים מנסים לשווק תרופות קסם לכל צרה: שיקויים ירוקים מבעבעים לכאבי ראש וזנבי-לטאה לבעיות גברא. מאז החכמנו וגם למדנו, והיום משווקים רוכלים דומים תרופות דומות באצטלה מדעית יותר: מגנטים אותם יש לענוד על הגוף כדי לסייע לו להתגבר על מגוון רחב של בעיות רפואיות ונפשיות.

דוגמא מייצגת לתרופות סבתא-מודרנית שכאלו ניתן למצוא בתכשיר שהחברה המשווקת אותו מתיימרת לטפל בכאבי מחזור, ולפי חלק מהטענות הוא מסוגל גם למנוע את מצבי הרוח הקיצוניים בתקופת המחזור, להקטין את הפצעונים שעל הפנים ואפילו לעזור בתהליך הריפוי שאחרי הלידה. בקיצור, תרופת פלא של ממש.

המשווקים טוענים שיש הוכחות שהתכשיר עובד, ומספקים הסברים רפואיים אודות כוחותיו של המגנט – “לאזן את המטען החשמלי ברקמה הסובלת ובכך לגרום לאותה רקמה לחזור לתפקוד תקין”.

למרבה הצער, הסבר שכזה אינו שווה יותר מהביטים הנושאים אותו, והוא נטול כל משמעות רפואית. איננו מכירים ‘מטענים חשמליים לא-מאוזנים’ שתקפים על כל הרקמה, ואין שום סיבה לחשוב שיש כאלו – או שהם גורמים לכאבי מחזור. עובדה זו אינה מפריעה למשווקי המגנטים הרפואיים לטעון טענות כאוות נפשם על מוצריהם, כשהם מסתמכים במקרה הטוב על מספר קטן ולא-משכנע של מחקרים גרועים, ובמקרה הרע על… שום דבר בכלל.

אבל מה אם נגלה שמגנטים באמת יכולים לגרום לאפקט רפואי?

ובכן, זאת לא תהיה הפתעה גדולה. קיימים מכשירים המסוגלים ליצור שדה מגנטי מסביב לאזורים מסוימים במוח, ובכך לדכא או להגביר את פעולתם. הסיבה לכך היא שהעצבים מעבירים מידע באמצעות מתח חשמלי, ושדה מגנטי מסוגל לדכא או להגביר את קצב העברת המידע של העצבים. בעבר הודגמה יכולתה של הטכניקה בטיפול במצבים מוחיים מסוימים, כגון דיכאון. אלא מה? בשביל השפעה שכזו יש צורך במגנטים רבי-עוצמה המופעלים באמצעות גנרטורים חשמליים גדולים. המגנטים הרגילים שעל הפריזר, או אפילו זה שבטייק קייר, אינם יכולים להביא להשפעה דומה.

אף על פי כן, התומכים במגנטים מחפשים כל הזדמנות להוכיח את טענותיהם. זו עשויה להיות הסיבה להתרגשות מסביב למחקר חדש ויוצא-דופן בארצות הברית, בו הראו חוקרים שמגנטים מסוגלים לשנות את צמיגות הדם. המחקר התקבל לפרסום בכתב העת המדעי Physical Review E.

לפני שנמשיך, ראוי לציין שהחוקרים לא השתמשו במגנטים פשוטים וזולים, אלא יצרו שדה מגנטי רב-עוצמה של 1.3 טסלה מסביב לצינורית קטנה המכילה דם אנושי. שדה מגנטי בעוצמה כזו, במידה והוא מוכל על האדם כולו, יכול לגרום לחפצים מתכתיים קטנים להיתלש מהכיסים ולעוף במהירות גבוהה לכיוון המגנט.

בדרך-כלל איננו מצפים ששדה מגנטי ישפיע על דם. כדוריות הדם האדומות אמנם נושאות ברזל, אך הוא כמעט ואינו רגיש לכוחות מגנטיים. למרות זאת, השדה המגנטי הפחית את צמיגות הדם ב- 20 עד 30 אחוזים. הסיבה, לפי החוקרים, הינה שתאי-הדם האדומים התחברו זה לזה כמו קרונות ברכבת. במצב זה הם יכלו לנוע יותר בקלות במרכז הצינורית מאשר כל אחד לחוד.

