מאיץ החלקיקים ב-CERN יוכל להפיק נתונים רבים יותר, עם העלאת עוצמת האנרגיה ל-4 טרה אלקטרון וולט

ה-LHC מתחיל בקרוב בשיגור שתי אלומות בעוצמה של 4 טרה אלקטרון וולט כל אחת

פיסיקאי מנטר את קרן ה-LHC ממרכז הבקרה של סרן. צילוםך CERN, מתוך הרצה בשנת 2011

מאיץ ההדרונים הגדול – (LHC) בסרן שבז’נווה החל לפעול במצב של “קרניים יציבות” החל מה-5 באפריל והוא ממשיך להאיץ. ניסוי ה-LHC זקוק לקרנים יציבות כדי לאסוף נתונים לניתוח פיזיקלי.

בששת ימי התפעול הראשונים שלו השנה (בחורף המאיץ, המקבל את החשמל שלו מצרפת, אינו פעיל כדי לחסוך אנרגיה), הוא כבר הגיע לבהירות של inverse femtobarns  0.2  –  מידה המתארת את ביצועי המאיץ השווה לכ-20 טריליון התנגשויות בניסוי. בשנה שעברה נדרשו שישה שבועות להגיע לאותו נתון.

מספר הפרוטונים הנשלחים במתקן – כרגע 624 צרורות פרוטונים לקרן, יגדל בשבועות הקרובים ל-840, ולאחר מכן ל-1,092 ולבסוף – 1,380 צרורות, המקסימום השנה. מספר הפרוטונים לכל צרור יגדל אף הוא.

השנה ישוגרו הפרוטונים בעוצמה של 4 טרה אלקטרון וולט לכל אלומה, בהשוואה ל-3.5 טרה אלקטרון וולט ב-2011). וכתוצאה מכך, המספר הרב של התנגשויות ירחיב את יכולת הגילוי של המתקן, ויפתח אפשרויות לחיפוש אחר חלקיקים חדשים וכבדים יותר כשהמפורסם ביניהם הוא בוזון היגס.

להודעה של CERN

1. אורי,

עד כמה שידוע לי מהעתונות העוצמה המרבית שהמאיץ תוכנן אליה היא כמעט כפולה מדובר באנרגיה של 14 טרה אלקטרון וולט כאשר כיום המאיץ מגיע ל8 טרה. מצד שני כבר התגלו סימנים אפשריים להיגס ולכן כמעט ואין טעם לעלות באנרגיה, אלא יש לייצר הרבה התנגשויות באנרגיות הרלוונטיות 7-8 טרה אלקטרון וולט.

2. בכמה אחוזים מהעוצמה המירבית המאיץ פועל כרגע? ומתי הוא אמור להגיע לעוצמתו המירבית?