חוקרים מזהירים: חיסול הכרישים יפגע בשרשרת המזון בים

האדם מסוכן לעתיד הכרישים באטלנטי

אנדרו רבקין, ניו יורק טיימס

צמצום אוכלוסיית הכרישים בצפון מערב האוקינוס האטלנטי

הכרישים נתפשים אצל בני האדם כחיות מסוכנות, ומידע על צמצום במספרם אמור אולי להיות בשורה משמחת. ואולם מומחים מביעים דאגה מממצאים שפורסמו בשבוע שעבר בכתב העת “,”Science ושלפיהם אוכלוסיות הכרישים בצפון-מערב האוקיינוס האטלנטי הצטמצמו ביותר מחצי מאז .1986

החוקרים מאוניברסיטת דלהוסי שבהליפקס מייחסים את התופעה לעלייה בהיקף הדיג המסחרי ודיג החובבים של כרישים. הדאגה נובעת מחשש, כי הירידה במספר “הטורפים הראשיים” באוקיינוס, תשפיע באופן משמעותי על שרשרת המזון בים. לדברי מומחים, ייתכן שיידרשו עשרות שנים להפיכת המגמה.

“כמו הגרזן והמחרשה, גם החכה והרשת יכולות לחולל שינויים משמעותיים במבנה האקולוגי”, אמר ד”ר ג’יימס קיטצ’ל, ביולוג מאוניברסיטת ויסקונסין. “אנו דגים את השלב העליון של שרשרת המזון”, הזהיר.

לפי החוקרים, אין עדות לכך הירידה נובעת ממחזור טבעי. כמה מומחים שאינם מעורבים במחקר אמרו שהוא מספק בראשונה ראייה של ירידה כלל-ימית. החוקרים ציינו שהצמצום במספר הכרישים לא אמור להשפיע על מספר ההתקפות על בני אדם, שהן עדיין נדירות, ובכל מקרה מתרחשות לרוב כתוצאה מגידול במספר המתרחצים בים.

החוקרים גילו את המגמות באמצעות ניתוח סטטיסטי של רישומים המתבצעים בכלי שיט, שדגו טונה ודגי חרב. דייגים אלה אינם מעוניינים לתפוס כרישים, ולפני כעשור החליפו ציוד כדי לאפשר לכרישים להשתחרר. עם זאת, לדברי ג’וליה באום שעמדה בראש החוקרים, שיעור תפיסת הכרישים בחכות אלה משמש מדד לשכיחותם באוקיינוס.

לדברי באום, האיום העיקרי על הכרישים הוא ספינות דיג אירופיות, שדגות כרישים בגלל הפופולריות של בשרם, וכן דיג חובבים. בארה”ב מוגבל הדיג בתקנות פדרליות. החוקרים הדגישו, כי גם אם היקף הדיג יפחת, שיעור ההתרבות האטי של הכרישים יעכב את התאוששותם.

ד”ר הואטר, ממעבדת “מוט”, מסכים להערכה זו: “הכרישים הסתגלו להיותם טורפים, ולא טרף. אם נביא אותם אל הסף ואז נחליט שאיננו אוהבים מה שקרה, כבר יהיה מאוחר מדי”.

באזור שנחקר, מניו-פאונדלנד ועד ברזיל, נמצא צמצום באוכלוסיות כל הכרישים, פרט לעמלץ הכחול. צמצום בשיעור גדול במיוחד התגלה במינים המצויים סמוך לחוף, כגון פטישנים (%89), ובכרישים האופייניים למים פתוחים, כגון הכרישועל (%80).