מהי משמעות התגלית? אתרי חדשות מסביב לעולם הזדרזו לתאר את המגנט כפיתרון החדש לבעיות לב. במקום בו העורקים המובילים דם ללב נהיים צרים יותר, נוכל להשתמש במגנטים כדי לגרום לתאי הדם האדומים להסתדר בשורה מסודרת ולעבור את ‘צוואר הבקבוק’ בלי הפרעות מיותרות.

האם זה אפשרי? כנראה שכן, למרות שברור שקיים צורך לשפר את הטכנולוגיה בטרם יעשה בה שימוש שכזה. הבעיה העיקרית הינה שהשדה המגנטי השפיע על צמיגות הדם בניסוי רק כאשר הופעל בכיוון המקביל לצינורית הישרה. כלי דם בגוף, לעומת זאת, מתפתלים לכיוונים רבים ושונים, כך שלא ניתן יהיה לכוון את המגנט בהתאם. הטכנולוגיה עשויה להתאים לשימוש על כלי-דם גדולים במיוחד, אך עד שנראה אותה נכנסת לשימוש, אם בכלל, יעברו עוד כמה וכמה שנים טובות.

אז אולי נשתמש במגנטים ‘רפואיים’, הנמכרים בבתי-המרקחת? אתם יכולים לעשות את זה, כמובן, אבל קשה להניח שלמגנט מבית-המרקחת תהיה השפעה דומה על הדם בעורקים. השדה המגנטי של התכשירים הללו קטן כמעט פי עשר מהשדה המגנטי שהופעל בניסוי (תלוי בתכשיר המסוים בו משתמשים). וטוב שכך.

למה טוב? מכיוון שחלק גדול מהעורקיקים בגוף – העורקים הזעירים המביאים את הדם לרקמה – צרים מאד. הם צרים עד כדי כך שתאי הדם האדומים יכולים לעבור דרכם רק אחד-אחד. אם המגנט באמת יגרום לתאי הדם האדומים להתחבר זה לזה בגוש, הרי שהם ייתקעו ולא יצליחו לעבור דרך העורקיקים. חסימה שכזו אינה בריאה ואינה מומלצת, בלשון המעטה, ועלולה לגרום לנמק של הרקמה. מזל שהמגנטים הפסאודו-רפואיים לא באמת עובדים.

כאילו לא חלפו 200 שנה – על מסמר ושגעון הריפוי במגנטים

1. באותו עניין , בסוף המאה ה18 היה את פרנץ מסמר שהמציא את המסמריזם ,טען שהוא מרפא בעזרת מגנטיות אנשים ,כבר אז טענו שהוא שרלטן והטפולים שלו לא מבוססים על מדע אלא על סוגסטיה
    ניתן לקרוא קצת בהרחבה ://he.wikipedia.org/wiki/פרנץ מסמר
    עם כל זאת שנמצא כשרלטן קמה אחרי מותו שיטת מסמריזם ,שעד בימינו נופלים אנשים בפח

2. ועוד משהו-
    אתה כותב בפיסקה שני מסקנות מנוגדות:

אף על פי כן, התומכים במגנטים מחפשים כל הזדמנות להוכיח את טענותיהם. זו עשויה להיות הסיבה להתרגשות מסביב למחקר חדש ויוצא-דופן בארצות הברית, בו הראו חוקרים שמגנטים מסוגלים להפוך את הדם לצמיג יותר. המחקר התקבל לפרסום בכתב העת המדעי Physical Review E.

בפיסקה הראשונה אתה כותב שהמגנטים הפכו את הדם לצמיג יותר ובפסיקה השלישית, שהם הפכו את הדם לפחות צמיג- מה מהם נכון?

3. רועי, אז מה קורה למשל כאשר אדם או עובד נמצאים בסיבה מגנטית כמו mri? המחקרים לא מגלים השפעה על העניין אבל כנראה, לפחות לי מה שנמצא במחקר הזה, שאולי ההשפעה קיימת.