טלסקופ החלל קפלר, שגילה כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש – התקלקל

גלגל תנופה שני מתוך ארבעת הגלגלים המסייעים לכיוונון הטלסקופ התקלקלו. חייבים לפחות שלושה גלגלי תנופה לצורך תפקודו של הטלסקופ.

אוסף כוכבי לכת שהתגלו על ידי טלסקופ החלל קפלר. איור: נאס"א
אוסף כוכבי לכת שהתגלו על ידי טלסקופ החלל קפלר. איור: נאס”א

הדיווח העדכני באתר נאס”א: “במהלך הקשר החצי שבועי ביום שלישי, 14 במאי 2013, טלסקופ החלל קפלר היה שוב במצב בטוח, כפי שכבר קרה מוקדם יותר בחודש. מדובר במצב בטוח מונחה מדחף. שורש הבעיה עדיין לא יודע, ואולם הקרבה בין שני המקרים מרמזת על תקלה ביציבות החללית. החללית כוונה כך שקולטי השמש שלה יעקבו אחר השמש והיא מסתחררת לאט סביב קו השמש. התקשורת נפסקת ומתחדשת ככל שהחללית מסתחררת.

טלסקופ החלל קפלר שוגר בשנת 2009 . ביולי 2012, אחד מתוך ארבעת גלגלי התנופה של קפלר נשבר והשאיר את המדענים מודעים לכך שתקלה נוספת עלולה למנוע מהטלסקופ לפעול כמתוכנן.

בכיר בנאס”א, ג’ון גרונספלד, אמר כי המדענים פועלים כדי לתקן את התקלה. המטרה כרגע היא להקנות לטלסקופ מצב מנוחה, כלומר מצב שבו צריכת הדלק מינמלית, כדי להשאיר דלק לחודשים ושנים וכך לתת למדענים ולמהנדסים זמן להחליט כיצד להמשיך.

עד כה, הטלסקופ שעלותו 600 מיליון דולר זיהה 132 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש והתריע על עוד כ-2,700 מועמדים שיש לבחון אותם באמצעים אחרים כדי לזהות מביניהם כוכבי לכת נוספים.

קפלר השלים את משימתו הראשונה בת שלוש השנים וחצי בנובמבר שעבר, וכעת הוא נמצא בתקופת הארכה. בסוכנות החלל מתנחמים בכך שהטלסקופ ייצר שפע של נתונים שיכול להניע תגליות חדשות במשך שנים. וכאמור בחודש שעבר המדענים הכריזו על גילויים באמצעות קפלר של שני כוכבי לכת הדומים לכדור הארץ והמקיפים אצ הכוכב קפלר-62 בקבוצת הנבל, במרחק של 1,200 שנות אור מכדור הארץ.

לפני כשבוע דיווחנו כי צוות אסטרונומים מאוניברסיטת תל אביב ומהמרכז לאסטרופיזיקה המשותף לאוניברסיטת הארוורד ולמכון הסמיסוניאן (CfA) הודיע על גילוי ראשון של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש בשיטה חדשה המבוססת על תורת היחסות של איינשטיין. כוכב הלכת החדש, Kepler-76b, מכונה על ידי הצוות “כוכב הלכת של איינשטיין”