סיקור מקיף

פיתוח חומרים זולים לאחסון אנרגיית השמש

עלות גבוהה הינה אחת מחסרונות השימוש במקורות אנרגיה מתחדשים. חוקרים מנסים עתה לפתח לוחות סולאריים יעילים באופן קל וזול יותר

לוחות קולטי שמש. מתוך ויקיפדיה. רשיון creative common
לוחות קולטי שמש. מתוך ויקיפדיה. רשיון creative common

עלות גבוהה הינה אחת מחסרונות השימוש במקורות אנרגיה מתחדשים. חוקרים מנסים עתה לפתח לוחות סולאריים יעילים באופן קל וזול יותר. אחד מהחוקרים הללו מציע שיטות סינתטיות חסכוניות יותר באמצעות השימוש בפרודות מבוססות גופרית (chalcopyrites) במקום אלו המשמשות היום.

שכבות דקיקות המשמשות ביישומים פוטו-וולטאיים מתקבלות ע”י תהליכי סינתזה יקרים הדורשים שיפורים מתמשכים, מסביר החוקר Purificación Escribano. “אנו החלטנו להציע תהליך סינתטי זול יותר להכנת שכבות דקיקות על בסיס המבנה של קאלקופיריטים כחלופה לצורן, שהינו חומר יעיל ביותר אך הפקתו יקרה” מסבירה אחת החוקרות.

לטענתו של החוקר, המחקר אפשר להם לספק חומר שנספח באופן דומה לשכבה דקיקה ובעל יישומים במערכות יעילות ביותר לאחסון אנרגיה פוטו-וולטאית. אומנם, הוצעה שיטה זולה יותר אך עדיין יש צורך בניסויים נוספים בכדי לשפר אותה. בכל מקרה, אין ספק שהמחקר מהווה צעד חשוב לקראת מטרה זו. טכנולוגיות המשתמשות בחומרים מבוססי קאלקופיריטים הינן בעלות ביצועים גבוהים ויציבים, ובשל סיבות אלו הן נחשבות מבטיחות מאוד לייצור רחב-היקף של רכיבים פוטו-וולטאיים זולים, אשר יוכלו לקדם את התעשייה הזו.

יתרה מכך, בהתאם למחקר, האפשרות להשתמש בשכבות דקיקות לרכיבים פוטו-וולטאייים מושכת ביותר בזכות החיסכון האדיר בחומרים יקרים ופישוט תהליכי הייצור. בו בזמן, החזות האחידה והאלגנטית של רכיבים אלו, וכן יכולת הבחירה בצורות ועיצובים שונים, הופכים אותם למטרות מפתות עבור הכללתם במבנים מורכבים יותר.

המחקר עמד בחלק מהמהמורות הטכנולוגיות והמדעיות בפיתוח של אנרגיה סולארית, שהינה אחת ממקורות האנרגיה המתחדשים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר. אולם, החוקר מזכיר לנו כי “האנרגיה הנקייה ביותר הינה זו שאינה נצרכת והפסולת הטובה ביותר היא זו שלא מתקבלת”.

הידיעה על המחקר

לתמונה ולרשיון שלה

9 תגובות

  1. יש חברה ירושלמית בהר חוצבים שמייצרת פנלים סולרים על בסיס פטנט ייחודי שלהם שמוזיל במידה ניכרת את עלותם.

  2. נקודה:
    זה נכון שהאנרגיה מגיעה מן הדלק אבל ייתכן שאחרת הייתה מתבזבזת בצורה של חום.
    חשוב לדעת איך בדיוק מופקת האנרגיה לפני שחורצים משפט.
    אנרגית הבלימה של מכוניות מנוצלת כיום בחלקה על ידי המכוניות ההיברידיות.
    רק בחלקה מכיוון שבניגוד למה שמקובל לחשוב – רק בלימת ההילוכים ממורת לאנרגיה ולחיצה על המעצורים אפילו אינה מורידה הילוך באופן אוטומטי. לא לגמרי ברור לי למה לא יכלו לתחכם את המערכת קצת יותר.
    למרות זאת – מכוניות אלו מצליחות להפיק מן הדלק נסיעה למרחק כפול כמעט.

  3. חישוב פשוט לאנרגיה שמבזבז רכב בתוך עיר מרומזרת:
    רכב במשקל טון שנוסע במהירות 54 קמ”ש (15 מ’ לשניה) ונאלץ לעצור כל 3 דקות בממוצע(20 עצירות לשעה בממוצע).

    רכב זה מבזבז הספק ממוצע 625 וואט, לא הרבה…

  4. נדב אין דבר כזה אנרגיה בחינם. אם מפיקים מרכבים חשמל זה באל על חשבון הדלק.

    זה כן היה יכול להיות יעיל אם היו מפיקים חשמל באזורים בו הרכב אמור לעצור.

  5. בצפון הארץ מתבצע ניסוי, בו קטע של הכביש משמש להמרה של אנרגיית המשקל של רכבים הנוסעים על הכביש לאנרגייה חשמלית. (חפש ברשת פרטים נוספים)
    🙂

  6. שמוליק:
    כעיקרון יש היגיון בניצול כל שטח שאפשר לקליטת אנרגיית שמש אבל יכולותינו בתחום יצירת המנגנונים להמרת אנרגיית שמש לאנרגיה שימושית (מצחיק כמה שהמילים קרובות) טרם הגיעו לשלב זה.
    בינתיים אנחנו עדיין מתקשים ביצירת מנגנונים שימירו את אור השמש גם מבלי שיוטל עליהם לתפקד גם ככביש.

  7. שלום לכולם, רציתי לשאול שאלה בנושא אנרגיית השמש.

    האם ניתן לנצל את הכבישים הרבים שנמצאים בארץ על מנת להפיק מהם חשמל/אנרגיה?

    הכבישים חשופים כל היום לשמש, הם שחורים וקולטי חום, ועוברים עליהם מכוניות.

    האם לא ניתן לנצל אותם על מנת להפיק כמויות רבות של אנרגיה בין מחשיפה לשמש, בין מהחום שהם פולטים ובין מיצירת אנרגיה ממעבר המכוניות עליהם?

  8. יש באונ’ harvard פרוייקט מיחשוב התנדבותי למציאת החומר האופטימלי לציפוי קולטני שמש הפתוח לקבל זמן CPU מהציבור וכולם מוסמנים לתרום לו מעט מזמן הCPU שלהם

    http://cleanenergy.harvard.edu/go/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.