זהום אור

אור שמקורו בחשמל – אחד היתרונות הגדולים שנתנה הטכנולוגיה לאנושות , המושג זהום משתמע כניגוד מוחלט ל אור ובכל זאת יש חסרונות סביבתיים לאור הרב הבוקע מבתים, משרדים מפעלים וערים.

די לשמוע את טענות אסטרונומים מתוסכלים על כך ש”האור מהקרקע מונע אפשרות תצפית בכוכבים , ומשנה לשנה הכוכבים “דוהים”. השבוע הופיע בשמינו שביט יחודי בצבעו הירקרק , ניתן היה לראותו במערב מיד אחרי שקיעה … ניתן ? לא בדיוק , לא ממקומות ישוב , שכן האור המלאכותי מנע את האפשרות לצפות בשביט.

החשיבות / הצורך באפשרות לראות כוכבים שווה למראות הטבע האחרים: שמש , עננים, גשם , ירח ודומיהם , ללא כוכבים (נראים) חסר גורם חשוב בתמונת עולמנו . אבל לא רק חסרון חזותי יש בזיהום-אור , עם כל הכבוד לאדיסון על המצאת הנורה שנותנת אור באמצעות חוט-להט, נורה כזאת מאד בזבזנית באנרגיה , האור נפוץ לכל עבר ובכך יש בזבוז , יותר מכך – רק 5% מהאנרגיה שמגיעה לנורה מוסבת לאור , יתר 95% מבוזבזים

על פי מהנדסי חשמל ב “פיליפס” : חצי מגופי התאורה בבתי מגורים הן מנורות להט, ו כ 20% מתצרוכת החשמל מנוצלת לתאורה , הרי שההוצאה / בזבוז על תאורה גדול ולפי “הסוכנות לאנרגיה ” Energy Agency (IEA) צריכת החשמל לתאורה בשנת 2030 תגדל ב 80%. בהתייחסות לבעיות סביבתיות כמו התחממות עולמית וחוסר במקורות אנרגיה ברור שיש לעשות לצימצום הבזבוז ולהפחתת זהום-אור!

ניתן לצמצם את הבזבוז באמצעים פשוטים כמו כבוי אורות במבנים/בתים , כאשר אין צורך באור , “חישני נוכחות” שכבר בשימוש שמכבים אורות (אוטומטית) כאשר אין פעילות במרחב, שימוש נכון ויעיל באור יום להארת מרחבים, פעולות פשוטות וקלות ע”י כל אחד יכולות להביא לחסכון של 50% באור/אנרגיה.

יש כמובן גם חסכון באמצעות התפתחות טכנולוגית: נורות חסכוניות (ניאון, כספית וכד') קיימות כבר בשוק, על פי מהנדסי “פיליפס” החסכון הגדול יהיה ע'י שמוש בטכנולוגית / נורות “לד” light-emitting diodes – LED נורות זעירות שהן – דיודות מפיצות אור, אלה בעלות נצולת אנרגטית גבוהה והיותן זעירות מאפשר “פריסתן” במערכות תאורה יעילות שמכוונת את האור למרחבים או לנקודות בהן האור דרוש. בכוונת פיליפס להשקיע כ 400 מליון יורו (בחמש השנים הבאות) במציאת פתרונות חסכוניים לתאורה ובמניעת זהום-אור.

פתרונות שיחליפו את מנורת-הלהט , הרגלי שמוש וחסכון , יחזירו לנו אפשרות לראות כוכבים , יותר מכך החסכון האנרגטי הצפוי יוריד את ייצור / פליטת דו-תחמוצת- הפחמן ב 30 מליון טון כל שנה. אז בסיום הקריאה , כבו את האור .

ד'ר אסף רוזנטל